BioNor Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 (endret) Nå er vel dette som å spørre i en Apple-tråd om hva som er best av iPhone og Android, men til dere som har testet/eier både Oculus og Vive, hva fungerer best? Tenker da spesielt på oppløsning og andre eventualiteter? Jeg solgte DK2 settet mitt i januar og hadde bestemt meg for å forhåndsbestille Oculus, men droppet det da jeg så prisen. Nå har jeg fått ny hardware og klør etter å komme igang igjen med VR, men er veldig usikker på hva som passer best for meg. Elite er for alltid ødelagt for spilling på vanlig desktop, så med det som utgangspunkt; hvilket sett håndterer nevnte Elite best? Farger, oppløsning, 1:1 bevegelse etc? Et annet spm, dere som har 1070/1080, hvordan fungerer Simultaneous Multi-projection? Er det plug and play eller må utviklere programmere inn støtte i spillet før det utnyttes? Dersom det er PnP, er det gode greier? Endret 8. august 2016 av BioNor Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Jeg har ikke prøvd den nyeste Oculus Rift så jeg er kanskje ikke den beste til å svare på spørsmålet. Det var lenge et problem med at Elite ikke så like bra ut på Vive i forhold til Oculus. Men jeg mener det er fikset nå som vi kan stille på sumpersampling. Her er en guide: https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/274325-How-to-get-Elite-in-VR-looking-CRYSTAL-CLEAR-D Jeg har ikke prøvd Elite selv på Vive enda. Roomscale og Motion controls har bare vært for gøy Etter det jeg leser så må Simultaneous Multi-projection være støttet i spillet for at det skal fungere. https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4vy93t/simultaneous_multiprojection_near_on_radio_silence/ http://www.roadtovr.com/unreal-engine-unity-vr-simultaneous-multi-projection-smp-nvidia/ Nvidia hasn’t said yet exactly when we’ll see SMP built into these two popular game engines, but the company notes that there’s already VR games being developed with the rendering tech, including Pool Nation VR, Everest VR, Obduction, Adrift,and Raw Data. Ellers har Oculus en mer irriterende God Ray effekt enn Vive etter det jeg har hørt som er spesielt synlig i mørke omgivelser slik som Elite. Rift er mer komfortabel enn Vive er det jeg hører alle rapporter sier. Hvis det er bare Elite du skal spille og du har en DK2 så ville jeg i grunn bare fortsatt å spille med DK2 hvis du er på gjerdet om du skal kjøpe ett av de nyere VR settene eller ikke. Du slipper unna God rays på DK2. Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Takk for svar:-) DK2 er solgt så det går nok ikke, men Elite blir nok ikke det eneste jeg blir å spille, men det er det jeg definitvit brukte mest tid på med DK2. Jeg savnet bedre oppløsningen i Elite(pga cockpittekst), men utfra det jeg kan finne av info så er Oculus og Vive lik på det området. En annen plagsom ting i Elite var kartet, men aner ikke om de har fikset det for 3D nå som settene er lansert. Roomscale blir jeg ikke å dra nytte av grunnet kontoret mitt ligger på loftet og er begrenset i både høyde, bredde og lengde:-/ Er jo en viss prisforskjell også, så får vurdere litt mer før jeg trykker kjøp:-) Lenke til kommentar
Niram Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Prøvde HTC Vive for første gang i dag på Elkjøp Gjøvik. Det var utrolig morsomt, det må jeg si. Fikk prøve "the blu" og "space pirate trainer". Spørs om ikke dette blir kjøp etterhvert ja! Syk, syk opplevelse første gangen hvertfall! Lenke til kommentar
Zork Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 En annen plagsom ting i Elite var kartet, men aner ikke om de har fikset det for 3D nå som settene er lansert. Kartet fungerer greit - men en må endre noe på kontrollene for å bruke det. Jeg løste det ved å mappe kontrollene til flight-sticken istedenfor å forsøke å bruke mus/tastatur slik jeg gjorde tidligere. Helt optimalt er det ikke, men absolutt brukbart. Når det gjelder Vive vs Rift så gikk jeg for en Rift da denne er lettere og mer behagelig å ha på seg, samt gir et noe bedre bilde. Det er ihvertfall det jeg fikk ut av sammenligningene da jeg sjekket - har ikke forsøkt en Vive selv. I tillegg synes jeg vel Touch ser ut som en bedre løsning enn Vive sine håndkontrollere, men de må jo lanseres før det er relevant. Om touch-kontollere er viktig, så er det jo kun Vive som er alternativet foreløpig. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Doom May Have Solved VR's Traversal Problem http://www.gamespot.com/articles/doom-may-have-solved-vrs-traversal-problem/1100-6442439/#comments-block-33322725 Gleder meg Noen som har prøvd Quake i Vive? Er vist mulig med Revive Tenker jeg skal prøve litt senere i dag. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 (endret) Vertigo ser ut til å bli ganske bra! Liker musikken og stilen veldig! Er også en demo. Tror jeg må teste den nå. Her er noen ulke metoder for å forflytte seg på i spillet som det jobbes med. Demoen inneholder vist ikke dette enda om jeg forstår det rett. Blir oppdatert når spillet er lansert leser jeg på reddit. Endret 9. august 2016 av Enceladus Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 (endret) Shit.. the international har jo også begynt. For mye til at jeg rekker over alt http://www.dota2.com/international/overview/ Kan oppleves med Dota 2 VR hub som er gratis: http://store.steampowered.com/app/570/ Stream på tuben: Endret 9. august 2016 av Enceladus Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 https://www.youtube.com/watch?v=5EQ9S85ag5w Ikke hørt om dette før nå. Flere bilder og mer info på nettsiden: http://www.helm-systems.com/ THE FIRST AAA RPG FOR VR Experience the first ever AAA RPG for VR, in first person. More immersive than ever, taking full advantage of HTC Vive’s room scale VR, you can literally role play your characters! Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Dere burde laste ned Acan Call: Act 1 Er en gratis demo på Steam. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Poster noen oppdatering som har kommet i det siste som jeg har fått med meg og som i hvertfall jeg synes er interessante. Pool Nation har nå fått Supersampling og Screen Sharpening. http://steamcommunity.com/app/269170 Har testet det så vidt og det ser mye bedre ut nå. Hurra! Sublevel Zero støtter nå Vive. http://store.steampowered.com/app/327880 Har hatt øynene på dette en god stund nå. Stor oppdatering til Vivecraft http://www.vivecraft.org/vivecraft-v5-huge-roomscale-overhaul/ Jeg digger Minecraft til Vive! Trickster http://store.steampowered.com/app/512220/ 1 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Tilbud på Sublevel Zero her i 17 timer til med steam key: https://chrono.gg/ 70kr Kjøpte og testet litt. Veldig gøy men jeg merker det i magen etter en stund Blir nok i korte doser at jeg spiller dette. Man aktiverer spillet i VR med å høyreklikke på spillet, velge properties og i Beta tabben velge latest. Start spillet først uten å starte steam VR. Er Beta, så litt knot. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Hei alleihopa! Dæggærn, jeg har liksom ikke giddet å følge med på "VR hypen". Jeg prøvde noe skit på 90-tallet en gang, så--- why bother? Men, nysjerrigheten ble for stor hos meg til slutt. Så tok en tur til Elkjøp i dag og testet litt. And friends and neighbors - dette er fremtiden! Fy ti' katta! Da jeg fikk på headsettet klaget jeg med en gang til selgeren at head tracking ikke funket... Hvorfor? Fordi den var så naturlig og perfekt og lag fri at jeg ikke skjønte at den tracket hodet mitt! Hehe. Vred på hodet og det jeg så beveget seg skitnaturlig. Kult. Så, dette er fremtiden. Og med det mener jeg... fremtiden. Jeg synes ikke dette er helt greit ennå. Dessverre. Grunnen til det er screen door effekten, hønsenettingeffekten, avstanden mellom pikslene - kall det hva dere vil. Men det er for mye av det, dessverre. Det tok litt for mye av opplevelsen. Det positive: - Head tracking, hvordan det var helt naturlig. Hvordan jeg kunne gå rundt i rommet uten at det ble feil. Intet etterslep. - Følelsen av å være "der". Det var helt rått. - Ting var i riktig størrelseskala. Avstanden til ting ble riktig. Var i verdensrommet og så jorda. Den ble enorm foran meg på en måte intet kinobilde har gitt meg følelse av. Men jeg kunne også bøye meg ned og prøve å klappe en robothund- altså både stort og smått fungerte i ritig skala. - Grafikken var "bra". - Tracking av håndkontrollerne. Fikk bare prøvd de så vidt, gikk tom for batteri. - Overrasket over synsvidden. Bra nok for nå. Trodde det skulle være smalere faktisk. Positivt overrasket. Det negative: - Screen door effekten, altså pikseltettheten var ikke stor nok dessverre. Var vanskelig å lese ting, og særlig ting på avstand ble litt utydelig. Kunne tenke meg å bruke dette med flysimulator, og da må jeg kunne lese tekst. For mer enkle spill tror jeg kanskje man kan glemme screen door etter en stund. - Prisen. Konklusjon: For 9500 kroner så syntes jeg ikke det var bra nok, altså screen door ble for mye. Hadde det kostet 5000 hadde jeg kjøpt det glatt. Men for nesten ti lapper forventer jeg litt mer premiumopplevelse. Venter på neste generasjon med bedre skjerm. Men... frister forstatt litt. Satt i bilen på vei hjem og gliste for meg selv. Dette er nært guttedrømmen faktisk! (Hilsen stor gutt på 47 år). - Endret 19. august 2016 av Dr.Peedee 1 Lenke til kommentar
Arnt0r Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Pikseltettheten glemmer jeg fort, når innlevelsen tar over 1 Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Pikseltettheten glemmer jeg fort, når innlevelsen tar over Ja, det kan jeg faktisk tenke meg på mange spill! Men de spillene jeg på PC som jeg er mest opptatt må jeg kunne lese av instrumenter osv.. f.eks flysimulatorer Og selv på de andre spillene var litt mye synes jeg. For 10 lapper nesten,, litt bedre. For 5 lapper - jeg hadde kjøpt Endret 19. august 2016 av Dr.Peedee Lenke til kommentar
Zork Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Jeg synes ikke dette er helt greit ennå. Dessverre. Grunnen til det er screen door effekten, hønsenettingeffekten, avstanden mellom pikslene - kall det hva dere vil. Hva som er 'helt greit' er jo individuelt. Dette er jo første versjon (om vi ser bort fra tidligere forsøk som aldri var i nærheten av å nå folks stuer) og det mye å gå på før dette er noe for 'massene'. Sammenlignet med selv en low-end monitor så er bildet uskarpt og en må tilpasse headsettet perfekt for å få skarpt bilde - det er tungt og blir fort varmt og svett (spesielt siden skjermene også genererer varme) og 'motion sickness' er fremdeles rimelig merkbart for mange opplevelser. Men jeg angrer ikke et sekund på å ha bestilt første gen. av denne teknologien - som du sier - dette er utvilsomt fremtiden og bare opplevelsen første gang jeg startet opp Elite: Dangerous i VR var verdt de rundt 6500,- jeg betalte (Oculus). Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Jeg synes ikke dette er helt greit ennå. Dessverre. Grunnen til det er screen door effekten, hønsenettingeffekten, avstanden mellom pikslene - kall det hva dere vil. Hva som er 'helt greit' er jo individuelt. Dette er jo første versjon (om vi ser bort fra tidligere forsøk som aldri var i nærheten av å nå folks stuer) og det mye å gå på før dette er noe for 'massene'. Sammenlignet med selv en low-end monitor så er bildet uskarpt og en må tilpasse headsettet perfekt for å få skarpt bilde - det er tungt og blir fort varmt og svett (spesielt siden skjermene også genererer varme) og 'motion sickness' er fremdeles rimelig merkbart for mange opplevelser. Men jeg angrer ikke et sekund på å ha bestilt første gen. av denne teknologien - som du sier - dette er utvilsomt fremtiden og bare opplevelsen første gang jeg startet opp Elite: Dangerous i VR var verdt de rundt 6500,- jeg betalte (Oculus). Har såvidt begynt sjekke ut Elite Dangerous på Xbox One,,, og det var en av tankene å kanskje spille det på PC med VR som fikk meg til å dra til Elkjøp og se på det i dag. Men mener du at det funker bra i Elite Dangerous, du greier lese menyer, tekster, instrumenter osv? Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Ingen problem å tyde tekst i Elite eller andre spill for den skyld i VR, jeg har ihvertfall ikke hatt problem med det på Vive, men igjen så er vel dette individuelt? Supersampling gjør også detaljer noe skarpere, dette kan stilles på i enkelte spill og endres på i en ini fil i steam folderen for de spillene som ikke har lagt til supersampling slik som Elite Dangerous på Vive. Supersampling krever dog en mostermaskin jo høyere du setter innstillingen. Opplevelsene er også som regel tilpasset oppløsningen hvis det er tekst man trenger å lese. Hvs ikke så er spillet dårlig tilpasset VR. Men jeg bruker å anbefale folk å vente til neste generasjon hvis de er usikre. Eller vurder alternativene som Oculus eller PSVR. Men det er mye av de samme utfordringene der også. Fordeler og ulemper begge veier. Vent en generasjon eller vurder situasjonen på nytt rundt juletider når PSVR og Oculus Touch er ute samt flere storspill til de ulike VR settene. Jeg tipper at VR blir å finne under mange juletrær i år Lenke til kommentar
Zork Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Har såvidt begynt sjekke ut Elite Dangerous på Xbox One,,, og det var en av tankene å kanskje spille det på PC med VR som fikk meg til å dra til Elkjøp og se på det i dag. Men mener du at det funker bra i Elite Dangerous, du greier lese menyer, tekster, instrumenter osv? Elite: Dangerous er utvilsomt det beste spillet for VR i dag - jeg har riktignok ikke forsøkt alle, men første gang jeg startet det i VR, så hadde jeg landet på en øde planet forrige gang jeg logget ut. Da jeg logget inn igjen i VR, satt jeg der i pilotsetet på min Asp Explorer og bare måpte i rundt ett minutt. Så - reiste jeg meg opp og gikk rundt i cockpiten - jeg gikk litt rundt og klarte ikke helt å fatte at dette gikk an. Så vandret over til vinduet der jeg sto med hendene bak ryggen og stirret ut på landskapet foran meg. Det tok rundt 10 minutter før jeg i det hele tatt summet meg nok til at jeg kunne sette meg ned igjen og begynne take-off. Innflygingen til nærmeste romstasjon er et kapittel for seg - detaljer jeg aldri har sett før og et skip som var mer responsivt enn jeg noensinne har opplevd før. Logisk sett vet jeg det må ha vært akkurat like responsivt før, men når du faktisk sitter i skipet og styrer det så gir det en helt ny dimensjon - både billedlig og bokstavelig. Menyer og tekst er ikke så skarpt som det bør være, men fullt leselig - det som ga meg mest problemer var navigering i kartet, men det blir langt bedre om en endrer kontrollene til å bruke HOTAS i stedenfor mus/keyboard som jeg tidligere brukte for den biten (om en bruker en kontroller så funker nok den like greit - ikke sikker dersom en bruker mus/keyboard da jeg ikke har forsøkt det). Men lange spilløkter i VR er noe helt annet enn utenfor, så om du har mulighet til å få forsøkt en time eller to før du investerer så vil jeg anbefale det - VR er i et såpass tidlig stadium at det nok for mange vil være litt 'gimmick-aktig' enda. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Har såvidt begynt sjekke ut Elite Dangerous på Xbox One,,, og det var en av tankene å kanskje spille det på PC med VR som fikk meg til å dra til Elkjøp og se på det i dag. Men mener du at det funker bra i Elite Dangerous, du greier lese menyer, tekster, instrumenter osv? Elite: Dangerous er utvilsomt det beste spillet for VR i dag - jeg har riktignok ikke forsøkt alle, men første gang jeg startet det i VR, så hadde jeg landet på en øde planet forrige gang jeg logget ut. Da jeg logget inn igjen i VR, satt jeg der i pilotsetet på min Asp Explorer og bare måpte i rundt ett minutt. Så - reiste jeg meg opp og gikk rundt i cockpiten - jeg gikk litt rundt og klarte ikke helt å fatte at dette gikk an. Så vandret over til vinduet der jeg sto med hendene bak ryggen og stirret ut på landskapet foran meg. Det tok rundt 10 minutter før jeg i det hele tatt summet meg nok til at jeg kunne sette meg ned igjen og begynne take-off. Innflygingen til nærmeste romstasjon er et kapittel for seg - detaljer jeg aldri har sett før og et skip som var mer responsivt enn jeg noensinne har opplevd før. Logisk sett vet jeg det må ha vært akkurat like responsivt før, men når du faktisk sitter i skipet og styrer det så gir det en helt ny dimensjon - både billedlig og bokstavelig. Menyer og tekst er ikke så skarpt som det bør være, men fullt leselig - det som ga meg mest problemer var navigering i kartet, men det blir langt bedre om en endrer kontrollene til å bruke HOTAS i stedenfor mus/keyboard som jeg tidligere brukte for den biten (om en bruker en kontroller så funker nok den like greit - ikke sikker dersom en bruker mus/keyboard da jeg ikke har forsøkt det). Men lange spilløkter i VR er noe helt annet enn utenfor, så om du har mulighet til å få forsøkt en time eller to før du investerer så vil jeg anbefale det - VR er i et såpass tidlig stadium at det nok for mange vil være litt 'gimmick-aktig' enda. Wow! Takk... for tenke mer på dette da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå