Gå til innhold

Trenger tips og hva må jeg være OBS på i trafikken. (Snart oppkjøring)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det viktigste er å ikke bli for cocky fordi det går bra. Det har jeg strøket på. Du er ikke ferdig før du er tilbake på trafikkstasjonen. Og ikke kjør sakte "for sikkerhets skyld". Hvis du ikke kan parkere før oppkjøringen er det ingen tips som kan hjelpe deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får ikke lukeparkering på oppkjøring. Men en enkel "parker her" *peke på område/spesifik plass* for å vise at du greier dette forventes nok. Og en snu så snart du kan. Du stryker så snart kjørelærer blir nødt til å dra i håndbrekk, bremse eller ta tak i rattet.

 

Jeg kvelte motoren i et lite trafikkert kryss fordi jeg ble usikker på et skilt inn i veien jeg skulle kjøre. Det var et standard parkering forbudt skilt som jeg forvekslet et lite sekund som "innkjøring forbudt". Jeg gjorde rede for hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde, og at oppkjøringen gjorde meg så anstrengt, og kjørte videre. Bestod selv med denne feilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt konkret så må du kjøre i samsvar med målet for opplæringen, slik beskrevet i læreplanen og i forskriften. (Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m. m. - Kapittel 11, § 11-1)

 

Hovedmålet/ målene er:

"Eleven skal ha de kunnskaper og ferdigheter, den selvinnsikt og risikoforståelse, som er nødvendig for å kjøre på en måte som...

- er trafikksikker

- gir god samhandling

- fører til god trafikkavvikling

- tar hensyn til helse, miljø og andres behov

- er i samsvar med gjeldende regelverk"

 

Dette er punktene du blir vurdert etter på prøven, og du består eller stryker hovedsaklig etter disse.

 

Uavhengig av om du består eller ikke, er vedtaket er nettopp det, et vedtak.

Det vil si at dersom du ikke består, får du normalt sett ikke vite hva du var god på og vice versa. Du kan imidlertid spørre sensor om tips.

 

Om du glemmer blinklys en gang eller to, glemmer å sjekke et speil en gang, osv. har INGENTING å si, så lenge det ikke kunne medført en farlig situasjon. Det du imidlertid fort stryker på, er om dette gjør at din videre kjøring preges av dette, gjennom at du ikke oppfyller målene.

 

Siden sensor (ikke kjørelærer på førerprøven) har pedaler bruker vedkommende disse (aldri håndbrekk) dersom han eller hun føler det er nødvendig. Om sensor bruker pedalsettet, så blir det NORMALT sett fattet vedtak om "ikke bestått".

 

Stemmer, etter det jeg kjenner til, at lukeparkering ikke inngår i førerprøverutene, da det blant annet ikke er en del av læreplanen eller forskriften. Hvis sensor ber deg parkere i et område hvor det er mye lukeparkering, kan du eventuelt prøve deg med at du heller vil se etter en annen parkering. Dette kan jeg vanskelig forestille meg at du stryker på alene, med mindre det er "svært" god plass der hvor sensor vil du skal parkere. At du vurderer parkeringsmulighetene som for vanskelige viser bare at du har selvinnsikt.

 

Det er sjeldent folk (eller bil) tar skade av at du kveler motoren, men dersom dette skjer ut mot en trafikkert veg med fartsgrense 80 eller 90 feks, er dette selvfølgelig ikke bra.

 

Når det gjelder rygging: SE DEG RUNDT! Du har vikeplikt for alle når du rygger og på tross av speil har du enorme blindsoner når du rygger. Så vis at du har kontroll og krypkjør mest mulig når du gjør dette. Speil kommer altså i tillegg.

 

På slutten av prøven vil du ha mulighet til å kommentere din egen kjøring, men det vil sjeldent ha noe å si for vedtaket.

 

Du stryker ikke på at du er nervøs eller cocky for den saks skyld, MEDMINDRE det har vist seg i kjøringen din. Sensor er ikke satan, sensor er på jobb.

 

 

Er snart utdannet trafikklærer, og som en del av opplæringen har jeg vært med på et tosifret antall førerprøver, på forskjellige trafikkstasjoner og med forskjellige sensorer. I de tilfellene der det har vært den minste tvil om resultatet, har vedtaket gått i kandidatens favør (bestått).

 

Håper dette ikke var for mye å fordøye.

 

JT

Endret av J T K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt konkret så må du kjøre i samsvar med målet for opplæringen, slik beskrevet i læreplanen og i forskriften. (Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m. m. - Kapittel 11, § 11-1)

 

Hovedmålet/ målene er:

"Eleven skal ha de kunnskaper og ferdigheter, den selvinnsikt og risikoforståelse, som er nødvendig for å kjøre på en måte som...

- er trafikksikker

- gir god samhandling

- fører til god trafikkavvikling

- tar hensyn til helse, miljø og andres behov

- er i samsvar med gjeldende regelverk"

 

Dette er punktene du blir vurdert etter på prøven, og du består eller stryker hovedsaklig etter disse.

 

Uavhengig av om du består eller ikke, er vedtaket er nettopp det, et vedtak.

Det vil si at dersom du ikke består, får du normalt sett ikke vite hva du var god på og vice versa. Du kan imidlertid spørre sensor om tips.

 

Om du glemmer blinklys en gang eller to, glemmer å sjekke et speil en gang, osv. har INGENTING å si, så lenge det ikke kunne medført en farlig situasjon. Det du imidlertid fort stryker på, er om dette gjør at din videre kjøring preges av dette, gjennom at du ikke oppfyller målene.

 

Siden sensor (ikke kjørelærer på førerprøven) har pedaler bruker vedkommende disse (aldri håndbrekk) dersom han eller hun føler det er nødvendig. Om sensor bruker pedalsettet, så blir det NORMALT sett fattet vedtak om "ikke bestått".

 

Stemmer, etter det jeg kjenner til, at lukeparkering ikke inngår i førerprøverutene, da det blant annet ikke er en del av læreplanen eller forskriften. Hvis sensor ber deg parkere i et område hvor det er mye lukeparkering, kan du eventuelt prøve deg med at du heller vil se etter en annen parkering. Dette kan jeg vanskelig forestille meg at du stryker på alene, med mindre det er "svært" god plass der hvor sensor vil du skal parkere. At du vurderer parkeringsmulighetene som for vanskelige viser bare at du har selvinnsikt.

 

Det er sjeldent folk (eller bil) tar skade av at du kveler motoren, men dersom dette skjer ut mot en trafikkert veg med fartsgrense 80 eller 90 feks, er dette selvfølgelig ikke bra.

 

Når det gjelder rygging: SE DEG RUNDT! Du har vikeplikt for alle når du rygger og på tross av speil har du enorme blindsoner når du rygger. Så vis at du har kontroll og krypkjør mest mulig når du gjør dette. Speil kommer altså i tillegg.

 

På slutten av prøven vil du ha mulighet til å kommentere din egen kjøring, men det vil sjeldent ha noe å si for vedtaket.

 

Du stryker ikke på at du er nervøs eller cocky for den saks skyld, MEDMINDRE det har vist seg i kjøringen din. Sensor er ikke satan, sensor er på jobb.

 

 

Er snart utdannet trafikklærer, og som en del av opplæringen har jeg vært med på et tosifret antall førerprøver, på forskjellige trafikkstasjoner og med forskjellige sensorer. I de tilfellene der det har vært den minste tvil om resultatet, har vedtaket gått i kandidatens favør (bestått).

 

Håper dette ikke var for mye å fordøye.

 

JT

 

 

 Tusentakk for for svar, forstår det mye bedre nå  :)  Setter pris på det !

Lenke til kommentar

Du får ikke lukeparkering på oppkjøring. Men en enkel "parker her" *peke på område/spesifik plass* for å vise at du greier dette forventes nok. Og en snu så snart du kan. Du stryker så snart kjørelærer blir nødt til å dra i håndbrekk, bremse eller ta tak i rattet.

 

Jeg kvelte motoren i et lite trafikkert kryss fordi jeg ble usikker på et skilt inn i veien jeg skulle kjøre. Det var et standard parkering forbudt skilt som jeg forvekslet et lite sekund som "innkjøring forbudt". Jeg gjorde rede for hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde, og at oppkjøringen gjorde meg så anstrengt, og kjørte videre. Bestod selv med denne feilen.

Takk for svar ! :)

Lenke til kommentar

Det viktigste er å ikke bli for cocky fordi det går bra. Det har jeg strøket på. Du er ikke ferdig før du er tilbake på trafikkstasjonen. Og ikke kjør sakte "for sikkerhets skyld". Hvis du ikke kan parkere før oppkjøringen er det ingen tips som kan hjelpe deg.

Takk for svar  :)

Lenke til kommentar

Helt konkret så må du kjøre i samsvar med målet for opplæringen, slik beskrevet i læreplanen og i forskriften. (Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m. m. - Kapittel 11, § 11-1)

 

Hovedmålet/ målene er:

"Eleven skal ha de kunnskaper og ferdigheter, den selvinnsikt og risikoforståelse, som er nødvendig for å kjøre på en måte som...

- er trafikksikker

- gir god samhandling

- fører til god trafikkavvikling

- tar hensyn til helse, miljø og andres behov

- er i samsvar med gjeldende regelverk"

 

Dette er punktene du blir vurdert etter på prøven, og du består eller stryker hovedsaklig etter disse.

 

Uavhengig av om du består eller ikke, er vedtaket er nettopp det, et vedtak.

Det vil si at dersom du ikke består, får du normalt sett ikke vite hva du var god på og vice versa. Du kan imidlertid spørre sensor om tips.

 

Om du glemmer blinklys en gang eller to, glemmer å sjekke et speil en gang, osv. har INGENTING å si, så lenge det ikke kunne medført en farlig situasjon. Det du imidlertid fort stryker på, er om dette gjør at din videre kjøring preges av dette, gjennom at du ikke oppfyller målene.

 

Siden sensor (ikke kjørelærer på førerprøven) har pedaler bruker vedkommende disse (aldri håndbrekk) dersom han eller hun føler det er nødvendig. Om sensor bruker pedalsettet, så blir det NORMALT sett fattet vedtak om "ikke bestått".

 

Stemmer, etter det jeg kjenner til, at lukeparkering ikke inngår i førerprøverutene, da det blant annet ikke er en del av læreplanen eller forskriften. Hvis sensor ber deg parkere i et område hvor det er mye lukeparkering, kan du eventuelt prøve deg med at du heller vil se etter en annen parkering. Dette kan jeg vanskelig forestille meg at du stryker på alene, med mindre det er "svært" god plass der hvor sensor vil du skal parkere. At du vurderer parkeringsmulighetene som for vanskelige viser bare at du har selvinnsikt.

 

Det er sjeldent folk (eller bil) tar skade av at du kveler motoren, men dersom dette skjer ut mot en trafikkert veg med fartsgrense 80 eller 90 feks, er dette selvfølgelig ikke bra.

 

Når det gjelder rygging: SE DEG RUNDT! Du har vikeplikt for alle når du rygger og på tross av speil har du enorme blindsoner når du rygger. Så vis at du har kontroll og krypkjør mest mulig når du gjør dette. Speil kommer altså i tillegg.

 

På slutten av prøven vil du ha mulighet til å kommentere din egen kjøring, men det vil sjeldent ha noe å si for vedtaket.

 

Du stryker ikke på at du er nervøs eller cocky for den saks skyld, MEDMINDRE det har vist seg i kjøringen din. Sensor er ikke satan, sensor er på jobb.

 

 

Er snart utdannet trafikklærer, og som en del av opplæringen har jeg vært med på et tosifret antall førerprøver, på forskjellige trafikkstasjoner og med forskjellige sensorer. I de tilfellene der det har vært den minste tvil om resultatet, har vedtaket gått i kandidatens favør (bestått).

 

Håper dette ikke var for mye å fordøye.

 

JT

 

Et spørsmål. Hva styrker de fleste på? Da mener jeg altså hva de fleste får samme feil på :)

Lenke til kommentar

Nå fredag hadde vi faktisk forelesning av en sensor. Det han sa, som overrasket mange i klassen, var at de fleste strøk på det som heter Kb, altså kjøretøybehandling. Dette betyr ikke at man stryker fordi man girer feil eller kveler motoren, men at disse to, blant annet, ofte medfører vikepliktsbrudd og farlige situasjoner. Det ene fører til det andre, osv. (Gir IKKE god samhandling, fører IKKE til god trafikkavvikling feks.)

 

I tillegg til dette, stryker mange på rygging. Dette er jo også knyttet opp til kjøretøybehandling og her er også vikeplikt (du har vikeplikt for alle når du rygger) en medvirkende faktor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...