Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dele kommentarer fra FB uten å sensurere navn - er det lov?

Nella

Anbefalte innlegg

Har prøvd å lete litt gjennom Facebook sine retningslinjer og søkt litt generelt på nettet, men finner ikke et klart nok svar.

Jeg mener at jeg har lest i forskjellige sosiale mediers retningslinjer at man må være forsiktig med hva man poster, for når det er der ute, så har man ikke lenger eierett på det man har skrevet.

Betyr det da at jeg som enten privatperson, journalist, blogger eller noe annet, fritt kan dele noe andre har skrevet uten å sensurere navnet deres?

Ville jeg brutt en eller annen lov om jeg gjorde dette?

Altså tok et skjermbilde av en offentlig kommentar på FB eller Twitter og delte det på et annet medie - uten å sensurere navn?

Hva sier sosiale medier og Norges lover om dette?

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bryter ingen lov ved å dele bilder av hva folk har skrevet. Det kan tenkes at det er et brudd med facebooks retningslinjer (men det tror jeg ikke det er), og etter omstendighetene kan det være brudd på personopplysningsloven å ha en eller annen form for register av folk sine ytringer. Men i utgangspunktet kan du fint offentliggjøre hva enkeltpersoner har sagt og skrevet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer vel an på hva som er skrevet det, Herr Brun?

Dersom det er noe som må karakteriseres som et åndsverk (eksempelvis et dikt eller en novelle) vil vel dette være ulovlig eksemplarfremstilling?

Jeg vet ikke, det er derfor jeg spør.

Lenke til kommentar

Det kommer vel an på hva som er skrevet det, Herr Brun?

Dersom det er noe som må karakteriseres som et åndsverk (eksempelvis et dikt eller en novelle) vil vel dette være ulovlig eksemplarfremstilling?

Jeg vet ikke, det er derfor jeg spør.

Om jeg ville delt et dikt noen har skrevet, så man vel inkludere navnet, med mindre annet er avtalt?

Men her snakker jeg om ting som folk har skrevet på offentlige steder, som for eksempel i kommentarfeltet til VG eller Cosmopolitan på Facebook.

Og, hva sier Vær Varsom-plakaten?

Kan man bli felt av PFU som blogger uten bedrifttilhørlighet? Altså som skrivende privatperson?  :huh:

Lenke til kommentar

https://www.facebook.com/terms

Står ganske klart i brukeravtalen. Du kan ikke dele materiale som noen andre har rettigheter på. Facebook får "sub rights" på alt man poster. Du kan ikke bryte loven så her gjelder nok norges lover angående personvern.

Les litt under punkt 5. Det er ganske utrolig hvor lettskrevet FB's brukeravtale er :)

Edit; Du kan ikke dele rettighetsbeskyttet eller sensitivt materiale uten samtykke er vel mer riktig.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Tenker du på bildet som går på sosiale medier nå med navn og bilde av norske brukere som applauderer syrere som tar selvmord i Hellas?

Skulle tro man gjør dem en tjeneste ved å spre budskapet deres videre, der de sitter og kommer med slike ytringer under fullt navn på en offentlig side (TV2 sin Facebook-side).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker du på bildet som går på sosiale medier nå med navn og bilde av norske brukere som applauderer syrere som tar selvmord i Hellas?

Skulle tro man gjør dem en tjeneste ved å spre budskapet deres videre, der de sitter og kommer med slike ytringer under fullt navn på en offentlig side (TV2 sin Facebook-side).

Nei, jeg tenker generelt. Men den saken og det med hun dama som hetser en asylsøker for å kjøpe kneipbrød til mottaket, var det som gjorde at jeg begynte å tenke på dette.

Blir så nysgjerrig på hvordan regler her er.

https://www.facebook.com/terms

Står ganske klart i brukeravtalen. Du kan ikke dele materiale som noen andre har rettigheter på. Facebook får "sub rights" på alt man poster. Du kan ikke bryte loven så her gjelder nok norges lover angående personvern.

Les litt under punkt 5. Det er ganske utrolig hvor lettskrevet FB's brukeravtale er :)

Edit; Du kan ikke dele rettighetsbeskyttet eller sensitivt materiale uten samtykke er vel mer riktig.

Men hvor går grenser på materiale som andre har rettigheter på?

Om jeg kommenterer i VGs kommentarfelt, er den kommentaren fortsatt min, og jeg må "godkjenne" en eventuell deling av den? Tenker jo at den kommentaren min nå er offentlig.

Men om jeg skriver noe på min egen vegg, så er det noe annet? Spesielt om kommentaren er skrevet under privat personvern. Da kan ikke noen av mine venner ta skjermbilde av dette å poste et sted, kan de?

Lenke til kommentar

Det er svært, svært lite på Facebook som tilfredsstiller kravet til verkshøyde ("selvstendig skapende innsats") for å være et åndsverk. Men dersom det deles sammen med kritisk kommentar vil man kunne påberope seg sitatretten (retten til å gjengi et åndsverk i en sammenheng hvor det bedømmes/kritiseres/roses/omtales).

Det kan tenkes at man bryter med privatlivets fred hvis man offentliggjør noe fra en lukket gruppe eller en PM, og det kan selvsagt tenkes at man bryter med forbudet mot hensynsløs adferd, avhengig av hva man gjør og hvordan man gjør det.

Men som den store hovedregel er det kun etikk - herunder PFUs regler, som bare gjelder redaksjonelle medier - som er en begrensende faktor.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...