Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Garantikrav på R9 280


Gjest Slettet-jQUdcq

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-jQUdcq

Har en datamaskin kjøpt fra Komplett med disse spesifikasjonene:

 

766049 AMD AM3+ FX-6300 Black Edition
812852 HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black
822239 WD® Desktop Blue 1TB SATA 3.0
809462 Sapphire Radeon R9 280 3GB GDDR5 PCI-E
759848 ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
778356 Samsung DVD±RW SH-224DB/BEBE SATA BLACK
818994 Cooler Master B500 VER.2, 500W PSU
815888 Cooler Master HAF 912 Adv. Komplett Edt.

 

https://www.komplett.no/product/836210#

 

Datamaskinen er 1 år gammel, og kvittering følger med. Jeg hadde ingen problemer med datamaskinen inntil slutten av desember 2015. Problemet jeg har hatt er at siden jeg oppdaterte driverne til grafikkortet i desember, så har datamaskinen krasjet alt fra noen minutter til 1 time inn i spillet. Jeg prøvde å løse dette ved å rulle tilbake til eldre drivere, og det fungerte greit i en liten stund, inntil problemene igjen oppsto. I tillegg har jeg prøvd å oppdatere drivere på nytt uten hell.

 

Feilmeldingen jeg får opp er av denne sorten (legger ved en feilmelding jeg fant på Internett, da jeg ikke har tatt screenshot av den jeg fikk opp):

 

videodriverhascrashed.png

 

Her en screenshot av de driverne jeg kjører for øyeblikket:

 

1919344_10153933303305011_48127088431824

 

 

Jeg ga til slutt opp og ringte Komplett, der jeg redegjorde for hva som feilet PCen. Jeg refererte da til min rett som kunde på reklamasjon/ny vare, da varen jeg har fått fra Komplett ikke fungerer slik den har blitt annonsert om. Kundebehandler nektet derimot ansvar, og mente at siden problemet var software-basert, og siden det sannsynligvis gjaldt drivere (som vi antar at det gjør), så har ikke Komplett noe ansvar for det.

 

Er det virkelig sånn at jeg som kunde  ikke likevel har en garantirett da? I følge Forebrukerkjøpsloven så skal jeg ha det så lenge varen ikke samsvarer med det det den ble solgt som.

 

I § 15 om Tingenes Egenskaper, pkt. b) skal tingen "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper".

 

og i § 16 om "Mangel", pkt c), så har tingen en mangel dersom "den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet".

 

Men inntrykket jeg fikk fra samtalen med kundebehandler, som virket mer interessert i å fjerne all skyld fra Komplett selv, om at det var jeg som  hadde det fulle ansvaret. Hvilket forslag er det dere har?

 

Jeg ble forøvrig bedt om å ta kontakt med SapphireTech direkte og få løst problemet med dem, av Komplett.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jQUdcq

Har du forsøkt å gjøre noe mer enn å rulle tilbake drivere?

 

Som f.eks å avinstallere drivere skikkelig vba DDU før du re-installer drivere?

http://support.amd.com/en-us

 

Eller re-installere windows i værste fall.

 

Hvis du kan påvise en fysisk feil med noe så tar du kontakt med Komplett igjen.

 

Skal prøve den første metoden din.

 

Feilen er absolutt ikke fysisk, da dette plutselig oppsto etter oppdatering av drivere. Men jeg mener likevel jeg fortsatt har rett på garanti hos Komplett, da varen ikke fungerer slik den skal gjøre etter 1 år, uten at jeg selv har påført den noen skader selv.

Lenke til kommentar

Software-problematikk er nok ikke Komplett sitt ansvar. Du har tross alt endret konfigurasjonen ved å oppdatere drivere. Rent juridisk har du nok dermed endret varen.

 

Videre er det jo helt normalt med en re-install av og til, og drivere (spesielt skjermkortdrivere) kan gi litt krøll av og til.

 

Forsøk å rette feilen selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du beskriver er er en normal driver problematikk.  Gjør som sagt over...

 

Gå og til andre nedlastninger på amd og installer chipset etc,

 

Dette er ikkje komplett sitt ansvar, fordi produktet virker - det er bare microsoft som pusher ut en dårlig driver.

 

Du kunne og sagt hvilket operativ system du kjører.

Lenke til kommentar

Det er ikke Microsoft som pusher drivere til skjermkort.

 

Ellers er det ikke slik at produsent/leverandør/detaljist uten videre kan fraskrive seg ansvar for mangler som skyldes programvare, så lenge programvaren er en del av produktet som kjøpes og programvarefeilen ikke skyldes forhold på kjøpers side. Nå kan det imidlertid sikkert diskuteres om drivere som lastes ned fra internett er en del av "pakken" som kjøpes. Som TS selv nevner skal tingen "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper". Man har grunn til å forvente at et AMD-skjermkort fungerer med AMD sine offisielle drivere - og i fall de ikke fungerer med én versjon av disse, at de i det aller minste fungerer med en annen versjon.

 

Med det sagt: med mindre andre har tilsvarende problem med samme skjermkort og driver, noe du isåfall bør finne ut etter litt googling, hinter det om at feilen kanskje ikke beror på driver alene. Har du forsøkt å reinstallere OS?

Lenke til kommentar

Hadde et annet problem med et amd grafikk kort, men det var treg boot. Du kan kansje gjøre det samme som står i denne fiksen og se om det hjelper.

 

Vet det er mange problemer med win 10 + amd drivere.

 

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-hardware/win-10-booting-delay-caused-by-amd-graphic-driver/4446c13a-5498-407e-ac94-2e56692c1c53?auth=1

 

Forandre enableulps i registeret.

Endret av Uffda
Lenke til kommentar

Dette går ikke under garanti, og komplett har dessverre all rett på sin side her. 

 

§ 15 å  "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper", sier bare at forbruker har rett/krav på ny vare dersom produktet slutter å fungere innenfor forventet levetid. På elektronikk er levetiden etter kjøpsloven satt til 5 år. Det vil si at du har krav på ny vare om produktet blir defekt innenfor denne tidsrammen. Med skjermkort så vil det si kortslutning eller at kortet slutter å fungere under normalt bruk.

Slik jeg forstår det så får du start på skjermkortet, men det slutter å fungere etter tung belastning. Dette skyldes vanligvis av enten driver feil, eller at skjermkort throttler (slår seg av for å unngå skade, noe som er vanlig ved ustabil overklokking). 

Om skade skyldes overklokking, så er det forbruker som har påført skade. Dersom det er driver eller software feil, så betyr det jo at det ikke er noe feil med selve skjermkortet, og at denne feilen kommer til å være vedvarende selv om man skifter dette med et nytt, tilsvarende skjermkort. 

Slik jeg ser det så betyr dette derfor ingen garanti.

 

§ 16, pkt c), gjelder kun om selger har fått en vare som ikke stemmer overrens med de opplysningene og den informasjonen forbruker har fått. Dette punktet vil derfor ikke være relevant, med mindre komplett hadde oppgitt informasjon rundt skjermkortet; "Sapphire Radeon R9 280 3GB GDDR5 PCI-E" som ikke var korrekt. Et eksempel på det hadde vært om Komplett hadde oppgitt informasjon som var feilaktig, slik som at R9 280 hadde hatt 4GB i stede for 3GB, og lignende. Det er kun i slike tilfeller at § 16, pkt c) er dekkende.

 

Oppsummert så vil dette si at du ikke kan forvente noe reklamasjon eller garanti på varen, da feilen skyldes software. 

 

Det er viktig å gjøre en clean innstall av drivere, dvs. at du avinstallerer gamle drivere før du eventuelt prøver å installere andre-/ eller eldre drivere. Har vært bort i lignende problemer med AMD skjermkort på laptoper etter å ha installert nye Windows 10 drivere, og da måtte jeg faktisk avinstalleres alle skjermdrivere før jeg kunne løse problemet. Nå vet jeg ikke om du har oppgradert til Windows 10 i det siste, men vet at endel eldre AMD skjermkort har hatt litt tull med driverne etter Windows 10. Om det er tilfelle ditt er vanskelig å si, men som Kyrre er inne på så skader det aldri med en re-install i ny og ne.

Endret av 93MiChr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med 93MiChr.

 

Gå til AMD, last ned alle de nyeste chipset driverene og skjermkort driverene.

 

Deretter går du her:

 

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD-Clean-Uninstall-Utility.aspx

 

Kjør det programmet og fjern alle tidligere drivere fra amd - så legger du inn først chipset drivere, så skjermkort drivere. Du kan gjerne forsøke beta driverene fra amd, for jeg har av erfaring møtt mange utfordringer med amd....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...