Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan skrive ein bindende kontrakt?

Ragnar115

Anbefalte innlegg

Satt å lurte på noko:

Hvordan skrive ein kontrakt som er bindenede? Altså: Hvordan kan eg få ned på papir at vist vedkommende ikkje gjør som avtalt, så kan eg gå til retten mot vedkommende.

Dette gjeld eit bilkjøp. Avtaler med selger at selger skal betale årsavgiften, han sier ja til dette. Selv om han har sagt ja kan han selvsagt på eit eller anna tidspunkt seie nei og drite i betale.

Dette er forøvrig ein forhandler om det skulle ha noe betydning.

Hvordan formulærer man seg og hva krever man av den kontrakten for at det skal bli bindende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det gjelder et bilkjøp: Bruk forbrukerrådets standardformular. En avtale er bindende så lenge den gir uttrykk for å være det. Med andre ord så holder teknisk sett "Ragnar115 og forhandleren er herved enige om at Ragnar115 skal kjøpe bil med registreringsnummer AB12345 for kroner x. Forhandleren skal dekke hele årsavgiften for år 2016" i massevis. Men det er mye man i praksis må tenke på, som gjør standardformularer greit å bruke. Ellers hjelper det deg jo ikke om du i prinsippet kan gå til retten med kravet, hvis kravet er så lite at det ikke lønner seg. Det enkleste er jo derfor i din situasjon å avtale at du skal dekke årsavgiften, men betale litt mindre. Så slipper du å ha et pengekrav du kan risikere å ikke få inn. Dette med mindre årsavgiften allerede er betalt, og da sjekker du bare det før du betaler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det gjelder et bilkjøp: Bruk forbrukerrådets standardformular. En avtale er bindende så lenge den gir uttrykk for å være det. Med andre ord så holder teknisk sett "Ragnar115 og forhandleren er herved enige om at Ragnar115 skal kjøpe bil med registreringsnummer AB12345 for kroner x. Forhandleren skal dekke hele årsavgiften for år 2016" i massevis. Men det er mye man i praksis må tenke på, som gjør standardformularer greit å bruke. Ellers hjelper det deg jo ikke om du i prinsippet kan gå til retten med kravet, hvis kravet er så lite at det ikke lønner seg. Det enkleste er jo derfor i din situasjon å avtale at du skal dekke årsavgiften, men betale litt mindre. Så slipper du å ha et pengekrav du kan risikere å ikke få inn. Dette med mindre årsavgiften allerede er betalt, og da sjekker du bare det før du betaler.

Grunnen til at eg ønsker at dem skal dekke årsavgiften er rett og slett fordi bilen koster meg 70.000 og eg tar eit lån for å betale dette. Om den koster meg 67000, eller 70 spiller ingen rolle fra min side. Men det spiller dermed ein rolle om 3000 av lønna mi går til denne avgiften ettersom 3000 er...ja lønna mi :p

(Er Elev, får lån på den summen pga kausjonist, og pga eg får økt lønn neste semester (lærling) noko eg kunne dokumentere ovenfor banken. Per i dag har eg økonomi til å holde det lånet, samt forsikring og driftskostnader til ein viss grad dette semesteret, men 3000 kroner i mars klarer eg ikkje å dekke og ønsker ikkje å be foreldre om å dekke dette fordi det virker alt for dumt.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...