Gå til innhold

Innvilget lån > kjøpt leilighet > vurderer å studie

Geekeern

Anbefalte innlegg

Jeg har fått innvilget lån fra banken og kjøpt meg nybolig som vil være ferdigstilt nyåret 2017/2018. Depositum på 10% er betalt, og resten vil banken betale like før overtagelse av leiligheten.

Pr. dags dato jobber jeg og tjener godt, men så har jeg nå lyst på studie mens jeg venter på leiligheten slik at jeg ikke sitter litt låst til lånet for resten av livet. Redd for å ikke få igjen studie motivasjonen som jeg akkurat nå har. Har nå tatt 3 år pause fra 5årig VGS utdannelse, og føler at jeg er klar for videreutdanning.
​Jeg ønsker deltids jobb ved siden av studiet i løpet av perioden de holder på å bygge. Men litt redd mitt ønske vil havne dårlig hos banken og at de f.eks. trekker tilbake lånet pga. endring i økonomiet mitt, men kan jeg da forsvare med at jeg ønsker å leie ut leiligheten ved overtagelse av leiligheten, fordi da taper verken banken eller jeg på det?

​Jeg ønsker selvfølgelig å ta studie før jeg angrer på det og sitter fast på lån. Og evt. leie ut leiligheten når den er ferdigstilt til jeg er ferdig med studiet mitt. Hvordan tror du det vil påvirke mitt situasjon med banken?

Endret av ibrahimibo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du har eit godt kundeforhold til banken så vil den sikkert hjepe deg gjennom den situasjonen. hvor du kjøper leiligheten, leier den ut og studerer. de kan f.eks fryse deler av lånet så du ikkje må slite økonomisk!

Men har du hørt eller lest om noen som har gjort dette tidligere? kan eks. banken kreve å avslutte lånet når jeg egentlig har fått innvilget lånet og kjøpet leilighet(bindende kontrakt)? eller er det kun fra når man virkelig betjener og nedbetaler lånet(altså ved overtagelsen) banken er bundet opp, slik at de ikke kan trekke tilbake lånet?

​I finansieringsbeviset står det at banken kan trekke tilbake avtalen ved negativ endring på økonomiet mitt. Men vil det da gjelde også etter at jeg har inngått bindene kontrakt med selger? eller er dette kun før jeg har inngått bindende kontrakt med selger?

Endret av ibrahimibo
Lenke til kommentar

Jeg ville nok hørt med banken. En utdanning vil vanligvis bli beregnet av banken å ha positiv virkning på din lønn over tid.

Hva betaler du i leie i dag?

Gå og snakk med banken. Lag deg et budsjett for økonomien din som student inkl nedbetaling av lån og du vil mest sannsynlig få en veldig samarbeidsvillig bank tilbake. Det kan også være greit å nevne at siden du har kjøpt helt nytt så er risikoen for uforutsette utgifter lav de første årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...