Gå til innhold

Har DU bestilt HTC Vive?


Anbefalte innlegg

 

Pikseltettheten glemmer jeg fort, når innlevelsen tar over :)

Ja, det kan jeg faktisk tenke meg på mange spill! Men de spillene jeg på PC som jeg er mest opptatt må jeg kunne lese av instrumenter osv.. f.eks flysimulatorer :)  Og selv på de andre spillene var litt mye synes jeg. For 10 lapper nesten,, litt bedre. For 5 lapper - jeg hadde kjøpt

 

Du har et poeng, men det kommer selvsagt an på hvordan du spiller. Jeg spiller DCS: World, men på en veldig casual måte. Jeg må lene meg frem for å kunne lese av instrumenter, og ser forbedringspotensialet. Men samtidig har det lite å si når jeg bare leker meg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke testet noen simulatorer eller bilspill enda. Vet noen sier horisonten f.eks blir bare grøt i bilspill. Skal teste Asetto Corsa og Euro truck simulator 2 senere. For tiden er jeg og fruen hektet på demoen i the lab hvor du forsvarer borgen din med pil og bue ;)

Endret av Arnt0r
Lenke til kommentar

Husk at man også kan stille på Supersmapling for å gjøre det visuelle enda klarere.

 

Her er et eksempel på hvordan det ser ut i steam:

post-56355-0-91566600-1471686803_thumb.png

post-56355-0-87321300-1471687004_thumb.jpg

http://imgur.com/a/uDTwP

 

I noen spill har dette mye å si, f.eks unreal engine spill. Flere og flere spill begyynner nå å legge dette til i innstillingene. Men ikke alle, Elite Dangerous f.eks. Da må man inn i et tekstdokument i steammappen for å endre på supersampling. Knotete ja, men det funker. Men husk å ta en sikkerhetskopi av doumentet før man endrer på noe sånn i tilfelle.

 

Guide til å få Elite Dangerous klarere:

https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/274325-How-to-get-Elite-in-VR-looking-CRYSTAL-CLEAR-D

 

I the lab er ikke supersampling nødvendig siden de har sitt eget system som skalerer grafikken etter din hardware. Å tvinge supersampling der vil bare gi dårlig framerate.

 

Supersampling på de høyeste innstillingene krever en veldig kraftig datamaskin.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Da ble det HTC vive da... alikevel.. 

 

Har prøvd The Lab,,, morsomme demoer. Og Project cars. Ting på avstand er fullstendig grøtete dessverre. Men gud bedre så hadde jeg bedre situasjonsforståelse for forbikjøringer og planlegging av svinger alikevel. Moro. Laster ned Elite dangerous nå.

 

hva annet bør jeg prøve?

Lenke til kommentar

Takk for tips, Enceladus.

 

Wow! Hvor skal jeg begynne? Dette går jo ikke forklare til noen som ikke har prøvd det. Displayet er en stor svakhet med systemet. Det er helt sant. Men i går kveld glemte jeg det fullstendig. Jeg er 47 år, og så lenge jeg kan huske har jeg drømt om å oppleve verdensrommet. Og i går kveld kom jeg så nærme jeg noen gang har vært før - og kommer til å være (helt til HTC Vive Mk II kommer da). Elite Dangerous folkens. Elite Dangerous. Steike!!!! 

 

Følelsen av å styre et romskip mellom asteroider var syk. Det var det første treningsoppdraget, jeg skylle skyte noe greier som fløt mellom asteroider. Men det glemte jeg nesten helt fordi følelsen av ENORME stenklumper svevende i verdensrommet var--- steike!!!! Og jeg satt i cockpiten.... dog med en Xbox One controller som kun delevis var satt opp. Mens jeg lurte på hvilken knapp jeg skulle bruke til å få frem sidepanelene så kom jeg til å  bare ganske naturlig se den retningen..., og der var de jo! Hehe.. Kan det bli enkelere? Følelsen av å være tilstede... wow. 

 

Når var det jeg prøvde Space Invaders før første gang? 40 år siden? Og før det igjen drømte jeg om romskipspill hvor jeg liksom kunne sitte i romskipet. Så, tok en 40 år da før jeg fikk prøvd guttedrømmen. :)  Blåste av 9500 kroner på dette. Nå føles det verdt det.

 

Jeg tenker at det kommer vel en Mk II av dette systemet "snart", med bedre paneler og mindre screen door effekt. Men, igjen da, hva slags grafikkkort trenger man da for å drive et slikt display? Så, for min del er nok neste generasjon i hvert fall ett år unna. Om ikke lenger. Har nå I7 6700K cpu, 16gb ram, div SSD'r, to stk gtx 980 (vanilla) i SLI, men SLI funker ikke med VR headset. Det er jo synd. Nå er jo nvidia 1080 kort ute, de er dyre. Og hvis man skal kjøre VR i 4K display så må man vel ha bedre enn bare ett slikt 1080 kort? Eller hva tror dere? Det gjør ikke meg no om det kommer ny generasjon VR set til jul for den del. Bare positivt. Men realistisk sett tror jeg det er lenger unna nettopp pga maskinkraften som kreves for å drive noe slikt i 4K + oppløsning. 

Lenke til kommentar

Takk for tips, Enceladus.

 

Wow! Hvor skal jeg begynne? Dette går jo ikke forklare til noen som ikke har prøvd det. Displayet er en stor svakhet med systemet. Det er helt sant. Men i går kveld glemte jeg det fullstendig. Jeg er 47 år, og så lenge jeg kan huske har jeg drømt om å oppleve verdensrommet. Og i går kveld kom jeg så nærme jeg noen gang har vært før - og kommer til å være (helt til HTC Vive Mk II kommer da). Elite Dangerous folkens. Elite Dangerous. Steike!!!! 

 

Følelsen av å styre et romskip mellom asteroider var syk. Det var det første treningsoppdraget, jeg skylle skyte noe greier som fløt mellom asteroider. Men det glemte jeg nesten helt fordi følelsen av ENORME stenklumper svevende i verdensrommet var--- steike!!!! Og jeg satt i cockpiten.... dog med en Xbox One controller som kun delevis var satt opp. Mens jeg lurte på hvilken knapp jeg skulle bruke til å få frem sidepanelene så kom jeg til å  bare ganske naturlig se den retningen..., og der var de jo! Hehe.. Kan det bli enkelere? Følelsen av å være tilstede... wow. 

 

Når var det jeg prøvde Space Invaders før første gang? 40 år siden? Og før det igjen drømte jeg om romskipspill hvor jeg liksom kunne sitte i romskipet. Så, tok en 40 år da før jeg fikk prøvd guttedrømmen. :)  Blåste av 9500 kroner på dette. Nå føles det verdt det.

 

Jeg tenker at det kommer vel en Mk II av dette systemet "snart", med bedre paneler og mindre screen door effekt. Men, igjen da, hva slags grafikkkort trenger man da for å drive et slikt display? Så, for min del er nok neste generasjon i hvert fall ett år unna. Om ikke lenger. Har nå I7 6700K cpu, 16gb ram, div SSD'r, to stk gtx 980 (vanilla) i SLI, men SLI funker ikke med VR headset. Det er jo synd. Nå er jo nvidia 1080 kort ute, de er dyre. Og hvis man skal kjøre VR i 4K display så må man vel ha bedre enn bare ett slikt 1080 kort? Eller hva tror dere? Det gjør ikke meg no om det kommer ny generasjon VR set til jul for den del. Bare positivt. Men realistisk sett tror jeg det er lenger unna nettopp pga maskinkraften som kreves for å drive noe slikt i 4K + oppløsning. 

Takk for inntrykkene. Gøy å lese :)

 

Hvis du er veldig inn i rom simulatorer og generelt sim spill så vil jeg anbefale deg å kjøpe et HOTAS sett, selv har jeg ett Saitek X52 pro og det løfter hele opplevelsen noen hakk :D Følelsen av x52 pro er helt glimmrende i Elite Dangerous og så er det stilig at joysticken ligner de du har i cockpitten i spillet og matcher bevegelsene du gjør :)

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

 

Takk for tips, Enceladus.

 

Wow! Hvor skal jeg begynne? Dette går jo ikke forklare til noen som ikke har prøvd det. Displayet er en stor svakhet med systemet. Det er helt sant. Men i går kveld glemte jeg det fullstendig. Jeg er 47 år, og så lenge jeg kan huske har jeg drømt om å oppleve verdensrommet. Og i går kveld kom jeg så nærme jeg noen gang har vært før - og kommer til å være (helt til HTC Vive Mk II kommer da). Elite Dangerous folkens. Elite Dangerous. Steike!!!! 

 

Følelsen av å styre et romskip mellom asteroider var syk. Det var det første treningsoppdraget, jeg skylle skyte noe greier som fløt mellom asteroider. Men det glemte jeg nesten helt fordi følelsen av ENORME stenklumper svevende i verdensrommet var--- steike!!!! Og jeg satt i cockpiten.... dog med en Xbox One controller som kun delevis var satt opp. Mens jeg lurte på hvilken knapp jeg skulle bruke til å få frem sidepanelene så kom jeg til å  bare ganske naturlig se den retningen..., og der var de jo! Hehe.. Kan det bli enkelere? Følelsen av å være tilstede... wow. 

 

Når var det jeg prøvde Space Invaders før første gang? 40 år siden? Og før det igjen drømte jeg om romskipspill hvor jeg liksom kunne sitte i romskipet. Så, tok en 40 år da før jeg fikk prøvd guttedrømmen. :)  Blåste av 9500 kroner på dette. Nå føles det verdt det.

 

Jeg tenker at det kommer vel en Mk II av dette systemet "snart", med bedre paneler og mindre screen door effekt. Men, igjen da, hva slags grafikkkort trenger man da for å drive et slikt display? Så, for min del er nok neste generasjon i hvert fall ett år unna. Om ikke lenger. Har nå I7 6700K cpu, 16gb ram, div SSD'r, to stk gtx 980 (vanilla) i SLI, men SLI funker ikke med VR headset. Det er jo synd. Nå er jo nvidia 1080 kort ute, de er dyre. Og hvis man skal kjøre VR i 4K display så må man vel ha bedre enn bare ett slikt 1080 kort? Eller hva tror dere? Det gjør ikke meg no om det kommer ny generasjon VR set til jul for den del. Bare positivt. Men realistisk sett tror jeg det er lenger unna nettopp pga maskinkraften som kreves for å drive noe slikt i 4K + oppløsning. 

Takk for inntrykkene. Gøy å lese :)

 

Hvis du er veldig inn i rom simulatorer og generelt sim spill så vil jeg anbefale deg å kjøpe et HOTAS sett, selv har jeg ett Saitek X52 pro og det løfter hele opplevelsen noen hakk :D Følelsen av x52 pro er helt glimmrende i Elite Dangerous og så er det stilig at joysticken ligner de du har i cockpitten i spillet og matcher bevegelsene du gjør :)

 

Jepp, har x52 pro fra Saitek liggende. Men rakk ikke ordne så jeg fikk plass til dem i godstolen i går. Men det kommer. :)

Lenke til kommentar

Hei godt folk!

Sitter nå å vurderer å kjøpe meg et VR headsett, slik det ser ut nå så heller jeg mer å mer mot HTC Vive :)

Har da et par spm til dere som allerede sitter med det.

1. hvordan er spill utvalget per dags dato? 

2. trenger man flere sensorer enn de 2 som følger med? 

3. har flesteparten her hengt sensorene opp på veggen? følger i så fall alt med som en trenger til det? 

4. hvordan er "skjermen" på viven? 

5. regner med htc vive 2 er langt opp å frem? :) 

Lenke til kommentar

1. Spillutvalget består for det meste av indiespill, flesteparten virker å bli oppdatert kontinuerlig med innhold og patcher. Vi må nok vente litt før vi ser større spill med mer innhold, type AAA spill. Noen er på Vei, f.eks Fallout 4 og Doom. Det er også Minecraft til Vive i form av Vivecraft som er helt konge! Man har også tilgang til de fleste Oculus spill med Revive: https://github.com/LibreVR/Revive
 
2. Du trenger bare de to "sensorene" (basestasjoner) som følger med. Heng de i hvert sitt hjørne av rommet så er du good to go :) Flere basestasjoner er per idag ikke støttet. Jeg har 4 stykker og har testet ;)
 
3. Mine basestasjoner har jeg skrudd inn i veggen med de medfølgende festene. Men jeg har også kjøpt inn ekstrautstyr til når jeg er på reisefot med VR utstsyret.
http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/spennverktoy/teleskopstotter/teleskopstotte-169030/
http://www.coollcd.com/cool-ballhead-v4-multi-function-double-ballhead-w-clamp-1-4-screw-1138/
 
Kan også nevne at jeg har kjøpt meg VR cover i bomull og skinn for bedre komfort og hygiene.
https://vrcover.com/
 
4. Det er to skjermer på Vive som du ser gjennom et par linser, oppløsningen er på 1080x1200 per øye. Å ha på seg VR brillene er litt som å ha på seg en dykkermaske, du ser kantene på masken rundt synsfeltet ditt. I tillegg er det også en slags nettingeffekt "screendoor effect" hvis du kikker nøye etter. Ting på avstand har det også med å fremstå som uklart, alt som er nært er skarpt, merker fort dette på utendørsscener vs innescener. Grafikken kan ofte økes i noen spill slik at alt fremstår som klarere, men dette krever gjerne en heftig pc på de høyere innstillingene. 
 
Dette høres veldig negativt ut og det er forskjellig fra person til person hvor mye dette kan komme i veien for opplevelsen. Men når du slutter å analysere og begynner å spille så glemmer du fort begrensingene og da tar ofte innlevelsen helt overhånd :)
 
5. Vanskelig å si når neste generasjons VR vil dukke opp. Det jeg hører er hvert andre år med VR til PC og noe oftere med Mobil VR. Men det blir å spekulere, ingen vet.  Jeg har også hørt at det mot jul skal dukke opp en ny versjon av Vive men at det er mer snakk om kosmetiske endringer og ikke faktisk forbedring av selve maskinvaren.
 
 
Håper dette ga noen svar :)

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Fikk oppleve den ikke fult så artige biten med å "demoe" viven i går. Hadde en liten gjeng på besøk som skulle prøve å spille, alle ble bokstavelig talt helt blåst bort av hvor "ekte" alt så ut å ble bare stående å se seg rundt og si "wow, wow, wow" veldi gøy :) . Så fyrte jeg opp the brookhaven Experiment på survival, gikk greit føre seg helt til en kar som var noe overivrig skulle prøve, tror jeg sa til han 10 ganger at han måtte passe på boundsene jeg hadde satt opp men det gikk vist rett inn og rett ut hver gang til et lite "jada!". Til slutt endte det med at han slo ganske kraftig til hodetelefonforsterkeren min til nærmere 20 000 kroner ny, så den fikk seg et svært lite estetisk pent kakk i seg samt motion kontrolleren for flygende på tvers over halve rommet. Kontrolleren fungerte, det kunne dog hørest ut som noe hadde løsnet inni den, men siden den funket fortsatte vi spillingen ut kvelden.

 

I dag når jeg skulle fyre opp viven selv å spille litt vanishing realms fikk jeg ikke trackingen på den aktuelle kontrolleren til å fungere skikkelig, var bare sporadisk og det endte med at den fløt ut av hendene på meg i spillet heletiden før jeg fikk opp en sync error etter en stund. Nå får jeg ikke til å tracke den i det hele tatt og får bare opp at kontrolleren ikke er funnet i steam VR :(

 

Har tatt kontakt med komplett for å se om det er mulig å få sende inn kontrolleren alene uten å måtte pakke ned hele kittet, så for se hvordan det går, vist ikke tipper jeg at det ender med at jeg bare for punge ut sure penger for en ny kontroller... 

Lenke til kommentar

Huff....

 

Har ikke hatt noen ulykker her enda. Men det har vært veldig nære flere ganger. Folk blir så revet med at dem ikke tenker at dem har utstyr på seg til nesten 10.000 kroner. Så jeg har faktisk mer eller mindre bestem meg for å ikke la andre prøve spill som får dem til å bli redde eller hvor dem må bevege armer fort rundt omkring. 

 

Håpe det ordner seg med kontrollen din. Sykt surt med forsterkeren da...det normale ville vel vært å tilby en form for kompensasjon. Det ville jeg ihvertfall ha gjort om jeg ødela noe hos andre. 

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Fikk oppleve den ikke fult så artige biten med å "demoe" viven i går. Hadde en liten gjeng på besøk som skulle prøve å spille, alle ble bokstavelig talt helt blåst bort av hvor "ekte" alt så ut å ble bare stående å se seg rundt og si "wow, wow, wow" veldi gøy :) . Så fyrte jeg opp the brookhaven Experiment på survival, gikk greit føre seg helt til en kar som var noe overivrig skulle prøve, tror jeg sa til han 10 ganger at han måtte passe på boundsene jeg hadde satt opp men det gikk vist rett inn og rett ut hver gang til et lite "jada!". Til slutt endte det med at han slo ganske kraftig til hodetelefonforsterkeren min til nærmere 20 000 kroner ny, så den fikk seg et svært lite estetisk pent kakk i seg samt motion kontrolleren for flygende på tvers over halve rommet. Kontrolleren fungerte, det kunne dog hørest ut som noe hadde løsnet inni den, men siden den funket fortsatte vi spillingen ut kvelden.

 

I dag når jeg skulle fyre opp viven selv å spille litt vanishing realms fikk jeg ikke trackingen på den aktuelle kontrolleren til å fungere skikkelig, var bare sporadisk og det endte med at den fløt ut av hendene på meg i spillet heletiden før jeg fikk opp en sync error etter en stund. Nå får jeg ikke til å tracke den i det hele tatt og får bare opp at kontrolleren ikke er funnet i steam VR :(

 

Har tatt kontakt med komplett for å se om det er mulig å få sende inn kontrolleren alene uten å måtte pakke ned hele kittet, så for se hvordan det går, vist ikke tipper jeg at det ender med at jeg bare for punge ut sure penger for en ny kontroller... 

Kan du forsøke å fikse den selv?

 

Her er en guide:

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4lkkh1/guide_how_to_fix_your_stuck_trackpad_in_the_vive/

 

Passet du på at armbåndene på kontrollene ble brukt? Slet armbåndet seg? Har hørt at disse ikke er av særlig god kvalitet og lett kan slite seg. Jeg har lest at det skal hjelpe å bytte ut disse med Wii armbånd:

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4fdajm/pro_tip_nintendo_sells_replacement_wii_wrist/

 

 

Ellers er dette en god påminner til meg selv neste gang jeg har besøk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...