AnonymDiskusjon Skrevet 11. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2016 Det er aldri så vondt, at det ikke er godt for noe. Anonymous poster hash: 6f10c...383 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2016 Jeg er definitivt i en veldig lignende situasjon som deg, TS. Damen min oppfører seg omtrent identisk som kjæresten din. Har vi samme dame, tro? ; ) Damen min har få gode venner og tilbringer veldig mye tid alene. Hun trives, heldigvis for henne, svært godt i eget selskap. Nesten for godt - for hun foretrekker ofte å ligge alene i sengen og se på serier, i stedet for at jeg er der med hun. Som din dame, er hun sjenert og blir noe stresset i sosiale situasjoner. Oppigjennom årene har hun derfor bygget seg et usynlig skjold og kan være vanskelig å bli kjent med. Hun sier "aldri" noe til noen hun ikke kjenner, med mindre de sier noe til hun. Hun sliter også med mangel på energi, og liker seg best i eget hus. Hun går svært sjeldent på fester eller byn, og drikker sjeldent alkohol. Det hender vi går ut og spiser eller stikker på kino, noe hun sier hun liker, men som oftest er hun for trøtt og sliten. Ettersom at vi også ser hverandre relativt sjeldent (1-2 ganger i uken), er det et lett valg å tilbringe tida vår hjemme. Hun blir også veldig irritert om jeg tar opp ting i forholdet jeg ser på som et problem. F.eks. at hun aldri åpner seg opp for meg, sjeldent viser følelser og sjeldent "gjør det lille ekstra" for forholdets skyld. Jeg er dessverre ikke flink til å unngå "beskyldninger", og hun går alltid i "forsvarsposisjon". Hvis jeg sårer hun blir hun skikkelig sur, og trenger tid på å tilgi meg - selv for småting. Når hun begynner med "silent treatment" kjenner jeg at jeg hver gang står på kneiken til å gjøre det slutt en gang for alle. For ja, jeg har gjort det slutt en gang allerede, men det varte ikke lenge da hun lovet å bedre seg og angret på oppførselen sin. Om noen måneder har vi også vært sammen i ett år - sett bort i fra den korte tiden etter jeg gjorde det slutt. Jeg holder nok ut da jeg både har sterke følelser for jenten, men samtidig ikke er ute etter et veldig seriøst forhold for øyeblikket - og derfor godtar at hun ikke er prinsesseperfekt. Anonymous poster hash: 2221b...b7b Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Trådstarter; Det sies at det er lurt å avtale en dag der man kan fortelle hverandre hva man er misfornøyd med. Så jeg tror det blir i meste laget hvis du nå skal kjøre på med din misnøye i dag etter dag. Hun må også få en mulighet til å fortelle det hvis hun er misfornøyd med noe hos deg. Hvis du føler en slik enorm frustrasjon må du heller ta den ut på en punching ball, en treningstur, eller lignende. Må vel sies at de færreste holder ut med en slik tiltaksløshet, det å si nei til alle forslag om "dates" og til og med være kritisk til middag hjemme. Syns hun det er slitsomt å lage middag til seg selv også - kanskje er hun en person som bare kjøper knekkebrød på butikken og drikker vann til? På den annen side klarte hun å komme seg ut i en butikk og kjøpe tingesten til flere tusen kroner. Selv om det ikke var den slags initiativ du håpet på, viser det at hun greier noe... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 Jeg er definitivt i en veldig lignende situasjon som deg, TS. Damen min oppfører seg omtrent identisk som kjæresten din. Har vi samme dame, tro? ; ) Damen min har få gode venner og tilbringer veldig mye tid alene. Hun trives, heldigvis for henne, svært godt i eget selskap. Nesten for godt - for hun foretrekker ofte å ligge alene i sengen og se på serier, i stedet for at jeg er der med hun. Som din dame, er hun sjenert og blir noe stresset i sosiale situasjoner. Oppigjennom årene har hun derfor bygget seg et usynlig skjold og kan være vanskelig å bli kjent med. Hun sier "aldri" noe til noen hun ikke kjenner, med mindre de sier noe til hun. Hun sliter også med mangel på energi, og liker seg best i eget hus. Hun går svært sjeldent på fester eller byn, og drikker sjeldent alkohol. Det hender vi går ut og spiser eller stikker på kino, noe hun sier hun liker, men som oftest er hun for trøtt og sliten. Ettersom at vi også ser hverandre relativt sjeldent (1-2 ganger i uken), er det et lett valg å tilbringe tida vår hjemme. Hun blir også veldig irritert om jeg tar opp ting i forholdet jeg ser på som et problem. F.eks. at hun aldri åpner seg opp for meg, sjeldent viser følelser og sjeldent "gjør det lille ekstra" for forholdets skyld. Jeg er dessverre ikke flink til å unngå "beskyldninger", og hun går alltid i "forsvarsposisjon". Hvis jeg sårer hun blir hun skikkelig sur, og trenger tid på å tilgi meg - selv for småting. Når hun begynner med "silent treatment" kjenner jeg at jeg hver gang står på kneiken til å gjøre det slutt en gang for alle. For ja, jeg har gjort det slutt en gang allerede, men det varte ikke lenge da hun lovet å bedre seg og angret på oppførselen sin. Om noen måneder har vi også vært sammen i ett år - sett bort i fra den korte tiden etter jeg gjorde det slutt. Jeg holder nok ut da jeg både har sterke følelser for jenten, men samtidig ikke er ute etter et veldig seriøst forhold for øyeblikket - og derfor godtar at hun ikke er prinsesseperfekt. Anonymous poster hash: 2221b...b7b Nå er ikke jeg selv veldig interessert i å dra på byen osv. Men ja, hun delte veldig mange ting fra barndommen min med meg i går, til min store overraskelse. Der hun pratet om at hun hadde vært en del sjalu, at hun hadde mistet venner på mange måter, og hvordan det hadde gjort henne mer forsiktig, fordi hun ble redd for å miste flere venner. Hun pratet om flere situasjoner, der hun hadde totalt driti seg ut i sosialesituasjoner, og baksnakket andre, og andre hadde hørt det. Jeg skjønner veldig godt hun har fått den attituden at hun "hater" mennesker. Vis hun ikke stoler på segselv til å oppføre seg ordentlig i en sosial sammenheng, og hun forventer å miste de aller fleste vennene sine hun får vist de kommer for nært, altså hun er redd for å bli dømt eller lignende. hmmm Ja, vi har også pratet en del om grunner for at en skal gjøre andre ting, det har virket veldig positivt på kjæresten min. Jeg hjelper henne å se meningen i å gjøre enkelte ting. Vi har snakket en del i det siste om energi effektivitet. Jeg kan forklare konseptet. Kjæresten min er en svært kognitiv, kritisk og reflekterende tankegang. Mener jeg. Hun har egentlig ikke selv tenkt på hvordan hun selv tenker. Men det er kanskje ikke så lett å vite hvordan en tenker? Uansett denne tankegangen hun har, er veldig kritisk og reflekterende, det vil si at hun stiller veldig ofte spørsmål om hvorfor hun skal gjøre ting, eller hvorfor hun ikke skal gjøre det her i stedet. Det her er veldig fornuftige tanker å ha. Være kritisk og være fornuftig. Problemet med denne tankegangen er at den ikke er veldig effektiv i forhold til energi. Fordi, når jeg stiller spørsmålet, har du lyst å lage middag med meg? Så tenker jeg at hennes tanker går med engang over på. Hvorfor skal jeg hjelpe? Jeg har mer lyst til å bare sitte her, det sparer jeg mer energi på. Han lager mat uansett om jeg hjelper eller ikke. Han trenger ikke meg til å hjelpe sånn egentlig. Han får til ting selv. Jeg syns det er slitsomt å lage mat. Jeg er ikke flink til å lage mat. Jeg vet ikke hva slaks mat han ska lage. Her ser du kanskje grunnen for at hun er sliten? Fordi hun stiller alle disse spørsmålene, til veldig enkle ting. De er veldig reflekterende, kritiske, og veldig fornuftige tanker. Men de er ikke veldig energi effektive. Hadde hun lært seg, noe så enkelt som at å bare si ja eller nei. Ikke tenke så mye over hva som skal gjøres, hadde hun blitt langt mindre sliten. Det har fakisk skjedd 2 ganger etter at jeg skrev den orginale posten at hun har lagd mat med meg, der hun sa etterpå at jeg prøvde ikke å tenke så mye, da var ting veldig mye mindre slitsomt. Det tror jeg vi fant ut av var på grunn av at hun er veldig usikker på det med matlaging, og hun er vant til å ha foreldre som er litt nazi på det med matlaging, men etter å prøvd å lage mat med meg, så har det faktisk følt mye bedre. Men hun sier at hun fortsatt ikke liker det tho. Men ja, effektiv energi. Handler om balansen mellom fornuftige og oppegående tanker, sammen med følelsesstyrte tanker. Folk lærer seg spesielt i unge alder tenker jeg. At det er best å tenke fornuftig, du skal tenke på hvordan ting fungerer, kritisk og reflekterende hvordan de henger sammen osv. Men det vi ikke lærer er at er veldig ueffektive tanker however, fordi samtidig som du sitter der og filosoferer, sitter den andre personen og bygger skyskrapere. Et annet godt eksempel på det her er kanskje donald trump. Donald trump er en mann som er svært effektiv i tankegangen sin. Han ble for eksempel beskyldt for å støtte republikanere demokrater osv, han ble beskyldt for å ikke være lojal mot et parti. Svaret hans var ganske enkelt, og veldig effektivt. "Jeg er en foretningsmann, og gode foretningsmenn har gode forbindelser med folk." Denne settningen høres utrolig dum ut, den er nok ganske upolitisk korrekt. Men samtidig veldig smart, og kanskje gjennomtenkt? Der en politiker hadde kanskje hatt store problemer å holdt seg politisk korrekt. Det samme gjelder denne her muslim utestegningen. Donald Trump sier, vil vi ha en sikker grense eller ikke? Mens de andre er redd for å gjøre noe i takt med å bli kalt rasister, og bli sammenlignet med hitler. Så vil folk ha en president som bare prater, og er redd for å bli kalt rasist. eller en person som aktivt tar et valg som kan være feil? Jeg tror du kan se på president valget om hvordan den saken går xD Jeg kan ta et siste eksempel. Da skal jeg introdusere siste begrepet mitt. Hvordan bygge energi. Hvordan får en mer energi? Det er kanskje noe som er veldig almenkunnskap i norge. Hvordan en bygger energi. Liksom du trener fornuftig, du spiser sunn mat, passer på å drikke godt med vann og får nok søvn. Men si at du skal bygge energi, ved å trene på treningsstudio. Det er noe kanskje alle er enig med meg er veldig fornuftig å trene? Uansett, vis du skal feks trene om morgenen. Du tenker slik når du står opp på morgenen, at jeg har ikke lyst til å stå opp, jeg føler meg sliten, jeg føler at folk stirrer på meg, jeg vil ligge litt til, det er kaldt på soverommet, sola har ikke stått opp enda, jeg tror ikke jeg har vasket gym klærna mine, jeg føler at det her gjør meg stresset, jeg får ikke tid til å spise før jeg drar... osv... så har du veldig ueffektive tanker, de tankene er kanskje så ueffektive at du ikke engang burde kanskje dra på treningsstudioet. Fordi du mister mer energi av å tenke på treningsstudio, enn det du får av en treningsøkt. Jeg kan gå for ages egentlig. Men etter at jeg fortalte kjæresten min om lignende ting, så ser det ut som hun er mer villig til å være med på enkelte ting. ^^ Anonymous poster hash: 6f10c...383 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå