Jannis-15 Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Crescent Nebula Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Trond Olav Løkken Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Omtrent hvor mange eksponeringer gjør du på tiden du oppgir, Jan Erik? Spennende bilde, særlig med tanke på hva det er vi ser. Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Nok et herlig bilde av det som finnes utenfor oss, men som vi ikke ser til vanlig - selv i mørke netter uten en masse bylys. De 17 vintrene jeg bodde i Goa i India gikk jeg ofte gjennom mørke områder på kvelden og kikket opp på Orions belte er det vel det heter? Men noen farger som her så jeg aldri. Det blir kanskje feil med denne typen bilder når jeg nevner at fotomessig ville jeg sett den strekt røde mer mot venstre nær det gyldne snitt for å få en følelse av at den er på vei inn i bildet i vår leseretning. Roar Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 2. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2016 For dette motivet har jeg benyttet 20x 300 sekunder eksponeringer ved ISO 3200 for Ha, og 26x 300 sekunder eksponering ved ISO 1600 for OIII. Det er artig, men likevel litt frustrerende å bruke disse filtrene - for selv om de øker kontrasten betraktelig til de spesifikke gassene, så blokkerer de så enormt mye av alt annet lys. Sammenligner man med mitt forrige forsøk på denne tåken, så måtte jeg presse ISO ned til 400 ved samme eksponeringstid for å ikke vaske ut bilde, kontra ISO 3200 nå. Det tilsvarer 8x så mye det! Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 2. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2016 Takker. Lastet opp en ny versjon nå Roar. Bedre ramming, men litt i overkant mye støy, så burde kanskje gått for en litt lavere oppløsning? Farger som dette vil man nok aldri se med det blåtte øye nei. Dette er motiver som krever timesvis med eksponering for å få frem detaljer. Orion-tåken derimot vil du klare å se sterke klare farger fra selv med en mindre kikkert/teleskop. Anbefales å prøve! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg