Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf GT 2006 1.4 TSI - fylt med 95 oktan


Jaybird

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er på utkikk til bruktbil til rundt 80000 eller mindre, og har funnet en artig sak.

 

En Golf GT 1.4 TSI fra 2006 som har rullet ca 120,000 km.

 

Jeg prøvekjørte bilen i går, og motor og automatkasse fungerte strålende.

 

Jeg har lest at disse motorene skal fylles med 98 oktan, så jeg spurte eier hva han pleide å fylle med. Han sa da at han fylte med 95.

 

Skal denne bilen ha 98 oktan? Han har hatt bilen i rundt 6 år, så jeg tenker jo at det ikke kan være bra for motoren om han har fylt feil drivstoff i alle disse år..

 

Han sa også at motoren svettet litt, og brukte litt mer olje enn vanlig. Hva kan dette tyde på? Han sa han fylte rundt 4 ganger i året, med en årlig kjøring på rundt 10-12000 km.

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71198594

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.dinside.no/300479/motor-og-kjoreegenskaper

 

"En av de få ulempene med Golf GT er at den i likhet med Golf GTI skal ha 98 oktan bensin. Denne er ikke bare dyrere enn 95 oktan, men er i tillegg mindre tilgjengelig. Blant annet har bensinstasjon-kjeden Jet kuttet ut 98 oktan til fordel for 92. Den norske Volkswagen-importøren kan imidlertid love at man ikke ødelegger GT-motoren hvis man skulle bli nødt til å tanke 95 en gang i blant. Man vil imidlertid få lavere effekt og risikerer motorbanking."

Lenke til kommentar

Ta og ring Møller for sikkerhets skyld. Surt å kjøpe bilen og så er det en regning i andre enden pga motorbankingen.

Da jeg jobbet for Møller husker jeg at vi konsekvent fylte med 98 på de demobilene vi hadde i parken da Møller krevde det, men husker også at det var litt hipp som happ om kunden gjorde det eller ikke når de hadde fått bilen. Vanligste utsagnet jeg hørte var at effekten ble lavere. Men det var da den kom ut på markedet. Kan hende det er kommet noen dyrekjøpte erfaringer nå i etterkant.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Trodde ikke dette var noe problem. Har ikke alle biler nyere enn 1988 bankesensor, som kompenserer for lavt oktantall med å senke tenningen? Da vil bilen gå litt dårligere (knapt merkbart) på 95 enn på 98, men ikke ta skade av det. Noe annet med biler fra før -88, her ble det tenningsbank ved for lav bankefasthet i drivstoffet, eller feil tenningstidspunkt.

 

Oljeforbruker er høyere enn jeg ville likt, men så lenge det er stabilt er min vurdering at det ikke er noe problem. På min A4 B7 etterfyller jeg ca 1 liter på 200 mil. For høyt, men stabilt, og da bryr jeg meg ikke mye om det.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Jeg trodde det var slik at desto lavere oktantall, desto lettere er det å antenne bensinen? I så fall vil det kanskje bli noen bomfyringer i brennkammeret, men som noen nevnte tidligere av zanta har vel de fleste biler i dag bankesensor. Det kan jo tenkes at etter 120 000km med "feil" drivstoff kan det tenkes at motoren er litt sliten, men det er slettes ikke sikkert. Du må nesten bare høre og kjenne på motoren tror jeg for å finne ut om den går så rent som den skal. 

 

Oljeforbruket hørtes ikke så galt ut. De fleste VAG biler har et oppgitt oljeforbruk på 0.5l/1000km.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sensoren oppdager dette umiddelbart, og elektronikken kompenserer på millisekunder. Har ikke opplevd motorbank på biler etter 1990 eller deromkring. 

Lenke til kommentar

På min golf står det at det er anbefalt å fylle 98 med 95 oktan i parentes. Jeg antar at det er mye av det samme i din som min, som det også pleier å være med de fleste nyere biler grunnet allerede nevnte bankesensor.

 

Eneste du vil oppleve er redusert effekt, om denne reduksjonen av ytelse i det heletatt er merkbar.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig går en motor som i utgangspunktet er designet for 98 oktan dårligere på 95 oktan. Dette er dog en moderne turbomotor, så den lader bare mindre trykk når du kjører den på 95. Forhandlere vil selvfølgelig fylle på 98 når kunder skal prøvekjøre, bilen går bedre, motorgangen kan høres bedre ut også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Joda, oktanbooster er fint det, men nå handlet det om hvilke skader motoren kan ha fått om den har gått på 95 lenge. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...