Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjapt spm angående overtid og ferie.

Tmz

Anbefalte innlegg

Hei

Har noen timer overtid forrige måned som jeg enda ikke har blitt betalt for. Nå tenker jeg å ta en dag fri, og vil helst bruke en feriedag på dette. Vil jeg da bli trukket i overtid når jeg tar ferie? Det er i utgangspunktet snakk om 100% overtid, vil jeg da bare få ordinær timelønn på de timene eller hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Har noen timer overtid forrige måned som jeg enda ikke har blitt betalt for. Nå tenker jeg å ta en dag fri, og vil helst bruke en feriedag på dette. Vil jeg da bli trukket i overtid når jeg tar ferie? Det er i utgangspunktet snakk om 100% overtid, vil jeg da bare få ordinær timelønn på de timene eller hvordan fungerer dette?

Dette var litt uforklarlig, men du jobbet overtid sist måned og ønsker nå å ta en fridag. 

Da får du normale timer for fridagen din, om du har fastlønn og ikke får lønn i mai eller en annen måned. 

Overtiden fra sist måned får du betalt og ser ikke helt hvordan det blander seg inn her egentlig? 

Lenke til kommentar

La oss si at du jobber 165,5 timer i måneden vanligvis. Du jobber en overtidsdag og ville da normalt endt opp på 173 timer den måneden. Men så tar du en dag ferie og ender opp på 165.5 alikevel. Da har jeg jo ingenovertid alikevel og mister 100%en. Det er ihvertfall slik med avspasering/flexitid, spm mitt er om det samme gjelder ferie.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

La oss si at du jobber 165,5 timer i måneden vanligvis. Du jobber en overtidsdag og ville da normalt endt opp på 173 timer den måneden. Men så tar du en dag ferie og ender opp på 165.5 alikevel. Da har jeg jo ingenovertid alikevel og mister 100%en. Det er ihvertfall slik med avspasering/flexitid, spm mitt er om det samme gjelder ferie.

Dette står ofte forklart i avtalen, men at en mister overtid ved avspasering er bare tull, det er timer man har jobbet og skal ikke miste tillegg av den grunn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette står ofte forklart i avtalen, men at en mister overtid ved avspasering er bare tull, det er timer man har jobbet og skal ikke miste tillegg av den grunn.

Det kommer an på. Reglene om gjennomsnittsberegning gjør ofte at dette ikke blir overtid likevel.
Lenke til kommentar

Ganske sikker på at vi ikke får overtidsbetalt hvis vi jobber inn timer og avspaserer dem senere, selv om vi ikke har flexitid. Men om jeg tar feriedag nå så har det jo vært månedsskifte som noen her påpekte og da bør det ikke påvirke tidligere overtidstimer selv om jeg ikke har fått dem utbetalt enda.

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at vi ikke får overtidsbetalt hvis vi jobber inn timer og avspaserer dem senere, selv om vi ikke har flexitid. Men om jeg tar feriedag nå så har det jo vært månedsskifte som noen her påpekte og da bør det ikke påvirke tidligere overtidstimer selv om jeg ikke har fått dem utbetalt enda.

om det er slik foreligger det en avtale, som du kan lese.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...