Morten A Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Har i lengre tid siklet på et SLR, og sparebøssa har vokst siden ifjor. Som relativt nybegynner ser jeg for meg disse to, hvis ingen andre har noen innvendinger. Utgangspunktet skal det bli brukt mest til og ta naturbilder og typisk feriebilder. Heller mest mot Nikon 5300 personlig. Men om noen har noen kanongode råd ang Canon 700d vurderes dette også. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 5300 trekker nok det lengste strået her med god margin. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 De er ikke så veldig forskjellig speccet, og ytelsen er heller ikke så langt fra hverandre. Personlig ville jeg nok valgt D5300 pga. den noe bedre autofokusmodulen og et litt fyldigere grep. Pentax K-50 kan også være verdt å ta en titt på, i omtrent samme prisklasse som D5300. Nikon leder kanskje litt på autofokus, mens Pentax har litt bedre kontroller (to kontrollhjul i stedet for bare ett) og bildestabilisering innebygd i huset. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Sensor i D5300 er relativt kraftig mye bedre vs 700D. http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D5300-versus-Canon-EOS-700D___919_870 Både relatert dynamikk og ISO. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Har man ikke objektiver fra før så er det i dag liten grunn til å kjøpe Canon. Det mest spennende Canon-DSLR for vanlige folk er det lille 100D som begynner å bli gammelt nå. Nikon fortsetter å lage mye spennende så lenge man prioriterer stillbilder fremfor videomuligheter. Ut i fra fotomotivene dine så burde et hybridkamera passe like godt som DSLR, der er det mye kjekt å velge mellom. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Heller mest mot Nikon 5300 personlig. ...det er dette som betyr mest. Spiller ingen rolle hva andre av oss foretrekker, du heller mest mot Nikon og det er deg selv du skal lytte mest til. Kjøp Nikon D5300 du, det er (minst) like godt som alle andre modeller i samme klasse. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Både Nikon D5300, Canon 700D og Pentax K-50 er relativt gamle kameraer med lanseringsdatoer i 2013. Samtlige har fått etterfølgere med bedre spesifikasjoner, henholdsvis D5500, 760D og K-S2. Jeg vil anbefale å ta en kikk på de i stedet for. De viktigste forskjellene mellom disse nyere modellene er at D5500 har nok den beste autofokusen og best batterikapasitet, mens K-S2 har i vanlig Pentax-tradisjon vesentlig bedre søkervindu enn de to andre og tåler både regn og minusgrader og leveres med værtett objektiv som standard. Alle tre har vippbar skjerm og innebygget Wifi. Canon sitt kamera faller i vanlig Canon-tradisjon bak på bildekvalitets-tester. Både K-S2 og D5500 har innebygget timelaps-funksjon, noe Canon sin mangler. Alt i alt ville jeg droppet 760D og vurdert D5500 vs K-S2. Detaljert teknisk sammenligning hos dpreview Detaljerte målinger av bildekvalitet hos dxomark (kun 760D vs D5500 siden K-S2 ikke er testet ennå, men K-S2 scorer nok i nærheten av D5500 siden de bruker mye av den samme sensorteknologien) Detaljert teknisk sammenligning hos prisjakt (NB, de har ikke fått med seg prisene på K-S2 fra Fovi.no , japanphoto.no eller scandinavianphoto.no) Endret 1. mars 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Vippbar skjerm er vel litt feil beskrivelse av disse tre kameraene, da de er hengslet i siden og kan vries i mange flere vinkler på samme måte som videokameraer. Vippbar skjerm er ubrukelig i portrett-retning og skulle gjerne hatt det på mine. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Både Nikon D5300, Canon 700D og Pentax K-50 er relativt gamle kameraer med lanseringsdatoer i 2013. Samtlige har fått etterfølgere med bedre spesifikasjoner, henholdsvis D5500, 760D og K-S2. Jeg vil anbefale å ta en kikk på de i stedet for.Siden begge alternativene til trådstarter ligger i området rundt 5000 kr for et kit, så antar jeg det er snakk om et begrenset budsjett her. For erstatterne må du fort opp i 6500-7000 for et kit. Lenke til kommentar
Morten A Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 Takker for svar! Sutekh har rett, pris for et kit et litt vesentlig. ser for meg 5000-6000. Har litt erfaring med D3300 som gamligen har, likte det godt. For meg trenger det ikke være det aller nyeste, men hvis det er vannvittige forskjeller på Nikon 5500 fra 5300 så får jeg evt bare legger ned noen mnd til med sparing Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Det er små forskjeller på D5200, D5300 og D5500, men det kan være at det følger med et nyere og bedre objektiv som standard på nyere modeller. For en som bare vil ha et greit allround kamera vil alle disse fungere tilnærmet likt. Det vil et kamera fra Canon, Pentax, Olympus, Panasonic eller Sony også. Har du funnet noe du liker så gå for det. Edit: Kameratestsiden dpreview har gjerne en tabell som sammenligner gammel modell med ny modell på første side av sine tester med uthevning av det de mener er verdt å merke seg. Her er linker til testen av D5300 og D5500. Ser du noe du synes er viktig på en modell kan det være verdt merprisen. Ser du noe som er uklart så spør. Endret 1. mars 2016 av se# Lenke til kommentar
Spøkelsefjes Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Kjøpt D5300, og spar til noe god optikk som for eksempel Sigma 18-35 f/1.8. Det optikket koster rundt 6000 kr, men vil gi deg veldig bra bilder. Du har også Sigma 17-50mm f/2.8 som koster rundt 3289kr. Billige prime linser er også verdt å skaffe seg. Spar til kvalitet DX linser, og du vil få veldig mye ut av kamera. Lenke til kommentar
Cutters Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 D5500 var blant flere kåret til et av de bedre kameraene i 2015(i sin prisklasse) Både Ming Thein og The Camera Store hadde det på sine "Best of 2015"-lister. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå