AnonymDiskusjon Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Hei!Jobber på ein bensinstasjon som blant annet stiller med sjåførrom for yrkessjåfører. Det er tre separerte rom med dusjer, der to av dusjene også har eit toalett. I tillegg til dette er det eit oppholdsrom med sofa, spisebord og eit kjøkken. Dette rommet skal vaskes kvar dag, og det signeres på eit ark som henger inne i gangen kven som har vasket rommene. Hovedansvaret ligger på dusjene. Veggene skrubbes ned, toalett blir grundig vasket og vasken blir vasket og søppel blir tømt. Spessielt dusjene er tidskrevende, så å ta desse tre rommene kan ta litt tid. Søndag var ein kollega av meg å vasket stoppen og signerte seg ut. Det samme gjore eg på mandagen rett etterpå. Begge skiftene var relativt travle og sjefen presser virkelig på å gjøre mest mulig på minst mulig tid, så både eg og min kollega oversåg nåken kaffiflekker i vasken på kjøkkenet og ein mopp som stod i eit hjørne av fellesrommet. Onsdagen etter var nevnt kollega på jobb, og eg fyllte drivstoff på bilen min. Sjefen kom ut å spurte om eg kunne komme kjapt innom kontoret. På kontoret fekk eg levert ein skriftlig advarsel og beskjed om at siden dette ikkje var tatt så hadde ingen gjort nåke som helst verken i løpet av helgo eller på mandagen. Eg hadde på tidspunktet _ekstremt_ dårlig tid og var trøtt så eg motargumentere men endte opp med å signere på den (som eg absolutt ikkje skulle gjort). Tirsdag har ein annen kollega av meg, som jobbet kveld og holdt på med opplæring av ein ny ansatt sprunget innom stoppen for å henta noko, når ho såg at ingen hadde vore innom på dagen (dette er ein oppgave som _skal_ gjøres på dagen da det kun er da det er to ansatte på jobb). Ho sprang kjapt gjennom rommene og konstanterte med at alt fortsatt var bra fra mandagen (det kan gå dager det stoppen ikkje blir brukt) før ho signerte seg på lista og sprang tilbake til stasjonen. Dagen etterpå hadde ho fått ein muntlig advarsel av sjefen om samme kaffiflekk og mopp som eg og min kollega fikk skriftlig advarsel på. Kva kan me gjer her? Eg og kollegaen som har fått ein skriftlig advarsel har planer om å snakke med sjefen om dette, men kan me kreve at ho trekker tilbake advarslene? Me syns og det er ein alt for liten sak å bruke skriflige advarsler på. Anonymous poster hash: f51c2...694 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 En skriftlig advarsel er normalt et virkemiddel som benyttes dersom arbeidstaker gjentatte ganger ikke følger fastsatte retningslinjer på jobben. Når det er sagt, så tror jeg ikke det er noen lover og regler som regulerer dette med skriftlige advarsler. Jeg vet ikke om det er så mye du kan gjøre, spesielt ikke nå som du har signert. Dette er noe du bør ta opp med din arbeidsgiver på en "bedre dag", eventuelt benytte deg av tillitsvalgt eller fagforening. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Hei! Litt offside men det er bare en gjennomtrekksjobb regner jeg med? Antar dette ikke er ment som din karriere? Det eneste som betyr noe i slike jobber er at du får en god referanse som du kan bruke senere så det eneste viktige er å ha en god tone med sjefen. Desverre så er det mange sjefer som aldri burde hatt noe personell ansvar pga mangel på sosiale lederevner. Disse er det lite man kan gjøre noe med annet enn å bytte arbeidsplass og dersom du føler at du gjør en god jobb så er det bedriften som taper på at du går. Det er ikke så vanskelig å få jobb som mange skal ha det til. Er du villig til å jobbe så er det flust av muligheter. Sånn ellers så har alle de store bedriftene jeg har jobbet i hatt en rutine med et par muntlige advarsler før en skriftlig advarsel blir gitt. Jeg kjenner ikke til om det finnes noen regler annet enn egne interne prosedyrer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Om det faktisk er som du sier, altså at det ikke er tid. Ta det opp med sjefen og få med deg resten. Sier dere ikke i fra så vet ikke sjefen det.. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Arbeidsgiveren posisjonerer seg for å ha noe på deg/dere og bygge opp en oppsigelsesgrunn til senere. Tror han i hvert fall. Problemet hans og deres hell, er at oppsigelsesgrunner skal være temmelig gode argumenter og dette høres ikke ut som det er i nærheten av å ha høyde for det. Heller ikke etter 2. eller 10. gang med kaffeflekker. Det er rett og slett for bagatellmessig til å kunne brukes som gyldig oppsigelsesgrunn. I hvert fall om jeg har forstått alvorligheten eller mangelen på sådan godt nok. En sak har jo gjerne minst to sider og her har jeg bare hørt din. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Kva er du fikk skriftligadvarsel for? Det å ha oversett nokre detaljar dannar ikkje grunnlag for advarsel om oppsigelse. Det kan vell også stillast spørsmål om kaffeflekkane kan ha komt i mellom vasketidspunktet og inspeksjonstidspunktet. Det einaste eg kan sjå her som gir grunnlag for ein skriftlig advarsel er dersom du har signert ut på at du har utført ei arbeidsoppgåve som du ikkje eigentleg har gjort, eller du har gjort svært dårlig. Dette fordi det å jukse med f.eks. vaskelister går på mangel av tillitt.Dersom du ikkje får tid så er det mest ryddige å enten bruke den tida som er nødvendig, eller ikkje signere ut for at det er vaska. Husk at sjåførane som brukar fasilitetane stoler på at det er reint på både kjøkken og bad. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Dagen etterpå hadde ho fått ein muntlig advarsel av sjefen om samme kaffiflekk og mopp som eg og min kollega fikk skriftlig advarsel på. Kva kan me gjer her? Anonymous poster hash: f51c2...694 Prøv å fjerne kaffeflekken og flytte moppen? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Det finnes ikke lovregulering for hvordan skriftlig advarsel skal gis. Praksis rundt skriftlige advarsler er derfor regulert i ulovfestet rett. For det første vil jeg si at manglende renhold av sanitære forhold er alvorlig. Det er ikke snakk om "bare" en møkkete mopp eller kaffeflekk som det gis uttrykk for. Det kan også være skadelig for stasjonens renomé hvis det blir kjent at man er slurvete med renholdet. Mener de ansatte at man har for liten tid til å gjennomføre tilstrekkelig renhold, må dette tas opp med ledelsen. Når det gis skriftlig advarsel skal arbeidsgiver helst på forhånd avtale et drøftingsmøte, gjerne slik at den ansatte får velge tid som passer for vedkommende. I innkallingen til drøftingsmøte skal det redegjøres for møtets agenda. At man kaller deg inn i møte mens du er kunde på stasjonen uten agenda, og samtidig gir deg skriftlig advarsel, er ikke forsvarlig saksbehandling. Det kan også diskuteres om det hadde vært mer riktig å gitt en muntlig advarsel, slik andre fikk. Men her må det foreligge en totalvurdering, har du/ dere slurvet med renholdet tidligere og fått muntlig advarsel tidligere. Du kan skriftlig be at arbeidsgiver trekker tilbake advarselen der du på en kort og saklig måte får frem hvorfor du er uenig i denne. Går ikke dette igjennom må du vurdere hvorvidt det regningssvarende å gå til rettssak. Hvis du har fagforeningsmedlemskap er det nå du skal ta kontakt med dem for bistand. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 Hei! Litt offside men det er bare en gjennomtrekksjobb regner jeg med? Antar dette ikke er ment som din karriere? Det eneste som betyr noe i slike jobber er at du får en god referanse som du kan bruke senere så det eneste viktige er å ha en god tone med sjefen. Desverre så er det mange sjefer som aldri burde hatt noe personell ansvar pga mangel på sosiale lederevner. Disse er det lite man kan gjøre noe med annet enn å bytte arbeidsplass og dersom du føler at du gjør en god jobb så er det bedriften som taper på at du går. Det er ikke så vanskelig å få jobb som mange skal ha det til. Er du villig til å jobbe så er det flust av muligheter. Sånn ellers så har alle de store bedriftene jeg har jobbet i hatt en rutine med et par muntlige advarsler før en skriftlig advarsel blir gitt. Jeg kjenner ikke til om det finnes noen regler annet enn egne interne prosedyrer. Er bare ein gjennomtrekksjobb, ja. Har generelt sett god tone med sjefen, var derfor eg blei tatt så på senga av situasjonen. Referanse blir nok ikkje noko problem i seinare tid, håper eg. Syns bare denne situasjonen var litt småguffen. Anonymous poster hash: f51c2...694 Anonymous poster hash: f51c2...694 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 Om det faktisk er som du sier, altså at det ikke er tid. Ta det opp med sjefen og få med deg resten. Sier dere ikke i fra så vet ikke sjefen det.. Problemet er at det ikkje alltids er travelt. Er veldig opp og ned med kunder og derfor veldig opp og ned kor travelt eit skift kan bli. Anonymous poster hash: f51c2...694 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 Arbeidsgiveren posisjonerer seg for å ha noe på deg/dere og bygge opp en oppsigelsesgrunn til senere. Tror han i hvert fall. Problemet hans og deres hell, er at oppsigelsesgrunner skal være temmelig gode argumenter og dette høres ikke ut som det er i nærheten av å ha høyde for det. Heller ikke etter 2. eller 10. gang med kaffeflekker. Det er rett og slett for bagatellmessig til å kunne brukes som gyldig oppsigelsesgrunn. I hvert fall om jeg har forstått alvorligheten eller mangelen på sådan godt nok. En sak har jo gjerne minst to sider og her har jeg bare hørt din. Ohh... Det kan bli ein kjedelig situasjon. Vell, såklart er det to sider av ein sak, og eg har såklart bare min side, men eg kan ikkje forstå at det skal vera noko meir i dette då eg ikkje fekk ein anna grunn en kaffiflekken og moppen. Anonymous poster hash: f51c2...694 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 Kva er du fikk skriftligadvarsel for? Det å ha oversett nokre detaljar dannar ikkje grunnlag for advarsel om oppsigelse. Det kan vell også stillast spørsmål om kaffeflekkane kan ha komt i mellom vasketidspunktet og inspeksjonstidspunktet. Det einaste eg kan sjå her som gir grunnlag for ein skriftlig advarsel er dersom du har signert ut på at du har utført ei arbeidsoppgåve som du ikkje eigentleg har gjort, eller du har gjort svært dårlig. Dette fordi det å jukse med f.eks. vaskelister går på mangel av tillitt. Dersom du ikkje får tid så er det mest ryddige å enten bruke den tida som er nødvendig, eller ikkje signere ut for at det er vaska. Husk at sjåførane som brukar fasilitetane stoler på at det er reint på både kjøkken og bad. Fikk skriftlig advarsel for det som eg har nevnt her i tråden. Eg ser jo poenget henas med at ikkje alt er gjort, men eg syns bare det at ein kaffiflekk og ein feilplassert mopp er grunnlag for skriftlig advarsel. Anonymous poster hash: f51c2...694 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 Det finnes ikke lovregulering for hvordan skriftlig advarsel skal gis. Praksis rundt skriftlige advarsler er derfor regulert i ulovfestet rett. For det første vil jeg si at manglende renhold av sanitære forhold er alvorlig. Det er ikke snakk om "bare" en møkkete mopp eller kaffeflekk som det gis uttrykk for. Det kan også være skadelig for stasjonens renomé hvis det blir kjent at man er slurvete med renholdet. Mener de ansatte at man har for liten tid til å gjennomføre tilstrekkelig renhold, må dette tas opp med ledelsen. Når det gis skriftlig advarsel skal arbeidsgiver helst på forhånd avtale et drøftingsmøte, gjerne slik at den ansatte får velge tid som passer for vedkommende. I innkallingen til drøftingsmøte skal det redegjøres for møtets agenda. At man kaller deg inn i møte mens du er kunde på stasjonen uten agenda, og samtidig gir deg skriftlig advarsel, er ikke forsvarlig saksbehandling. Det kan også diskuteres om det hadde vært mer riktig å gitt en muntlig advarsel, slik andre fikk. Men her må det foreligge en totalvurdering, har du/ dere slurvet med renholdet tidligere og fått muntlig advarsel tidligere. Du kan skriftlig be at arbeidsgiver trekker tilbake advarselen der du på en kort og saklig måte får frem hvorfor du er uenig i denne. Går ikke dette igjennom må du vurdere hvorvidt det regningssvarende å gå til rettssak. Hvis du har fagforeningsmedlemskap er det nå du skal ta kontakt med dem for bistand. Tvert imot så har stasjonen eit rykte for å være veldig reinholdige, som blir kommentert av sjåfører og kunder nesten daglig. Moppen var heller ikkje skitten, men kun brukt til å tørke litt støv. Men takk for oppklaring rundt utgivelse av advarsel, dette var eg ikkje klar over Anonymous poster hash: f51c2...694 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Kva er du fikk skriftligadvarsel for? Det å ha oversett nokre detaljar dannar ikkje grunnlag for advarsel om oppsigelse. Det kan vell også stillast spørsmål om kaffeflekkane kan ha komt i mellom vasketidspunktet og inspeksjonstidspunktet. Det einaste eg kan sjå her som gir grunnlag for ein skriftlig advarsel er dersom du har signert ut på at du har utført ei arbeidsoppgåve som du ikkje eigentleg har gjort, eller du har gjort svært dårlig. Dette fordi det å jukse med f.eks. vaskelister går på mangel av tillitt. Dersom du ikkje får tid så er det mest ryddige å enten bruke den tida som er nødvendig, eller ikkje signere ut for at det er vaska. Husk at sjåførane som brukar fasilitetane stoler på at det er reint på både kjøkken og bad. Fikk skriftlig advarsel for det som eg har nevnt her i tråden. Eg ser jo poenget henas med at ikkje alt er gjort, men eg syns bare det at ein kaffiflekk og ein feilplassert mopp er grunnlag for skriftlig advarsel. Anonymous poster hash: f51c2...694 Poenget mitt var at det er forholdsvis stor forskjell på å få advarsel fordi det var litt kaffe i vasken og ein mopp som ikkje var satt vekk, kontra det å få advarsel for å ikkje ha utført den arbeidsoppgåva som du kviterte ut at du hadde gjort. Det å gløyme nokre detaljar er slett arbeid, men det å kvitere ut at du har vaska skikkelig når det ikkje er sant vil danne grunnlag for mistillit frå arbeidsgivers side. Arbeidsgiver vil nok tru at dersom du "forfalsker" vaskelista, så kanskje du også er lite sannferdig når du fyller ut timelista? Det å gi skriftlig advarsel på grunn av at moppen ikkje var rydda vekk, og at det ikkje var tørka av på innsida av vasken er svært strengt dersom resten av arbeidet er utført slik som den skulle. I alle fall om du ikkje har fått muntlig advarsel om dette før. Skriftlig advarsel for å ha signert ut arbeidsoppgåver som ikkje er utført vil derimot fort kunne være innafor. Etter arbeidsmiljølova så er det ikkje nemnt noke om skriftlig advarsel, men i tilfeller der ein advarsel om mulig opphør av arbeidsforholdet blir gitt så er det nærliggande å kreve at ein ellers følger saksgangen etter arbeidsmiljølovas kapittel 15. Då særlig arbeidsgivers plikt til å ha drøftingar med arbeidstakaren og tillitsvalgt. Ein advarsel vil ikkje erstatte eit drøftingsmøte, men det vil være fyrste steget mot eit drøftingsmøte. Sidan advarselen er ein advarsel om oppsigelse så må ein også kunne forvente at arbeidsgiver grunngir kvifor forholdet kan danne grunnlag for ein oppsigelse, då spesielt med tanke på § 15-7 om vern mot usaklig oppsigelse. Ein kaffeflekk mellom vasketidspunktet og inspesjonstidspunktet kan nok vanskelig seiast å være saklig oppsigelsesgrunn, men det å forsøke å lure arbeidsgiver til å tru at du har utført arbeidet slik som du skulle vil nok være saklig grunn. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå