Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Midlertidlig førerkortbeslag

Anbefalte innlegg

Har en annen tråd her med flere sider, men tenkte jeg kan skrive en kort tråd om dette problemet for å få noe nyttig svar da det er mye off-topic der.

Jeg ble noen få dager siden stanset på natten, lyst i øya, og fikk litt tilsnakk da de mente jeg kjørte for fort. Jeg fikk ingen kommentarer på øynene mine eller noe i den dur. Litt under en time senere ble jeg stanset av en annen patrulje, helt alene i bilen. Han mente øynene mine var røde, som kan skyldes at jeg ble vekket på natten for å hjelpe en som ikke kom seg hjem fra fylla, og at jeg har allergi. Han mente jeg ikke klarte testene med å skjele øya, pupiller, og så videre. Han mente først jeg skulle ta urinprøve, men fikk ikke lov likevel og måtte bli med til legevakten og ta blodprøve. De tok midlertidlig førerkortbeslag da de mistentke jeg kjørte i ruspåvirket tilstand. Jeg bruker ikke narkotika, og blodprøven vil være ren når den blir analysert. Det var svært mye truende atferd fra politiets side, og prøvde å overtale meg til å samtykke for da går saken fortere og så videre, men jeg samtykket selvfølgelig ikke.

En annen lege kom inn etter sykepleieren tok blodprøve, og tok diverse tester på meg. For eksempel peke med fingeren på nesa, analysere gangen min, balansere på et bein, telle baklengs, huske 8 tall, og så videre. Etter disse var gjennomført skrev jeg under på dokumentet, jeg leste gjennom alt, og jeg så han krysset av på "bra" og/eller "normal" på alle testene, unntatt "blodsprengte øyne".

Nederst kunne legen velge mellom "ikke påvirket", "lett påvirket", "moderat påvirket" og "påvirket".

Legen krysset av på "ikke påvirket" på "legens vurdering". Likevel tok de beslag av førerkortet mitt. Er det noe jeg kan gjøre for å få tilbake førerkortet før blodprøven er analysert/før det har gått 3 uker? Jeg har bruker som sagt ikke narkotika, har kun en fartsbot, ingen prikker, ikke rulleblad, ingenting annet enn dårlig tone med politiet da jeg blir sur og ikke vil svare på hvor jeg har vært og så videre fordi jeg blir stoppet stadig vekk. Jeg har lest på lovdata at politiet kan ta midlertidlig beslag når de mistenker det foreligger straffbare forhold, men jeg har aldri blitt tatt for noe ulovlig, de fant ingenting på meg da de ransaket meg og bilen, og legen konkluderte jo med at jeg ikke var påvirket. Til og med etter denne konklusjonen foretok de husransakelse, der det selvfølgelig heller ikke ble funnet noe.

Jeg har advokat på saken, men lurer på om det er noen glupe sjeler her som kan hjelpe meg. Jeg har så vidt hatt sertifikatet noen måneder, og trenger bil for å komme meg på skolen da det kun går buss 2 ganger om dagen her jeg bor, og med buss tar reisen godt over halvannentime kontra 20 minutter med bil. Jeg bruker også bil i arbeid da jeg driver firma, og bil er hobby og stort sett det eneste jeg driver med, så nå sitter jeg jo egentlig bare hjemme uten å kunne gjøre noe eller komme meg noe sted.

Anonymous poster hash: bb129...af3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sidan du har advokat så er vell det innlysande å spørre advokaten din om råd sidan vedkommande kjenner saka di best?

Uansett, utgangspunktet for førarkortbeslaget er vegtrafikklova § 33, 3. ledd:

3. Finner politiet at fører eller eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådigheten over motorvognen med skjellig grunn er mistenkt for et straffbart forhold som kan medføre tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra ham. Spørsmålet om å opprettholde midlertidig tilbakekall av føreretten og beslaget skal snarest mulig forelegges for en tjenestemann som hører til påtalemyndigheten. Beslutningen skal være skriftlig. Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse.

Som du ser så er det tre veker som er tida politiet har på seg å avklare spørsmålet dersom du ikkje samtykker til førarkortbeslaget.

Dersom du samtykker så kan politiet i teorien bruke så lang tid dei vil på å avgjere saka, men då med den fordelen at beregninga av tapstida blir rekna frå datoen der du samtykka til førarkortbeslaget.

Desverre har du ikkje noke særlig rettigheiter i forhold til feilaktig førarkortbeslag så lenge politiet hadde skjellig grunn til mistanke, definert som at det er meir sannsynleg at du er skyldig enn uskyldig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg samtykket ikke i beslaget. Overveiende sannsynlighet hadde dem vel egentlig ikke, jeg har blitt tatt med en person som var påvirket i bilen, men selv har jeg aldri brukt noe. Jeg har tatt urinprøve bare noen få uker/måneder siden på bensinstasjon med UP, som også var ren, samtidig som legen denne gangen skrev at han ikke mente jeg var påvirket. Samtidig ble det ikke gjort funn i bilen eller hjemme hos meg, så hvor dem henter overveiende sannsynlighet fra aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Må jeg forøvrig ikke få noe kvittering eller skulle skrevet under på at jeg ikke samtykket? Dem tok bare sertifikatet og sa de beslagla det i starten, jeg ble jo ikke sluppet fri før 5 timer senere. Er det sikkert dem i det hele tatt registrerte det som inndratt?

Lenke til kommentar

Jeg har selv blitt misstenkt for ruspåvirket kjøring. Ble tatt blodprøve og midlertidig beslag. Ringte juristen etter 2 uker og fikk det tilbake men fikk beskjed at hvis blodprøven var positiv ville jeg miste det igjen. Min var selvfølgelig negativ så alt gikk fint.

Ring til politiet og snakk med juristen som har saken din. :) P.S - Her lønner det seg og ha en hyggelig tone! 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...