Gå til innhold

Handlingsdimensjonen i Islam, Buddhismen og Kristendommen

Anbefalte innlegg

hvordan kan vi sammenligne handlingsdimensjonen (altså den rituelle dimensjon) i disse tre religionene? Har fått tildelt en problemstilling til muntlig prøveeksamen: "Handlingsdimensjonen i Islam, Buddhismen og Kristendommen". Har allerede funnet litt og hvert om de forskjellige ritene i disse religionene, men føler at jeg må ta med en sammenligning mellom religionene. Sliter veldig på hvordan jeg skal "angripe" dette.

Takk for svar på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo tenke over hvordan de utøver Gudstjenestene, meditasjonen, bønn og offer..

Noen vil bygge det opp mot hverandre noe struktert...  Man setter hvert punkt noe fint og fengelig og sammenligner religionene direkte og fremhever forskjellene, mens andre vil sammenligne de og bygge opp likheten..

Viktigst er vel at du viser ett engasjemang.. At du virkelig mener det du sier fremfor å bare bable fakta ustrukturert fra ett dårlig forfattet manus...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

hvordan kan vi sammenligne handlingsdimensjonen (altså den rituelle dimensjon) i disse tre religionene? Har fått tildelt en problemstilling til muntlig prøveeksamen: "Handlingsdimensjonen i Islam, Buddhismen og Kristendommen". Har allerede funnet litt og hvert om de forskjellige ritene i disse religionene, men føler at jeg må ta med en sammenligning mellom religionene. Sliter veldig på hvordan jeg skal "angripe" dette.

Takk for svar på forhånd! :)

En handling du finner hos alle tre er 

https://en.wikipedia.org/wiki/Pilgrimage

Lenke til kommentar

Hvis en tar eksempelvis frelse som ett av momentene, så kan et oppsett som dette beskrive i korthet hva forskjellen og likheten er mellom disse hovedreligionene - relatert til frelse som alle har som felles konsept:

Handlingsdimensjonen i Islam: Mennesker utfører diverse rituelle handlinger for å komme til frelse.

Handlingsdimensjonen i Buddhismen: Mennesker utfører diverse rituelle handlinger for å komme til frelse.

Handlingsdimensjonen i Kristendommen: Gud utfører handlingen som gir mennesker rett til frelse. Her baseres ikke frelsen på handlinger og ritualer utført av mennesker, men kun på basis av troen på Jesus, og det han har gjort, og at han derfor er den eneste veien til frelse.

Slik kan du eksempelvis fortsette å liste opp diverse felles trekk mellom religionene, og samtidig presentere elementer der det er grunnleggende forskjeller.

Hvis dette skal presenteres muntlig med skriftlig underlag, ville jeg først innhentet informasjonen, i en kladd, og så satt dette opp i en tabell. Da er det ofte lettere å vite hvordan en så kan bygge opp tabellens innhold, og forklare del for del muntlig.

Endret av Technisk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...