Gå til innhold

Microsoft skal få slutt på låst konsoll hardware

LarZen

Anbefalte innlegg

7yRQxtt.jpg

Det ser ut som tiden hvor en konsoll må stå på stede hvil i 5-7 år med sin hardware konfigurasjon kommer endelig til en slutt. Microsoft har planer om å forene PC og Xbox One plattformene og dermed få slutt på låst konsoll maskinvare.

http://www.theguardian.com/technology/2016/mar/01/microsoft-to-unify-pc-and-xbox-one-platforms-ending-fixed-console-hardware

Rykte som har svirret en stund om Steam og Xbox One blir plutselig litt mer troverdig...tid vil vise.

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gikk 8 lange år ifra Xbox360 lanserte til Xbox One tok over.

For å sette ting litt i perspektiv. 8 år er hvor lang tid det tok ifra den første iPhone kom i salg. Til fjor årets iPhone 6 og 6+.

Fra dette 

5PMbFez.png

Til dette

eRHFNDT.jpg

MDKRCuA.jpg

Innen det kommer en ny Xbox eller PlayStation så vil mobiltelefoner har overgått dem i kraft om utviklingen fortsetter like raskt som nå. Så fort går dette teknologi løpet. Og ser en på et tidsrom på 8 år i PC verden og spill hardware så er det en nesten like voldsom utvikling. Spesielt i år så skjer det voldsomt store ting på GPU siden.

Det er ikke rart at Microsoft nå forhåpentligvis ser at det å sette en konsoll inn i en tids boble ikke fungerer lengre. Ikke når utviklingen utenfor denne boblen raser avgårde.

• Liker 2
Lenke til kommentar

MS satser på å lage ei app-platform for spilling som skal kunne kjøre på dagens hardware samt framtidige hardware etter kvart som ny hardware dukker opp. Dvs at nye PC'er(winxx), konsoller, mobiler og nettbrett blir innlemma i familien etter kvart som di dukker opp. Det betyr at man kan spille di samme spilla(viss spillutvikler/spillutgiver går med på det) bare man har ein av desse 4 kompatible platformene som i dag kjører ein eller anna versjon av win10. Ser ikkje ut for at det blir bakoverkompatibelt med win7/win8,1 kanskje fordi MS har eit mål om å få flest mulig over på win10. Om det er smart å låse spilla til win10 er dog usikkert. Kjenner på dårlige "Games for Windows" vibber.

Dernest ser det ut for at MS heretter kommer til å operere med antal spillere på alle desse platformene. Det vil skape eit inntrykk av at MS har eit mykje større spillmarked enn det XO kunne vise til.  Det gjenstår å sjå korleis dette utvikler seg. Appen kan fungere fint og gje spillutviklere tilgang på ei enkel og god utviklerplatform, men appen kan og fort vise seg å tilby ei dårlig optimalisering samt låse utvikler til MS sin lukka butikk med forskjellige krav som kan være tunge å være med på. Mulig MS har skjerpa seg på den fronten.

Grunnlaget for å eige XO synast enda mindre nå som man kan få di samme spilla med PC(win10) samt spille online gratis(viss det er mulig). Om håpet er at ein ny konsoll med betre hardware skal dukke opp kvart tredje år blir konsollane desto raskare utdatert. Da faller poenget med konsoll egentlig bort. Er difor veldig usikker på om dette er ei bra utvikling eller om MS Titanic har satt kursen rett mot isfjella.

Lenke til kommentar

Om håpet er at ein ny konsoll med betre hardware skal dukke opp kvart tredje år blir konsollane desto raskare utdatert. Da faller poenget med konsoll egentlig bort. Er difor veldig usikker på om dette er ei bra utvikling eller om MS Titanic har satt kursen rett mot isfjella.

Personlig så tror jeg at måten konsoller har holdt på er snart over. Mot slutten av 2017 så regner ARM som lager brikke arkitekturen på mange forskjellige brikker til mobil. At mobiltelefoner vil bli kraftigere en PS4 og XBO. Allerede idag overgår små tynne mobiltelefoner hva en X360 og PS3 klarer av rå grafikk kraft.

Det sier seg selv at å låse fast maskinvaren i en konsoll over så mange år ikke er lengre optimalt. Ikke når utviklingen er så voldsom som den er nå i forhold til 15-20 år siden. 

Jeg ser på konsoller litt som mobiltelefoner. En kjøper gjerne en ny mobil hver 2-3 år. Noen hvert eneste år også. Og alt av spill en hadde fra før vil fungere. Samme kan uten problem gjøres for konsoller mener jeg.

En ny modell eller modul med mer kraft hver 2-3 år for å holde maskinen relevant til resten av utviklingen innen spill og hardware.

En slik konsoll modell ville ikke bare holde konsoller mer relevante men også pushe spill fremover betydelig raskere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om håpet er at ein ny konsoll med betre hardware skal dukke opp kvart tredje år blir konsollane desto raskare utdatert. Da faller poenget med konsoll egentlig bort. Er difor veldig usikker på om dette er ei bra utvikling eller om MS Titanic har satt kursen rett mot isfjella.

Personlig så tror jeg at måten konsoller har holdt på er snart over. Mot slutten av 2017 så regner ARM som lager brikke arkitekturen på mange forskjellige brikker til mobil. At mobiltelefoner vil bli kraftigere en PS4 og XBO. Allerede idag overgår små tynne mobiltelefoner hva en X360 og PS3 klarer av rå grafikk kraft.

Det sier seg selv at å låse fast maskinvaren i en konsoll over så mange år ikke er lengre optimalt. Ikke når utviklingen er så voldsom som den er nå i forhold til 15-20 år siden. 

Jeg ser på konsoller litt som mobiltelefoner. En kjøper gjerne en ny mobil hver 2-3 år. Noen hvert eneste år også. Og alt av spill en hadde fra før vil fungere. Samme kan uten problem gjøres for konsoller mener jeg.

En ny modell eller modul med mer kraft hver 2-3 år for å holde maskinen relevant til resten av utviklingen innen spill og hardware.

En slik konsoll modell ville ikke bare holde konsoller mer relevante men også pushe spill fremover betydelig raskere. 

Eg ser på konsoller som ei platform med 5-8 års forutsigbarhet til ein grei pris. 1-3 års forutsigbarhet bruker eg PC til.

Lenke til kommentar

Det gikk 8 lange år ifra Xbox360 lanserte til Xbox One tok over.

For å sette ting litt i perspektiv. 8 år er hvor lang tid det tok ifra den første iPhone kom i salg. Til fjor årets iPhone 6 og 6+.

MDKRCuA.jpg

Innen det kommer en ny Xbox eller PlayStation så vil mobiltelefoner har overgått dem i kraft om utviklingen fortsetter like raskt som nå. Så fort går dette teknologi løpet. Og ser en på et tidsrom på 8 år i PC verden og spill hardware så er det en nesten like voldsom utvikling. Spesielt i år så skjer det voldsomt store ting på GPU siden.

Det er ikke rart at Microsoft nå forhåpentligvis ser at det å sette en konsoll inn i en tids boble ikke fungerer lengre. Ikke når utviklingen utenfor denne boblen raser avgårde.

Nå spenner dette seg fra de første moderne smart telefonene til de nåværende. 

I starten var ikke cpu eller gpu så viktig for telefoner men dette endret seg. 

Virker som om utviklingen har slakket av, både på grunn av tekniske begrensinger, du vil altid kunne få vesentlig mer ut av en stor boks der strømforbruk og kjøling ikke er et problem.

Imidlertid er nok konsoller i en litt presset posisjon over tid der causal er mer en fornøyd med mobil spill mens hardcore har pc: alt mellom svære rigger med 3 skjermer til små laptoper som yter like godt som en konsoll og kan kobles til tv. 

Ingen vil nok ta risken på en dyr konsoll slik som PS3, Steam machine er unntaket men er en pc.

På den andre siden har x86 arkitekturen til nåværende generasjon en fordel at det vil være trivielt å lage en ny generasjon tilbake kompatibel, koblingen mot pc er også opplagt.

Det gjør det lett å lansere en Two som er kraftigere en One mens er bakover kompatibel, viktigere spill til Two vill være kompatible med One men ha dårligere grafikk som pc spill er i dag.

Lenke til kommentar

Eg ser på konsoller som ei platform med 5-8 års forutsigbarhet til ein grei pris. 1-3 års forutsigbarhet bruker eg PC til.

Og slik vil det mest trolig fortsette å være. Forskjellen er at om du har lyst så kan du kjøpe enten en oppgraderings modul eller en ny utgave av konsollen som har mer kraft. Eneste negative med dette vil være sjalusi og irritasjon ifra dem som holder seg til grunn modellen og som vet at andre sitter å spiller et mye penere spill på "samme konsoll".

Lenke til kommentar

Godt forslag, problemet er at dagens konsoll er for vanskelig å åpne for normale folk.

dvs at det kommer enda en xbox før man kan starte med utbytting av komponenter.

Om dette blir noe av så kan jeg aldri tro at det betyr at en skal åpne maskiner og sette in deler. 

Om jeg skal gjette så tror jeg vi får en ny XBO maskin som har en high-bandwidth inngang som en kan koble til en ekstern GPU/CPU. Noe ala hva vi nå ser med endel bærbare maskiner som fks Razer Blade Stealth. Så kan en kjøpe basis utgaven og oppgradere senere om ønskelig. 

En annen modell tror jeg vil være en XBO men med dette internt i maskinen. Skal bli spennende å se om dette blir noe av..

XoQmFik.jpg

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ekstremt hyped på alle planene Microsoft nå har og gleder meg til å se hvordan det utarter seg. Statisk hardware er tortur de siste årene av en konsollgenerasjon når man ser hvor ekstremt dritt grafikk og framerate er sammenlignet med PC versjonene av spill. Xbox som en tjeneste og ikke bare en konsoll blir genialt om det blir gjort skikkelig :D

Lenke til kommentar

Xbox 360 elite ga jeg 2500 for for lenge lenge siden. Det er et utgiftsnivå som er latterlig lavt i forhold til pc hardware.

Jeg er enig i at xbox one var for lite for sent men hva koster gaming pcer gjennom 10 år?

På gaming kontra pris blir pcgameren slaktet. Er det som er rollen til konsoller

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Og den rollen forsvinner jo når Microsoft begynner å selge komponenter til konsollene sine. Dette de snakker om her er jo egentlig en handikappet PC med dårligere utvalg komponenter, men med et klarere fokus. Tror du de kommer til å selge dem til like lav pris som et skjermkort i butikken? Nopes.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...