summer-2016 Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Jeg blir ferdig utdannet nå i sommer fra en '' ok '' høgskolen med bachelor i regnskap og revisjon, har en god B i snitt god blanding av A'er og B'er i alle tall fagene, men har 5 andre karakter i '' bulshitt fag'' med blanding av c'er og 1 e. det er fag som markedsføring, ikke det at markedsføring i seg selv er bulshitt, men hallo!! revisjon og markedsføring? jeg tviler på om at en e i markedsføring sier noe om mine fagkunnskaper innenfor revisjon når det gjelder tredje års fagene så har jeg eksamener i de nå i mai, men jeg regner med at det blir A og Ber. jeg har ikke tenkt å ta master nå, ikke før om noen år. det er jeg er redd for er ikke disse eksamenen jeg har nå, men at jeg slitter med å finne en jobb innen regnskap og revisjon etter skolen. jeg har søkt på noen jobber, både store og små selskaper ( de små sendte jeg bare åpen søknad til) men har fått avslag fra samtlige bedriftene. sender helt ok søknadsbrever, det er hvertfall ikke sånn at jeg skriver en stapfull side med skytt osv og bare bytter navn på bedriften, jeg prøver å skrive noe nytt til forskjellige bedrifter. noen som har noen tips, eller selv opplevd ar det var vanskelig å få seg jobb etter endt utdanning? Endret 1. mars 2016 av Hårek Gjenoppretter slettet innlegg Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Å få dårlige karakterer på "irrelevante" fag er ikke negativt i forhold til kunnskaper for å gjøre jobben sånn sett, men det slår negativt ut siden gode karakterer over hele fjøla viser at du gjør en god innsats generellt. Blir samme som førstegangstjeneste eller referanser som ikke har noe med jobben man søker å gjøre. Viser man til at man er en ståpåfyr så veier det tungt. Endret 1. mars 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Eg trur nok at hovedårsaken til at det er vanskelig å få seg jobb er at arbeidsmarkedet er litt anspent akkurat no, noke som igjen gjer at både erfarne og nyutdanna søker jobbar i det same arbeidsmarkedet. Ellers så kan det stemme at det innan enkelte bransjar er eit stort karakterpress, men det skyldes ofte at det er svært mange om beinet slik at arbeidsgiver har mange kandidatar å velge mellom. Sjølv om andre eigenskapar enn akkurat karakterane også er av stor betydning, så er det karakterane som det er lettast å sortere søkarane etter. Mange ser nok også spesielt på karakteren du fikk på bacheloroppgåva. I mange tilfeller er det denne karakteren som best avspeilar korleis du vil fungere i jobben. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Har ikke hatt noe erfaring med din studieretning, men har aldri hatt noe problem med mine "dårlige" karakterer å få meg jobb (ingeniør). Hadde vel C i snitt eller no. Hadde venner i klassen med bare A og Ber, men de klarte ikke å imponere i intervjuprosessen. Min erfaring, selvom det er jo ingen sannhet, er at jobben du gjør med søknad og ikke minst når du møter er like så viktig. Så lenge du kommer inn dit. Er dog enig at flere bedrifter sitter på gjerdet nå, sammenlignet med tidligere. Forøvrig hvis folk i dag begynner å bli redd for at B ikke er godt nok, så begynner jeg å lure hva som er galt. Forstår at det å prestere er viktig, men ærlig talt. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 For det første kan det tenkes at de har allerede har en stor bunke søknader fra ferdigutdannete personer og derfor ikke tar seg bryet med å "holde deg varm" til du er ferdig. Som nevnt av The Avatar er ikke jobbmarkedet veldig godt nå. Jeg hørte en høyt utdannet person akke seg på radioen her om dagen fordi han ikke fikk napp på jobber han var mer enn kvalifisert til fordi selv på rimelig enkle jobber så ville de ha noen med årevis av erfaring. Et annet moment som kan spille inn er språket ditt. Nå håper jeg du legger litt mer flid i en jobbsøknad enn et foruminlegg, men skrivefeil tolkes negativt. Enten fordi det kan virke som at du ikke har et så godt språk eller fordi du ikke har tatt deg tid til å se over og perfeksjonere søknaden. Lykke til med jobbsøkingen. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Mange ser nok også spesielt på karakteren du fikk på bacheloroppgåva. I mange tilfeller er det denne karakteren som best avspeilar korleis du vil fungere i jobben. Enig at bacheloroppgaven bør bli mer vektet, noe den også som regel blir. Er dog uenig i at en bacheloroppgave viser om du kommer til å fungere i en jobb eller ikke. En bacheloroppgave er jo ofte teoretisk og tar for seg også en mindre del av pensum. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Dersom B i snitt ikke lengre er et godt snitt, er jeg glad jeg fikk jobb for lenge siden. Nei, tror heller det har med det pressede arbeidsmarkedet som nevnt av andre her inne å gjøre. Du søker på lik linje med folk som har årevis med erfaring og nettverk. Virker på meg som om en bakgrunn med revisjon og regnskap burde være bullet proof mtp å få seg jobb, men 2016 er nok et annerledes år for mange arbeidstakere. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Stengt pga brudd på Retningslinjene: Du kan ikke redigere innlegg på en måte som ødelegger konteksten i en tråd, dette inkluderer å redigere bort hele innlegget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg