Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Demultiplexer der LOW er f.eks 1 volt og HIGH er 2 volt.

Gjest medlem-401307

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-401307

Dette her bør være mulig!

Dagens demultiplexer er lagd sånn at hvis 4-bit da blir det kun utvidet til 16 pins som er en pin hver gang.

Men jeg vil at signalet LOW skal også representere en pin.

Altså f.es

bits 001

betyr i LOW segment er det noe der sånn at 0000 representerer 16 valgmuligheter og 1111 også 16 valgmuligheter; så, det blir 16 * 16 = 256 pins i 4-bit fordi signalet LOW har strøm ved at jeg kobler til ekstern elektronisk board utenfor Arduino.

Men problemet er at når signalet HIGH er for høy for den demultiplexer med LOW signal, så kan jeg koble med LED for å unngå at den delen som representerer LOW strømsignal i demultiplexer blir ikke ødelagt.

Altså to stk demultiplexer som mottar to forskjellige strømstyrke. Det burde gå, fordi jeg ser at mange 8-bits mikroprosessorer og mikrokontrollere har klart å gå over grensen med 8-bit som skulle kun være 255 bytes i minneadresser, men de har klart å gå opp til 65536 bytes, dvs 16-bit i 0 betyr ingen strøm og 1 er strøm. Så de må ha gjort noe sånn at LOW representerer litt strøm sånn at de kan lage flere pins.

Jeg skal bruke logic flip flop for å koble til DAC chip for bruk i kontinuerlig fram og tilbake stepper motor eller stepper motor som bruker 4 pins i flip flop uten DAC chip.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ord blir fattige ...

... 8-bits mikroprosessorer og mikrokontrollere har klart å gå over grensen med 8-bit som skulle kun være 255 bytes i minneadresser, men de har klart å gå opp til 65536 bytes,

Det er da ikke så rart - en 8-bits mikroprosessor har 16-bits adresse register.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
Gjest medlem-401307

Ord blir fattige ...

... 8-bits mikroprosessorer og mikrokontrollere har klart å gå over grensen med 8-bit som skulle kun være 255 bytes i minneadresser, men de har klart å gå opp til 65536 bytes,

Det er da ikke så rart - en 8-bits mikroprosessor har 16-bits adresse register.

Saken er avgjort, da er det umulig å få meg med sånn løsning.

Eg klarer ikke å bli klok på hva du vil frem til her TS....

Hårek svarte i min spørsmål men du forstod ikke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-401307

Et tips til TS kan være å komme seg ut av cockpiten en tur, og besøke et makerspace eller andre steder hvor det jobbes med mikrokontrollere i praksis. Ting som Arduino, Raspberry Pi, NodeMCU osv. er relevante.

Ja, en god forslag.

Men jeg er døv så kommunikasjon blir vrient. Men vet du om noe makerspace i Bergen sånn at jeg kan bestille tolk. Bor i Bergen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...