Gå til innhold

Lyd via TV fra ekstern kilde

Anbefalte innlegg

Dette er i utgangspunktet veldig enkelt; jeg har et el-trommesett og en Samsung Ue65js85005 TV. 

Tven er koblet til Sonos lydplanke. Jeg ønsker å sende lyd fra trommesettet via en minijack til phono kabel koblet til TVen slik at jeg får lyd ut fra lydplanken. Jeg kobler rød/hvit kabel i AV inn og velger kilde men får da beskjed om at den ikke får signal (fordi bilde mangler) og det er ingen lyd. Vet at det blir lav lyd så har guffet opp volum på både trommer og tv. Hva er galt i dette oppsettet og er det evnt andre måter å koble til en ekstern lydkilde? Finns det f. eks adapter så jeg kan bruke HDMi porter?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må til såpass ja. På min gamle TV var det bare å koble phono rett inn, tut og kjør.

Har ikke scart så det må vel bli en sånn boks selv om det i utgangspunktet virker unødvendig for noe så enkelt.

TVen har også inngangen for komponentkabel, om det er enklere  

Lenke til kommentar

Den kabelen du linker til kan ikke fungere. Er usikker på hva den egentlig skal brukes til, beskrivelsen nevner VGA og komponent. Det kan umulig være en omformer mellom digital og analog.

Ser uansett ut som at RCA pluggene er utganger "Interface: HDMI in, 3-RCA out". Og det passer dårlig å koble til utgangen fra trommesettet.

Det er lett å bli lurt av slike kabler, at de har en viss type plugger betyr ikke nødvendigvis at de har funksjonen man ønsker.

Lenke til kommentar

Er usikker på det du. Trur HDMI inngangen din forventer å få digitale signaler inn via HDMI-pluggen, ikke analoge. Men du kan jo prøve.

Men dersom du har en hvit, en rød og en gul composit/RCA inngang på TV'en så kan du vel gå rett inn der med signalet? (på den røde og hvite pluggen).

TVen har både ett sett RCA og ett sett komponent innganger. Det første jeg prøvde var RCA med kun hvit og rød. det er da jeg får melding intet signal, fordi Tv merker at det mangler bilde. Noen jeg har snakket med mener TVen fortsatt skal slippe gjennom lyd, andre er mer usikre. Samsung er mest usikker av alle fordi på supporten der jobber det stort sett svenske jenter på rundt 19 som har gått et toukers kurs, de har jeg gitt opp..

Lenke til kommentar

Er usikker på det du. Trur HDMI inngangen din forventer å få digitale signaler inn via HDMI-pluggen, ikke analoge. Men du kan jo prøve.

Men dersom du har en hvit, en rød og en gul composit/RCA inngang på TV'en så kan du vel gå rett inn der med signalet? (på den røde og hvite pluggen).

TVen har både ett sett RCA og ett sett komponent innganger. Det første jeg prøvde var RCA med kun hvit og rød. det er da jeg får melding intet signal, fordi Tv merker at det mangler bilde. Noen jeg har snakket med mener TVen fortsatt skal slippe gjennom lyd, andre er mer usikre. Samsung er mest usikker av alle fordi på supporten der jobber det stort sett svenske jenter på rundt 19 som har gått et toukers kurs, de har jeg gitt opp..

Enn om du gir TV'en et bildesignal inn på den gule pluggen samtidig som du putter inn lyd på de to andre. Kan jeg foreslå et billig ITV-kamera som overvåker fuglebrettet :-)

Lenke til kommentar

Jo takk men blir mye hikkemikk for noe så enkelt :) Syns det er merkelig at en premium TV ikke støtter tilkobling av ekstern lydkilde. 

TVen har innebygd bluetooth mottaker så jeg vurderer noe sånt: 

http://www.lightinthebox.com/no/traadloes-bluetooth-3-5-mm-aux-audio-stereo-musikk-hjemme-bil-mottaker-adapter-w-mic_p3285815.html

eller denne
https://www.123elektronikk.no/bluetooth-musikkmottaker/minijack-bluetooth-adapter.asp

Den vil nok gi en delay som er håpløst på et trommesett men er mest for sønnen min på 2 år som ikke er så opptatt av slikt. Er det noe forskjell på delay på de forskjellige bluetootg versjonene?  Regner med Tven hvertfall støtter 3.0

Lenke til kommentar

eller, TVen har kanskje bare bluetooth sender, ikke mottaker.. Her er ulempen med trådeløse hjem, jeg har 4 høyttalere i rommet (Sonos) og en TV og ingen av dem er kapable til på ta imot lyd fra en j.. minijack utgang! 

Lenke til kommentar

Jo takk men blir mye hikkemikk for noe så enkelt :) Syns det er merkelig at en premium TV ikke støtter tilkobling av ekstern lydkilde. 

Tror ikke det er veldig mange som sender ekstern lyd inn til TV; normalen er motsatt (samme hvor premium en TV er så er det ikke akkurat veldig hipp-hurra kvalitet på lyden uansett.

Du får flagge ønske til produsent av TV du har; ønsker nok mennesker dette så blir det lagt til.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er veldig mange som sender ekstern lyd inn til TV; normalen er motsatt (samme hvor premium en TV er så er det ikke akkurat veldig hipp-hurra kvalitet på lyden uansett.

Du får flagge ønske til produsent av TV du har; ønsker nok mennesker dette så blir det lagt til.

Jo med Sonos lydplanke, sub og to satelitter blir det ganske fet trommelyd skal jeg si deg ;) 

Men ser jo poenget ditt, er bare frustrerende at noe så enkelt som å ta imot et lydsignal og spille det av i en høyttaler ikke skal støttes. Siden det allerde er en RCA inngang virker det nesten som man må anstrenge seg for ikke å støtte det ved å bygge inn sjekk for bildesignal. Men kan vel muligens hende ingeniørene hos Samsung har en god forklaring :)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...