Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan jeg sove for kortere perioder på dagen istedenfor en hel lang natt?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, hvis jeg heller ønsker å sove kortere perioder på dagen istedenfor for en hel lang natt, og heller være våken gjennom natten, ville dette funket? Er det sunt? Hvorfor, hvorfor ikke kan jeg sove slik? Og hvem fant opp at man må sove i en laaaang chunk? 19 år gammel, trener, normal livsstil, normal helse.

Anonymous poster hash: dc500...602

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

POWERNAP!!!!

Søk på Google så får du mye mer info og erfaringer fra folk som driver med det :)

Edit; Det var ingen som "fant på" at man skal sove i X antall timer. Det er noe som ligger i vår natur og noe kroppen og hjernen vår er tilpasset gjennom laaaaang tid, noen tusentalls år.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Har lest forskning om dette tidligere, det er mange teorier om hva som kan fungere:

Sove 15 minutter hver time

Sove 30 min hver 1,5 time

Sove 2 x 4 timer per døgn

Denne lista er også mye lenger, dette var bare det jeg kom på i farta. Du må bare bruke tid på å søke en del rundt på nettet og finne troverdige kilder. Den eneste jeg kan si er: prøv og se :) 

Lenke til kommentar

Dette er faktisk en ganske artig problemstilling, og svaret egentlig ja. Det er faktisk ikke slik at vi må ta "all søvnen" i samme sleng, og det er heller ikke slik at alle må ha 8 timer søvn hver dag (dette varier selvfølgelig veldig fra person til person, men veldig mange personer hadde klart seg med ca 6 timer)

Jeg husker jeg leste en artikkel fra en kar som hadde prøvd å sove i korte perioder på 30 minutter flere ganger om dagen i mange måneder, og han mente at dette fungerte veldig mye bedre enn å sove kun èn gang i en lang periode hver dag. Det som er problemet, er selvfølgelig at det blir veldig vanskelig å få en slik søvn syklus til å gå sammen med en vanlig hverdag.

For å få en slik søvnrytme til å bli effektiv må du holde den gående i ganske lang tid, slik at både hodet og kroppen din er 100% tilpasset den. Jeg har ofte hatt lyst til å prøve dette selv fordi jeg er ganske overbevist om at dette fungerer bedre enn den vanlige måten å sove på, men som sagt så er det nesten umulig å få dette til å gå overens med arbeidsliv/skole.

Endret av Gamle ørn
Lenke til kommentar

I eldre tider var det visst mer vanlig å veksle mellom søvn og å være våken i løpet av et døgn. Man sov i mellom arbeidsoppgaver og andre gjøremål. Skal være fullt mulig å gjøre dette den dag i dag så lenge ting ligger til rette for det.

Det er kulturen og ikke naturen som dikterer at vi må sove natta igjennom.

Lenke til kommentar

Hei, hvis jeg heller ønsker å sove kortere perioder på dagen istedenfor for en hel lang natt, og heller være våken gjennom natten, ville dette funket? Er det sunt? Hvorfor, hvorfor ikke kan jeg sove slik? Og hvem fant opp at man må sove i en laaaang chunk? 19 år gammel, trener, normal livsstil, normal helse.

Anonymous poster hash: dc500...602

Det vil funke, men det er ikke gjort noe forskning på dette over lengre tid, så langtidseffekten av noe slikt er fortsatt usikker, og det er jo det som burde vektlegges om man skal gjennomføre dette.

Inntil videre blir det bare spekulasjoner og synsinger. 

Det heter forøvrig "polyphasic sleep". legger ved link til wiki, så kan du lese litt: https://en.wikipedia.org/wiki/Polyphasic_sleep

Endret av insomeseriousproblems
Lenke til kommentar

Det er lite forskning på langtidskonsekvensene av dette, men generelt er skiftarbeid hvor arbeidstid er både på dag, kveld og natt forbundet med helserisikoer. Om det er mangelen på konsis døgnrytme eller å være våken om natta/sove om dagen som er årsaken til dette kan en jo spekulere på.

Av det jeg har lest om emnet tyder ting på at mennesker i førindustriell tid ofte våkna ei stund midt på natta for så å legge seg igjen. Når det var lyst på døgnet hadde mye å si for når og hvilke tider en sov, men etter å kunne kunstig forlenge døgnet har vi utvilsomt manipulert vår naturlige døgnrytme.

Jeg vil anta at det er helsemessig bra for kroppen å hente seg inn med en liten blund om den har fått for lite søvn natta før. Tofasesøvn tror jeg er ganske trygt, og er vanlig i en del kulturer, men med en del av de flerfasemodellene begynner du å tukle ganske mye med søvnfasene. Om du gjør det over tid tror jeg du kanskje tar en ukjent risiko - prøv å kanskje  se om du finner noe forskning på dette om du går for flerfase. Hvis du klarer å ha et flerfasemønster hvor du ikke føler deg trøtt er jo det kanskje et bra tegn, men det skal visst være forferdelig usosialt og krever at du er rigid på når du skal sove.

Lenke til kommentar

Meiner eg las om det her for ei tid tilbake(Les: minst fem år). Det skal gå an å bryte dagen opp i fleire søvnseansar, men det vil ta tid før kroppen gir deg spesielt god søvn dei t.d. 20 minutta du velger å sove. Då må du i tillegg vere ganske disiplinert for å oppretthalde det. Det er ikkje noko poeng i å sitere meg på dette i arbeid med masteroppgåve og liknande, for då kjem du til å få dårleg karakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...