Ulkesh Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Hei, Har anskaffet en Nikon Coolscan III, en negativ-scanner med SCSI-interface. Denne lar seg ikke oppdages i Windows XP. PCèn er av helt kurrante specs, og det er installert to SCSI-kort i den, ett Kofax Adrenaline 450 og ett Adaptec 2940 AHA. Begge kort er installert korrekt i Windows XP, som er det eneste OS som har innebygd støtte for scsi. Scanneren vil ikke vises i Windows. Er det noen som husker rekkefølgen for å boote en SCSI-enhet? Må enheten slås på før PC startes? Hvilken kanal er default? Jeg har terminator-stykke på enheten og har prøvd begge kort, alle kanaler med og uten terminator. Overser jeg noe? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Jeg har ikke greie på SCSI, men du nevnte ikke noe om drivere. Har du installert driver? Eventuell annen software? Endret 1. mars 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Sjekk ID og evt. terminering. Scanner og SCSI-kortet må ha forskjellig ID. Siste enheten (ID) skal være terminert. Endret 1. mars 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Jeg ville heller først satset på å sjekke at scsi kortet fikk kontakt med scanneren og det ville jeg heller sjekket via web biosen på kortet, normalt sett skal selve scsi kortet ha id 7 og din scanner trenger ikke eksta terminator siden den har en innebygd aktiv terminator - 'A small dial controls the SCSI ID' Sett scanner til id 6 og prøv å se om du da får kontakt. I min scsi web bios kan jeg iallefall se hva som er tilkoblet uten å gå innom windows men jeg er usikker om dine kort faktisk har web bios. Edit: Se ut som at Adaptec kortet iallefall har web bios - du når den med 'Ctrl-A' Endret 1. mars 2016 av GabrielV Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 Jeg ville heller først satset på å sjekke at scsi kortet fikk kontakt med scanneren og det ville jeg heller sjekket via web biosen på kortet, normalt sett skal selve scsi kortet ha id 7 og din scanner trenger ikke eksta terminator siden den har en innebygd aktiv terminator - 'A small dial controls the SCSI ID' Sett scanner til id 6 og prøv å se om du da får kontakt. I min scsi web bios kan jeg iallefall se hva som er tilkoblet uten å gå innom windows men jeg er usikker om dine kort faktisk har web bios. Edit: Se ut som at Adaptec kortet iallefall har web bios - du når den med 'Ctrl-A' Web-biosen til Adaptec nekter å laste under oppstarten, kan dette da tyde på et defekt kort? Den vises greit i XP, men da ikke under POST. Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Hvis du ikke har noe tilkoblet det andre scsi kortet så kan du jo iallefall begynne med å ta det ut av maskina, jeg hadde samme problem at jeg ikke fikk opp web bios og da måtte jeg aktivere 'Interrupt 19 Capture' i bios - du kan jo prøve med det først å se om du kommer vidre. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 1 - Win XP har nok ikke "automagisk" støtte for SCSI, og langt i fra for SCSI scannere, som gjerne trenger ASPI drivere. 2 - Har du en SCSI HD eller optisk enhet som du vil boote fra ? 3 - Sørg for at kontroller og scanner har hver sin ID, og at kjeden er rtiktig terminert. 4 - Slå på Scanneren først, slik at SCSI kortet finner den under initialiseringen sin, PS. Ingen av disse kortene har "web-bios", men Adaptec'en har ihvertfall en BIOS med GUI, hvor du kan sette de forskjellige parameterne. PPS. Her kan du kanskje finne noen tips ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå