neeeeii Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Hei! Når man skal søke til vgs, må man velge 3 skoler på hver linje man har søker? Har man fortsatt krav på å komme inn på en av de skolene og linjene man har søkt, om man ikke søker 3 forskjellige skoler på hver linje? Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 (endret) Nei, man har rett til Vidregående utdanning.. ikke rett til en av linjene man søker på... Så om du avstår å søke på 2 av 3 linjer vil man ikke automatisk få tildelt en plass på den eneste man søkte på.. Men om man søker på 3 linjer.. Og så velger 1 og 2 valg som noe helt umulig, så vil man få tildelt 3 valget noe automatisk, selv med for dårlige karakterer... MEN, skolen kan nekte å utdanningsdirektoratet dette om de har får liten plass.. etc.. Men dette er ytters høyst usannsynlig for førstegangssøkere... Edit: Så ja, du må velge 3 forskjellige studier.. ellers vil de 2 siste bli bare tildelt til deg etter hvor det er plass... Endret 29. februar 2016 av Krozmar Lenke til kommentar
neeeeii Skrevet 29. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2016 Jeg forklarte kanskje litt dårlig. Jeg tenkte på om man trenger å velge tre skoler innen hver av de linjene man søker. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Det trenger du ikke. Du kan kun søke på en skole om du vil. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Det trenger du ikke. Du kan kun søke på en skole om du vil. Ja, men som jeg forklarte, vill ikke nødvendigvis komme inn på den skolen..... Lenke til kommentar
neeeeii Skrevet 29. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2016 (endret) Så om jeg kun velger en skole, å ikke kommer inn på den så kommer jeg inn på en tilfeldig skole i fylket mitt istedenfor andrevalget på linje? Endret 29. februar 2016 av neeeeii Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 (endret) Hva som man må og hva som er lurt er to helt forskjellige ting. TS spør regelrett om man må velge tre skoler per linje, noe man ikke må. Om det anbefales eller ikke er en helt annen ting. Det du sier om at man må velge 3 forskjellige studier fordi man ellers vil bli plassert etter der det er plass er galt. Hvis ikke, hva skal man med karakterer? Hvis du kun velger en skole og ikkesant kommer inn på den skjer nettopp det. Du kommer ikke inn på den, eller noe annet. Endret 29. februar 2016 av Chris93 Lenke til kommentar
neeeeii Skrevet 29. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2016 Grunnen til at jeg kun vil søke en skole er pga den ligger veldig nærme meg, mens de andre er over en time unna. Så om jeg ikke kommer inn på førstevalget som er Studiespes. på den ene skolen jeg valgte, kommer jeg da inn på en tilfeldig skole eller kommer jeg inne på andrevalget. En annen skole er uaktuelt. Derfor må jeg komme inn på førstevalget mitt med den skolen jeg velger, eller andrevalget. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Du kan ikke komme inn på noe annet enn hva du har søkt. Om du kommer inn på hva du har søkt på avhenger av karaktersnittet. Lenke til kommentar
neeeeii Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 Fint, da søker jeg på den ene skolen på førstevalget. Lenke til kommentar
neeeeii Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 Kan man omplasserere ønskene sine etter man har søkt? Er veldig usikker på hva jeg skal ta å fristen er idag. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 http://www.vilbli.no/?Artikkel=021783 Det ser ikke slik ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå