AnonymDiskusjon Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Skal prøve å gjøre det her så kort som mulig. Men dårlig rygg ligger langt i slekta og jeg prøver alt jeg kan for å bevare den. Uansett, jeg vil ikke si jeg er overvektig siden kostholdet er relativt ok. Men jeg har løggi og søtti veldig mye stille. Så uansett, livsstilen forandres! Men i det siste har ryggen vært vond. Har gjort mer enn vanelig og ryggen blir vond etter biltur, sitte på pcen, gym etc. Smerten i seg selv er ikke så ille men det jeg ikke har særlig kunnskap over er om denne smerten er sunn. Siden jeg kommer fra en lang rekke med ryggprolaps og mye anna prøver jeg å ta vare på ryggen. Men det jeg lurer på er om dere tror denne smerten går på ledda og ødelegger ryggen eller om det bare går på muskla å bare bygger seg opp Anonymous poster hash: cfaa5...910 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Legen er et fint sted å starte. Masse synsing fra tilfeldige mennesker på et forum hjelper ikke. I mange tilfeller går det an å trene opp ryggen, men dette er noe man må gjøre i samarbeid med en spesialist som faktisk sjekker kroppen så man vet hvor man skal starte. Korsett er også en ting. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Som nevnt må du nok ta alle råd her med en klype salt. Jeg er ingen ekspert på det her, men er sjøllest på emnet og har litt erfaring. Nå vet jeg ikke riktig hvor eller hvordan vondt i ryggen du har. Det generelle rådet for ryggevondt er å holde seg i mest mulig normal aktivitet. Når du må sitte bør du variere sittestillingen og ikke sitte for lenge av gangen. Sterk ryggmuskulatur stabiliserer og kan forebygge ryggproblemer. Det å være i generell bevegelser hjelper, mens styrketrening kan direkte styrke den enkelte muskelgruppa som er for svak.Hvis du skal trene styrke er det veldig viktig å stoppe om det gjør vondt, og det er viktig at øvelsene gjøres riktig: Krum rygg er sjelden noen god idé, og ellers er rolige og kontrollerte bevegelser med nøytral (rett rygg) fint. Å trene regelmessig er nødvendig, og om du allerede har vondt tar det gjerne litt tid før det har effekt. Min egen erfaring med styrketrening er at ryggen tåler mye mer før den blir gåen, men noen øvelser kan være lurt å ligge unna. Jeg droppa for eksempel sit-ups etter at jeg fikk hekseskudd for andre gang, og øvelser med høy belastning (for eksempel tunge markløft) kan være litt skummelt om du ikke har bra teknikk. Tøyeøvelser kan også være en god idé.Styrkeøvelser det kan være verdt å prøve: http://www.trening.no/styrke/trening-av-korsryggen/Tøyeøvelser: http://www.spine-health.com/wellness/exercise/stretching-back-pain-reliefAller best er det om du får godkjent et opplegg av en spesialist, men det er nesten garantert bedre at du trener og/eller holder deg i bevegelse enn at du sitter stille. Lenke til kommentar
maya86 Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Har hatt min andel av ryggvondt,uten at det trenger å være noe i likhet med din vondt. Jeg gikk fra å være ganske aktiv, aktivitet/trening 5-6 dager i uka, til å bli fulltidsstudent, 10-12 timer sitting hver dag, så det endte jo i ryggtrøbbel til slutt. Det som funka for min del var å få knekt det opp ved hjelp av naprapat, med grei beskjed om at han ikke kunne hjelpe meg noe særlig om jeg ikke gjorde min jobb, som er å faktisk trene så jeg får igjen noe muskler baki der. Trener styrke 3 dager i uka, og det har gjort underverk, så må bare ta meg selv i nakken å gjøre det og ikke skli ut igjen (dørstokkmil og vilje av gummi.. ) Lenke til kommentar
Kjetil Larsen Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Ryggproblemer er sjelden genetisk. Bevegelse og holdning, derimot, er det - og det er dette som forårsaker prolapser. Professor Stuart McGill har gang på gang vist at fleksjon av ryggsøylen over tid fører til prolaps. Hos mine kunder finner jeg nettopp dette, nemlig kronisk bøying av lumbalen (posterior bekkentilt). 1: Bedre holdning. Slutt med å knipe magen og sete, og få bekkenet inn i en optimal, anterior stilling. (Les mer i ryggartikkel, ref signatur) 2: Tren de lumbosacrale extensorene (se video på nettsiden min) samt quadratus lumborum. 3: Lær optimal pusteteknikk 4: Lær optimal bøyeteknikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå