Budeia Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 De siste årene har Wikipedia hatt et lite vindu der de sier de ønsker donasjoner, og i det siste virker det som fargene har blitt hissigere og de er enda ivrigere etter å få donasjoner. Så jeg regner med at det om ikke lenge faktisk vil bli krevd betaling... Men bygges ikke wikipedia opp av frivillige som ikke får betaling? Hvilke utgifter har Wikipedia? Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Står vel ganske greit i den gigantiske teksten på toppen der! Vi er en liten ideell organisasjon, men med kostnader som en topp-nettside: servere, personell og prosjekter Lenke til kommentar
Shi Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Serverutgifter, også har de vel en del ansatte også. Men nå har faktisk Google tilbydd seg å hoste hele nettsiden på sine servere gratis, noe Wikipedia har takket nei til. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 29. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2016 Står vel ganske greit i den gigantiske teksten på toppen der! Jeg har antagelig x-et ut den teksten tidligere. Hos meg står det nå: "Vi går rett på sak og spør om du kan hjelpe Wikipedia. Vi lever av donasjoner, som i gjennomsnittet er på 100 kr. Hvis alle lesere ga 20 kr, ville innsamlingen vært ferdig innen én time. " Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Wikipedia er faktisk en av de veldig få initiativene jeg med glede donerer til. Det samme burde dere hvis dere tenker dere om 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Serverutgifter, også har de vel en del ansatte også. Men nå har faktisk Google tilbydd seg å hoste hele nettsiden på sine servere gratis, noe Wikipedia har takket nei til. Forstår jeg godt - det kunne fort bli stilt spørsmål om integriteten med så omfattende sponsing fra Google. 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 De hadde også en uoverensstemmelse med Google for et par år siden, noe som førte til at Google fjernet Wikipedia-laget fra Google Maps. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 De siste årene har Wikipedia hatt et lite vindu der de sier de ønsker donasjoner, og i det siste virker det som fargene har blitt hissigere og de er enda ivrigere etter å få donasjoner. Så jeg regner med at det om ikke lenge faktisk vil bli krevd betaling... Men bygges ikke wikipedia opp av frivillige som ikke får betaling? Hvilke utgifter har Wikipedia? Utgifter er iallefall servere, eventuelt med lokasjoner i tillegg, og personell til å drive dette, pluss personell til å vedlikeholde og helt sikkert en gruppe mennesker som fremmer wikipedia på diverse måter og hjelper med arbeidet. Utenom det kommer en hel del utvikling, kodevedlikehold, drift av diverse funksjoner osv. La oss si at wikipedia har 500 er eller mindre faste ansatte så utgjør det ca 50 million dollar per år kun i fast lønn. Resten av wikipedia bygges og vedlikeholdes av frivillige. Kjernen i wikipedia er altfor stor idag til at det er mulig å drive det som et hobbyprosjekt. 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 De kjører vel en slik litt "aggressiv" kampanje en gang i året ca? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Har månedlig trekk til Wikipedia. Ikke vær kuk, gjør det du også. 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Bill Gates burde sponse Wikipedia. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Kan godt donere, men da må den boksen bestå av en detaljert oversikt over utgifter. Sponser ikke millionlønnen til sjefene - noe jeg ikke engang aner om de har, but therein lies my point. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 http://www.theregister.co.uk/2012/12/20/cash_rich_wikipedia_chugging/ http://www.ibtimes.co.uk/wikipedia-fundraising-drive-should-you-donate-money-wikipedia-foundation-1531912 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 How much money does Wikipedia cost on a yearly basis? I recently donated some money to Wikipedia. Now I am highly curious: is Wikipedia free? If not, then how much should one pay each year in order to use it? Jimmy Wales, Founder, Wikipedia 563.6k Views • Jimmy is a Most Viewed Writer in Wikipedia with 517 endorsements. Let's do some quick math.From 2012-2013 Annual Plan Questions and Answers"The total operating budget for the 2012-13 plan calls for $42.1 million in spending"Let's state that on a monthly basis, so $42.1 / 12 = $3.51 million per month.Then, from Wikimedia Report Card:483 million unique visitors (per month)Therefore the cost per month is $0.007 per unique user per month. That's less than a penny a month per user, or 8.4 cents per year. I don't know of a better value in a charitable donation anywhere.This means that if you are a good citizen who donated $20 to Wikipedia, the next 230 people you see walking down the street, you can walk up to them with a big smile and say "I paid your Wikipedia bill for the year. Enjoy!" Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Detaljer om budsjettet til Wikipedia/ Wikimedia https://wikimediafoundation.org/wiki/Budget/2005 Litt gammel, men en enkel oversikt over utgifter. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/foundation/0/0b/Audit_Report_-_FY_14-15_-_Final.PDF 2015 regnskap. https://wikimediafoundation.org/wiki/Financial_reports linker til fler regnskap Lenke til kommentar
blured Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 (endret) La oss si at wikipedia har 500 er eller mindre faste ansatte så utgjør det ca 50 million dollar per år kun i fast lønn. Resten av wikipedia bygges og vedlikeholdes av frivillige. Kjernen i wikipedia er altfor stor idag til at det er mulig å drive det som et hobbyprosjekt. I 2014/15 hadde de $75m i inntekter, og ca $50m i utgifter [kilde]. Antall ansatte: 2005: 2 personer. 2006: 5 personer. 2010: 35 personer. 2011: 57 personer. 2015: Over 200 personer Antallet ansatte fant jeg ved å gå igjennom historien på wikipediasiden i linken over. Må si jeg er overrasket over hvor stor økningen har vært de siste årene. Hvorfor har behovet for antall ansatte vokst så mye? Endret 29. februar 2016 av blured Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 De utvikler blant annet verktøy som skal gjøre det lettere å skrive for dem, og en egen søkemotor. Det er ikke så farlig for meg om Wikipedia driver optimalt. Deres prosjekt er det viktigste som finnes. 3 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 (endret) Kan godt donere, men da må den boksen bestå av en detaljert oversikt over utgifter. Sponser ikke millionlønnen til sjefene - noe jeg ikke engang aner om de har, but therein lies my point. De har faktisk noe slik, fant jeg ut.. Det var ikke enkelt å finne presis informasjon om wikipedia på wikipedia Men Wikimedia Foundation har god info: (finans) https://wikimediafoundation.org/wiki/Financial_reports Antallet ansatte fant jeg ved å gå igjennom historien på wikipediasiden i linken over. Må si jeg er overrasket over hvor stor økningen har vært de siste årene. Hvorfor har behovet for antall ansatte vokst så mye? Det er fordi informasjonen vokser eksponensielt i et system som tilpasses utviklingen. Om wikimedia kommer "foran" utviklingen, kan de redusere utgifter betraktelig. De kan også øke inntjening ved å selge wikipedia på diverse medier, f.eks nye type lagringsmedier når noe passende kommer. Jeg tenker de kan tjene godt på "historiske" wikipedia arkiv, eller wikipedia årganger. F.eks wikipedia anno 2001. Jeg tenker de arkiverer en hel del, og at de ikke er så enkelt siden prosjektet har blitt meget omfattende. Jeg vet ikke hvor stort hele wikipedia er, men jeg kan tenke meg at man trenger minst 1 blue-ray disk for å inkludere alle bilder osv. Nye mer permanente medier med større lagringsplass, f.eks holografisk disk eller optiske disker vil kunne bidra positivt til wikipedia sin fremtid, mer effektiv og enkel lagring av mye innehold og bedre spredelse av wikipedia i andre formater. Kanskje er wikipedia nå i en fase hvor utgiftene vokser for raskt i forhold til hva man får igjen for det. Det wikipedia vi hadde for 5 år siden som ifølge deg var 35 ansatte var et wikipedia som fungerte fint. Det kan godt tenkes wikimedia må nedskalere litt igjen i fremtiden for å drive på en bærekraftig måte. Endret 29. februar 2016 av zeebra Lenke til kommentar
blured Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 De kan også øke inntjening ved å selge wikipedia på diverse medier, f.eks nye type lagringsmedier når noe passende kommer. Jeg tenker de kan tjene godt på "historiske" wikipedia arkiv, eller wikipedia årganger. F.eks wikipedia anno 2001. Jeg tenker de arkiverer en hel del, og at de ikke er så enkelt siden prosjektet har blitt meget omfattende. Jeg vet ikke hvor stort hele wikipedia er, men jeg kan tenke meg at man trenger minst 1 blue-ray disk for å inkludere alle bilder osv. Innhold på Wikipedia er lisensiert under en kombinasjon av "Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported License" og GNU Free Documentation License (GFDL). Ingen vil med andre ord ikke kunne tjene penger direkte på å selge eller bearbeide innhold (hence ShareAlike). Inntektene til Wikipedia baserer seg derfor utelukkende på donasjoner. Gjennom wiki/Wikipedia:Database_download så finner du informasjon om hvordan laste ned alt av tilgjengelig innhold. Dette inkluderer fullstendig historikk for alle artikler, da dette må til for å kunne sammenlikne endringer, endre tilbake om noen har lagt til feilaktig informasjon, ect. Databasedump gjennomføres hele tiden. Den siste som ble gjort på den engelske utgaven av Wikipedia finner du her. (fjerde gangen i 2016). Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 De kan også øke inntjening ved å selge wikipedia på diverse medier, f.eks nye type lagringsmedier når noe passende kommer. Jeg tenker de kan tjene godt på "historiske" wikipedia arkiv, eller wikipedia årganger. F.eks wikipedia anno 2001. Jeg tenker de arkiverer en hel del, og at de ikke er så enkelt siden prosjektet har blitt meget omfattende. Jeg vet ikke hvor stort hele wikipedia er, men jeg kan tenke meg at man trenger minst 1 blue-ray disk for å inkludere alle bilder osv. Innhold på Wikipedia er lisensiert under en kombinasjon av "Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported License" og GNU Free Documentation License (GFDL). Ingen vil med andre ord ikke kunne tjene penger direkte på å selge eller bearbeide innhold (hence ShareAlike). Inntektene til Wikipedia baserer seg derfor utelukkende på donasjoner. Gjennom wiki/Wikipedia:Database_download så finner du informasjon om hvordan laste ned alt av tilgjengelig innhold. Dette inkluderer fullstendig historikk for alle artikler, da dette må til for å kunne sammenlikne endringer, endre tilbake om noen har lagt til feilaktig informasjon, ect. Databasedump gjennomføres hele tiden. Den siste som ble gjort på den engelske utgaven av Wikipedia finner du her. (fjerde gangen i 2016). Det er vel ingenting i disse lisensene som sier du ikke kan selge inneholdet. Om wikipedia lager en "optisk disk" Wikipedia i 2020 og selger denne for 10 dollar i butikkene, så vil vel ikke det bryte med deres egen lisens? Takk for arkivinfo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå