Gå til innhold

Transportetatene anbefaler pengedryss på Stad skipstunnel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er grunnlaget for å tro på en hurtigbåtforbindelse mellom Bergen og Ålesund, når Flaggruten Bergen-Stavanger (med mye høyere passasjergrunnlag) er lagt ned på grunn av lav lønnsomhet? Det lukter av at noen aktivt har snakket pluss-sidene opp på dette prosjektet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt det står er vel at det blir mulig.

Et problem med Flaggruten var billettprisen, og jeg ser ikke for meg at det vil bli et mindre problem når det er Ålesund vi snakker om. :p Men et annet problem var konkurrentene. Både buss og fly går raskere, hyppigere og billigere mellom Bergen og Stavanger. Der er forholdene annerledes opp til Ålesund.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Teknologien rundt varsling, kommunikasjon og redning blir stadig bedre. Dette gjør at faren med å passere på utsiden minker.

 

Dersom man tar kostnaden på tunnelen og legger i beredskap, så kunne man sikkert ha en slepebåt, en redningsbåt og et redningshelikopter liggende standby i nærheten konstant og samtidig spart masse penger.

Lenke til kommentar

Skipstunnel, viktig og riktig?

 

Hva om de største båtene som kan gå inn i tunnelen vil få problemer med høy vannmotstand?

- Du kødder nå?

 

Hva om effekten av båtens fremdriftssystemer og ror reduseres inne i tunnelen?

- Kommer aldri til å skje.

 

Hva om strømforholdene i området er så ille, at man må lage sluser? Eller la omformulere, ønsker man å gå medstrøms i tunnelen når strømmen er 1.5 knop?

- Hey, da går man raskere igjennom tunnelen da....

 

Hva som sikkerhetskravene krever, at man maks kan ha 2 båter i tunnelen samtidig.

- Bare noe tull, vi skal ha minst 5 båter inne i tunnelen samtidig.

 

Hva om viftekapasiteten i tunnelen må være så høy, at de må kunne garantere god luftsirkulasjon inne i tunnelen???

- Ca som i Helltunnelen i Hell.

 

Hva om brannvesenet ønsker bedre løsninger mhp nødutgang med tanke på brann i en tunnel som går horisontalt.

- Kommer aldri til å brenne i en tunnel fyllt med vann....

 

Et krav om sikkerhet mhp manøverbarhet, som gjør at alle båter må slepes igjennom tunnelen med et slepesystem.

- Hah...du ser ut som et slepesystem du......Båtene kan jo "tøffe igjennom skipstunnelen" slik tog kan.

 

 

Ole

Lenke til kommentar

Sett i sammenheng med NTP, og satsingen på fergefrihet og en målsetning om 100 km/t fartsgrenser hele veien mellom Bergen og Ålesund, hvordan i all verden skal den hurtigbåten skulle konkurrere mot buss?

 

Står det i NTP at målet er 100 km/t fartsgrense, med medhøyrande veg, mellom Bergen og Ålesund? Kortid skal det skje, 2050? Dei kunne likegodt lovt teleporter. 

 

For øvrig er det mykje meir attraktivt å sitje 8 timar på ein behageleg ekspressbåt med massevis av faciliteter enn det er å sitje 8 timar på ein kjip buss med manglande mobildekning, sliten dass og sur bussjåfør. 

Lenke til kommentar

Skipstunnel, viktig og riktig?

 

Hva om brannvesenet ønsker bedre løsninger mhp nødutgang med tanke på brann i en tunnel som går horisontalt.

- Kommer aldri til å brenne i en tunnel fyllt med vann....

Så dette er en ubåt-tunell altså? Hva med en brann på åpent hav? Eller om så under vann? Er det også umulig? Ref. Scandinavian star og USS Miami og USS Bonefish.

 

Sett i sammenheng med NTP, og satsingen på fergefrihet og en målsetning om 100 km/t fartsgrenser hele veien mellom Bergen og Ålesund, hvordan i all verden skal den hurtigbåten skulle konkurrere mot buss?

 

Står det i NTP at målet er 100 km/t fartsgrense, med medhøyrande veg, mellom Bergen og Ålesund? Kortid skal det skje, 2050? Dei kunne likegodt lovt teleporter. 

 

For øvrig er det mykje meir attraktivt å sitje 8 timar på ein behageleg ekspressbåt med massevis av faciliteter enn det er å sitje 8 timar på ein kjip buss med manglande mobildekning, sliten dass og sur bussjåfør. 

Det står 100 km/t på hele strekningen innen 2050. Det betyr ikke nødvendigvis desember 2049. Når man bygger transport-infrastruktur har man gjerne et 50-års perspektiv eller lengre. (Innen jernbane tydeligvis 100-150 år.) Poenget mitt er at man må se satsingene i sammenheng og langsiktig perspektiv og ikke som uavhengige kortsiktige prosjekter.

 

Når det gjelder tidsbruk så kan du nok regne 11 vs 4 timer i stedet for 8 vs 8. Du bør også ta med at subsidiene er nok i størrelseorden en tierpotens høyere for hurtigbåt, at disse kommer til å måtte dele på passasjergrunnlaget og at det finnes et berg av andre gode prosjekter å bruke differansen på, både i og utenfor samferdsel.

Lenke til kommentar

Det er då absolutt ingenting kortsiktig med skipstunnelen viss det er det du antyder. Og at det kjem til å vere 100 km/t mellom Bergen og Ålesund i 2050 trur eg faktisk ikkje på, men at ekspressbåtteknologien kjem til å gå framover dei neste 35 åra er meir truleg, slik at desse 11 timane dine kjem nok til å vere mykje mindre enn dette. Og framleis mykje meir behageleg enn å ta ein buss. 

Lenke til kommentar

Det kan godt hende du har rett i tidsanslagene, men de to samferdselssakene bør likevel sees i sammenheng så man kan gjøre en god samlet beslutning i stedet for å kjøre hver sine løp og ende opp med å kaste bort milliarder på løsninger som viser seg å ikke bli brukt når de står ferdige eller kort tid etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...