Gå til innhold

Kjøp av skjerm

Anbefalte innlegg

Heisan,

Vurderer å gå til innkjøp av en ny 144hz skjerm og de jeg ser på for øyeblikket er:

https://www.komplett.no/product/818968/datautstyr/demovarer-billigkroken/skjermer/benq-27-3d-led-xl2720z-demo#

og

https://www.komplett.no/product/814482/datautstyr/demovarer-billigkroken/skjermer/benq-24-3d-led-xl2411z-demo

Noen som har noen formening om disse to?

Er de ekstra 3 tommerene bare tull når skjermen bare er 1080p uansett?

Virker ikke som det er så mye annet som skiller skjermene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har portene på skjermkortet å gjør ved valg av skjerm? :)

Kortene min har jo også en displayport.

Synes prisen var billig til å være en 27 tommer med 144 Hz.

Ser folk klager på at kontrasten er dårlig på 24 tommeren.

Isp får men vel ikke opp i 144 Hz til noe i nærheten av den prisen -_-

*EDIT

Så hva du mente med portene på den 24 tommeren ja.

Endret av snakkesss
Lenke til kommentar

Ser faktisk ut som kontrasten på 24" og 27"n er lik, da begge er fra BenQ med lik panel-type. Dynamisk kontrast har fint lite å si for kontrast forholdet, og begge har 1:1000 med responstid på 1ms, så det avgjørende blir jo paneltype, og her er jo begge TN-basert. 

Skal du ha noe med bedre kontrast så må du nok opp på VA eller IPS panel, men da blir prisen høyere, spesielt om man skal ha 144Hz.

Spørsmålet blir vel derfor "hvorfor" du skal ha ny skjerm, og hva du har i dag.

1) Hvilke skjerm har du nå?

2) Hvorfor kjøper du ny skjerm, ønsker du bedre bilder, 144hz eller begge deler?

3) Hvilke spill kjører du, hva brukes maskinen hovedsakelig til? Dette er viktig poeng, for å vite om du kan/vil dra nytte av 144hz.

Skjermer er dyr vare, og skal du ha noe betraktelig bedre enn en skjerm som er kjøpt for 3-4 år siden, så må man fort ut med en del penger om man holder seg til 1080p oppløsning. 

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Den Acer skjermen fra Acer er ikke G-sync, skal du ha G-sync skjerm i samme segment/serie fra Acer så må du opp i 7k: https://www.komplett.no/product/864478/datautstyr/skjermer/skjermer/acer-27-led-predator-g-sync-xb270hud

Av de to skjermene så er begge et 8-bits TN-panel, med lik respons tid og kontrast på 1:1000. Så på papiret er det ingenting som skiller disse skjermene fra hverandre, bortsett fra dynamisk kontrast som er noe høyere på skjermen fra Acer hos Elkjøp. 

Når det er sagt sier dynamisk kontrast veldig lite, så den sikreste måten er nok å se på begge skjermene i en butikk for å se hvilke som er best, da det ofte er noe variasjon mellom de ulike modellene og merkene.

Ser vi på rykte, så har Acer Predator skjermene god omtale som gaming skjermer, men ett av plussene med BenQ skjermen er at den har 3D. Om 3D går på bekostning av bilde kvalitet vet jeg lite om, da jeg ikke har vært borti disse skjermene.

Det jeg vil anbefale deg er å kjøpe skjerm etter hvor du bor, og hva de har på lager. Elkjøp har 30 dagers åpent kjøp, mens Komplett har hele 45 dagers åpent kjøp. Det vil si at det tryggeste er å kjøpe skjerm et sted hvor du har mulighet til å prøve skjermen, for så å levere tilbake om du ikke skulle være fornøyd. Bor du i nærheten av Sandefjord så er det jo bare å kjøpe via komplett, hvis ikke ville jeg anbefalt deg å sjekke hvilke skjermer de har inne på en nærmeste Elkjøp butikk. 

Jeg ville tro at Acer Predator skjermen hos Elkjøp har bedre bilde enn den fra BenQ, da denne ikke har noen "3D effekter". Så er du mest opptatt av bildekvalitet så ville jeg muligens prøvd meg med skjermen fra Acer. Er 3D derimot kult så er jo BenQ et klart valg. 

Som oftest øker bildekvaliteten med pris, men det er fortsatt ingen garanti. Har også vært borti dyrerere skjermer som nødvendigvis ikke har hatt så god bilde kvalitet ;)

Lenke til kommentar

Neida, den siden tar ikke feil, men denne skjermen er i likhet med mange andre produsert i flere modeller, som vanlig, free-sync, g-sync eller 3D. Den som er avertert hos Elkjøp er standard versjonen, uten g-sync eller free-sync. 

Siden denne modellen er "ute av produksjon, så må man opp på XB270AH modellen for å få G-sync, den jeg listet til hos komplett var visst 1440p, derfor den stive prisen på 7k.

Men om du skal ha G-sync på 1080p så koster denne 5k hos Elkjøp: http://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/ACXB270HA/acer-predator-xb270ha-27-pc-skjerm-for-gaming

:)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Gode tips der ja :)

http://www.144hzmonitors.com/gaming-monitors-buyers-guide-march-2016/

Så denne artikkelen tar feil angående den acer skjermen da? Søker jeg den opp på Amazon står det også den har g-sync :s

Hva med aoc g2460pg?

Nei, artikkelen er noenlunde riktig. Det er bare Acer som driver med en forferdelig idiotisk modellbenevnelse på skjermene, så det er lett å se feil. Denne 24 tommeren heter med G-Sync: XB240HA, uten G-Sync: XB240Hb. Også noen bokstaver til etter det, sånn for sikkerhets skyld. Med FreeSync heter den: XF240Hb.

AOC G2460PG er vel den billigste G-Sync skjermen man får tak i. AOC har litt rufsete rykte, og det er flere her på forumet som har prøvd den skjermen og levert den tilbake på grunn av feil på den. Men om man handler hos Elkjøp så er det jo bare å bytte til man får en som fungerer som den skal. G-Sync er absolutt å anbefale. Men ganske dyrt. Samme skjermen i FreeSync versjon koster 2590Kr. Den er faktisk ikke dum som 144Hz skjerm (utenom mulige mandags eksemplar). Selv om man bruker den som vanlig 144Hz skjerm, så er den bare 200Kr dyrere enn billigste vanlige 144Hz skjerm. Om det er noen sjanse for at ditt neste skjermkort blir et fra AMD, så er FreeSync versjonen en kjekk halvgardering.

Her er liste over G-Sync skjermer. Men litt rot der, bl.a. på grunn av Acers modellnummere så stemmer den ikke 100%. Men en grei pekepinn på prisnivå.

Lenke til kommentar

Har 2 x 780 classified overclocket, så skal få kjørt skjermen litt i hvert fall.

Men er skjermen til aoc som har litt rufsete rykte og gsync bedre å gå for enn å bare gå for benqen xl2411z?

Her er avveininger å gjøre som bare du kan svare på selv. Om du ikke gjør noe av å spille med V-Sync avskrudd til vanlig, så kan en helt vanlig 144Hz skjerm være godt nok. Vil anbefale en med ULMB uansett. Personlig, selv om jeg anbefaler G-Sync, og sier det er effektivt nok til at selv en dårlig G-Sync skjerm er bedre enn en middels 144Hz skjerm. Så synes jeg G-Sync er forferdelig dyrt. 4000Kr for den dårligste G-Sync skjermen du får er vilt i mine øyne. Dessverre ser det ut som at kronekursen vil gjøre sitt til at det ikke blir billigere heller med det første.

G-Sync er for folk som vil ha V-Sync skrudd på, men som vil unngå hakking, og inputlag, men som ikke har skjermkort raskt nok til å drive spill i fps godt over skjermens oppdateringsfrekvens. Dersom dine 780 i SLI driver spillene som er viktige for deg, på innstillinger du er fornøyd med. Slik at de aldri bikker under 144fps. Da har du heller ikke bruk for G-Sync. For G-Sync skjermer fungerer nøaktig likt vanlige skjermer når de mottar høyere fps enn sin egen maks Hz.

Men det man må huske på, er at skjermkortene dine vil ikke klare like god ytelse på fremtidige spill. Og når fps'en faller under 144, så sparker G-Sync inn, og gjør at bildet fremdeles flyter, uten hakking og tearing. Det er sånn sett en god investering, i det det på en måte forlenger den potensielle levetiden til skjermkortene dine.

"Fattigmanns" G-Sync skjermen er vanskelig å gi en klar anbefaling på, siden den ser ut til å være plaget med mange "mandags eksemplar". Men for noen, så er den nok det beste valget uansett. Jeg personlig ville nok spart opp til en av 1440p skjermene, og holdt øye med finn.no. PG278Q dukker opp med jevne mellomrom til ~4,5-5K. Til den prisen er de absolutt gode kjøp. :)

Lenke til kommentar

Har 2 x 780 classified overclocket, så skal få kjørt skjermen litt i hvert fall.

Men er skjermen til aoc som har litt rufsete rykte og gsync bedre å gå for enn å bare gå for benqen xl2411z?

Her er avveininger å gjøre som bare du kan svare på selv. Om du ikke gjør noe av å spille med V-Sync avskrudd til vanlig, så kan en helt vanlig 144Hz skjerm være godt nok. Vil anbefale en med ULMB uansett. Personlig, selv om jeg anbefaler G-Sync, og sier det er effektivt nok til at selv en dårlig G-Sync skjerm er bedre enn en middels 144Hz skjerm. Så synes jeg G-Sync er forferdelig dyrt. 4000Kr for den dårligste G-Sync skjermen du får er vilt i mine øyne. Dessverre ser det ut som at kronekursen vil gjøre sitt til at det ikke blir billigere heller med det første.

G-Sync er for folk som vil ha V-Sync skrudd på, men som vil unngå hakking, og inputlag, men som ikke har skjermkort raskt nok til å drive spill i fps godt over skjermens oppdateringsfrekvens. Dersom dine 780 i SLI driver spillene som er viktige for deg, på innstillinger du er fornøyd med. Slik at de aldri bikker under 144fps. Da har du heller ikke bruk for G-Sync. For G-Sync skjermer fungerer nøaktig likt vanlige skjermer når de mottar høyere fps enn sin egen maks Hz.

Men det man må huske på, er at skjermkortene dine vil ikke klare like god ytelse på fremtidige spill. Og når fps'en faller under 144, så sparker G-Sync inn, og gjør at bildet fremdeles flyter, uten hakking og tearing. Det er sånn sett en god investering, i det det på en måte forlenger den potensielle levetiden til skjermkortene dine.

"Fattigmanns" G-Sync skjermen er vanskelig å gi en klar anbefaling på, siden den ser ut til å være plaget med mange "mandags eksemplar". Men for noen, så er den nok det beste valget uansett. Jeg personlig ville nok spart opp til en av 1440p skjermene, og holdt øye med finn.no. PG278Q dukker opp med jevne mellomrom til ~4,5-5K. Til den prisen er de absolutt gode kjøp. :)

Så veldig mye fornuftig og gode tips her :)

Hørt mange av mine kompiser som klager på at 27 tommer rett og slett er for "stort" å game på og at det er ubehagelig i lengden.

Noen formeninger her?

Å bruke 2000 for en skjerm har jeg 0 problemer med, men å bruke 5000 for en skjerm føler jeg kan være en del mer stivt med tanke på hvor lite jeg egentlig spiller.

Og med tanke på at spillene jeg spiller mest er PoE,  Diablo 2 og litt 3eren og CS go osv.

Lenke til kommentar

24" er visstnok den foretrukne størrelsen blant proffene til FPS. Kortere avstand for øynene å vandre, og mindre endring av fokusplan vil jeg anta. Men spill som PoE og Diablo, der man kan lene seg litt tilbake, og reaksjonstid neppe er like viktig. Da tenker jeg at større skjerm er å foretrekke, og kanskje også den høyere oppløsningen som 1440p gir. Til syvende og sist er det bare du selv som kan svare på dette.

Om jeg var halv-proff i CS så ville jeg nok da fulgt ekspertenes råd. Og du får vel 300fps+ i det, så G-Sync vil være totalt bortkastet. For mer casual gaming så ville jeg prioritert grafikken.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...