iks Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Lurer på om det er noen som kan hjelpe meg på rett vei, Har satt opp en maskin med slackware & 2 nic. eth0 har jeg satt til 10.0.0.10 255.255.255.0 eth1 har 192.168.1.1 255.255.255.0 Har i.nett på eth0 og local på eth1 Men får ikke til å bruke 192.168.1.1 som gateway for de andre maskinene på det nettet til i.net. Hvordan skal jeg få dette til ? Lenke til kommentar
power Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Du må legge til støtte i kjerna for iptables.. og sette opp iptables.. Jeg fåreslår at du følger en howto.. Før jeg satte opp en gateway selv.. så tittet jeg nøye på hvordan ClarkConnect folka hadde satt det opp med kjerne, moduler etc.. Jeg fåreslår at du gjør det samme Lenke til kommentar
iks Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Hei! Jeg har iptables v1.2.8 på den, burde vel holde det ? Har du noen linker jeg kan følge for hjelp ? f.eks til "ClarkConnect gutta". Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 (endret) Du vil altså sette opp maskinen som router/gateway mot internet? I så fall må den bruke NAT/masqerade. Masqerade er en "lettvekts" NAT og en HOWTO finner du her: http://www.tldp.org/HOWTO/IP-Masquerade-HOWTO/ [EDIT] Ser du har privat addresse ut i fra maskinen også. Sitter du bak enda en NAT boks? I så fall bør det bare være å sette opp riktige ruter i gatewaymaskinen din OG ENABLE IP-FORWARDING gjør 'echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward' Endret 20. november 2003 av kattemat Lenke til kommentar
iks Skrevet 24. november 2003 Forfatter Del Skrevet 24. november 2003 Takk skal du ha Kattemat. Leste den HOWTO-en og etter det, så funka det slik som jeg ville! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå