LMH1 Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 (endret) Hei, vet noen eksperter siden fant ut det er fungert fint å fjernstyre pcer gjennom VPN. Men hva må man gjøre for å fjernstyre en pc satt opp på VPN? For usikker på om teamview funger der, eller tilkobling til ekstern skrivebord. Vet det funger (Ipadresse + //datamaskinnavn). Men hvordan gjør man det på VPN må man bruke mac adressen istedenfor? Slik teamview funger? Slik at man kan bruke VPN uten man blir koblet fra? Endret 29. februar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Har du lest OSI modellen nå LMH1? 2 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Nå vet jeg ikke hva du skal mer enn å fjernstyre, men Teamviewer er nok desidert enklest å sette opp iallefall, der lager du en konto, som kobler maskinene og så dobbeltklikker du bare, da må du huske å sette opp "set up unattended access" med passord på de maskinene du vil koble til. 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Logmein bør også funke bra. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Teamviewer funger veldig bra, uten å gjøre for mye. Så løsningen blir hvis jeg skal bruke tilkobling til ekstrem skrivebord, må jeg sette VPN på begge maskinene også fjernstyre? Ellers kan jeg gjøre det på den måten å bruke 2 nettverkkort, da det ene brukes uten tilgang til internet, kun for fjernstyring og det andre nettverkkortet til VPN klienten? Hvordan setter man en port til kun tilgang til WAN men ikke internett? setter man VLAN som eksempel da funger ikke internet men nettverket funger? For jeg merker f.eks teamview funger dårlig til spill\film da bildekvaliteten blir for dårlig til det. Tilkobling til ekstrent skrivebord funger bedre på bildekvalitet. Men litt tvil om slik programvare bruker skjermkortet, så i teorien funger dårlig til steaming av spill. Tror NVIDIA GameStream funger dårlig uten for lan. Endret 1. mars 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Hva er det du skal oppnå her? Spille spill på en pc via vpn fra en maskin med dårligere hardware? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Her var det blanding av mange begreper. Hvordan er VPN satt opp hjemme? Brannmurregler? Hva forsøker man å gjøre over RDP? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 Bruker Asus AC66u med openVPN. Har ikke satt opp brannmuregler foreløpig, Men så sant teamview funger så burde vel remote desktop fungere også? Med mindre de bruker ulike teknologier. For jeg får fjernstyr maskinen hjemme på VPN, men Kobler jeg opp VPN på den maskinen jeg fjernstyrer mister jeg tilkobling. Men dette funger fint om jeg gjør det hjemme med kun vpn på maskinen jeg fjernstyrer. Kan vel være det er forskjellige ip adreseser som gjør det er vel 10.10.10.1 eller noe slik som asus setter opp som standard. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Da ser det ut som at du har en vei å gå mtp. brannmuroppsett. Lenke til kommentar
Garmroth Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 - Huk av for "Push LAN to clients" - Legg til kommandolinje "push "redirect-gateway def1" Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Bruker Asus AC66u med openVPN. Har ikke satt opp brannmuregler foreløpig, Men så sant teamview funger så burde vel remote desktop fungere også? Med mindre de bruker ulike teknologier. For jeg får fjernstyr maskinen hjemme på VPN, men Kobler jeg opp VPN på den maskinen jeg fjernstyrer mister jeg tilkobling. Men dette funger fint om jeg gjør det hjemme med kun vpn på maskinen jeg fjernstyrer. Kan vel være det er forskjellige ip adreseser som gjør det er vel 10.10.10.1 eller noe slik som asus setter opp som standard. Det er krevende å hjelpe deg her, for du mangler den grunnleggende forståelsen om emnet. Remote desktop fungerer på en ganske annerledes måte enn teamviewer, googler du "teamviewer vs rdp" så finner du https://www.teamviewer.com/no/help/355-was-ist-der-unterschied-zwischen-teamviewer-und-rdp Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) - Legg til kommandolinje "push "redirect-gateway def1" Ikke nødvendigvis, da pusher du all trafikk fra klienten gjennom VPN-forbindelsen, og det er ikke nødvendigvis det du vil. Edit: selv har jeg satt opp min VPN-server hjemme i såkalt "split tunnel" modus, noe som betyr at kun trafikk til mitt hjemmenett går over VPN når jeg er tilkoblet. Annen trafikk går som vanlig gjennom standard gw. Endret 1. mars 2016 av stigfjel Lenke til kommentar
Garmroth Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 - Legg til kommandolinje "push "redirect-gateway def1" Ikke nødvendigvis, da pusher du all trafikk fra klienten gjennom VPN-forbindelsen, og det er ikke nødvendigvis det du vil. Edit: selv har jeg satt opp min VPN-server hjemme i såkalt "split tunnel" modus, noe som betyr at kun trafikk til mitt hjemmenett går over VPN når jeg er tilkoblet. Annen trafikk går som vanlig gjennom standard gw. Det er sant Funker fjell det også! Men tror det forvirrer trådstarter ytterligere 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Det er sant Funker fjell det også! Men tror det forvirrer trådstarter ytterligere Tvert imot, ved ikke å bruke direktivet "redirect gateway" som i praksis betyr at man kjører VPN-serveren i split tunnel modus blir det enklere for TS å feilsøke utenfra. Dessuten, hvis TS skal kunne bruke hostnavn istedenfor IP-adresser når man skal bruke interne ressurser (som f.eks. RDP mot egne servere, som er det TS egentlig vil oppnå) må man også sette opp en lokal DNS-server, og pushe denne over VPN. Det skal ikke være enkelt, og OpenVPN er ikke akkurat den enkleste VPN-serveren å sette seg inn i hvis man ikke har særlig erfaring med VPN fra før av. Jeg husker godt hvor lenge jeg satt før jeg fikk grep om OpenVPN. Og som jeg sa over, man må også ta grep om brannmuroppsettet for at det skal fungere som tiltenkt. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Det er sant Funker fjell det også! Men tror det forvirrer trådstarter ytterligere Tvert imot, ved ikke å bruke direktivet "redirect gateway" som i praksis betyr at man kjører VPN-serveren i split tunnel modus blir det enklere for TS å feilsøke utenfra. Dessuten, hvis TS skal kunne bruke hostnavn istedenfor IP-adresser når man skal bruke interne ressurser (som f.eks. RDP mot egne servere, som er det TS egentlig vil oppnå) må man også sette opp en lokal DNS-server, og pushe denne over VPN. Det skal ikke være enkelt, og OpenVPN er ikke akkurat den enkleste VPN-serveren å sette seg inn i hvis man ikke har særlig erfaring med VPN fra før av. Jeg husker godt hvor lenge jeg satt før jeg fikk grep om OpenVPN. Og som jeg sa over, man må også ta grep om brannmuroppsettet for at det skal fungere som tiltenkt. Tror du må lese litt posthistorikk for å forstå hva Garmroth mente med at det ville forvirre TS ytterligere. Uansett, jeg pusher selv all trafikk over VPN, når du er ute på farten så er det en billig sikring for trådløse nettverk. 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Tror du må lese litt posthistorikk for å forstå hva Garmroth mente med at det ville forvirre TS ytterligere. Uansett, jeg pusher selv all trafikk over VPN, når du er ute på farten så er det en billig sikring for trådløse nettverk. Står fortsatt på det jeg sier. Har man ikke kontroll på at trafikk fra VPN-grensesnittet på serveren blir korrekt videresendt gjennom brannmuren vil "push redirect gateway" føre til at man mister internett-forbindelsen. Altså, "redirect gateway" kompliserer oppsettet. Da er det en god ide å gjøre ting stykkevis og delt, få en og en komponent til å fungere. TS har åpenbart utfordringer, og da må man ta en ting av gangen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå