caver911 Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Har tenkt til å lage et hybridsystem. Jeg er derfor ute etter materiale som kan brukes til dette. Jernrør, aluminium eller annet. Vil lage et vannmagasin til å plassere under vedovnen i 1.etg, og et under ovnen i 2.etg. Og koble dette med rør. Poenget er når noen fyrer i en etasje og vannet blir over en viss temperatur så vil sirkulasjon mellom beholderne starte. Så når noen fyrer i en etasje får de andre utbytte av dette.siden beholderne må plasseres så nær som mulig uten å være nær ovnene må de være godkjent varmebestandige. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 hva med å heller bruke en vifte som kan flytte varmen? 1 Lenke til kommentar
caver911 Skrevet 28. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2016 Poenget er å flytte varmen mellom to etasjer. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 og en vifte kan ikke gjøre dette? Lenke til kommentar
caver911 Skrevet 29. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2016 Du mener å lage ventilasjonluke mellom etasjene. Slik jeg ser det vil det bli problemer med lyd mellom etasjene. Lufhull leder lyd svært godt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Det er sant, men du kan lage en lydfelle eller tilsvarende. Men, det er ihvertfall sånn jeg ser det ett betydelig mindre inngrep enn å fordele varmen via rør og vanntank ved ovnen... Lenke til kommentar
caver911 Skrevet 29. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2016 Ja, det er det. Men med dette går det bare et par tynne rør mellom etasjene. Poenget var også å lage et vannmagasin som lagrer varmen. Vann har utrolig gode varmelagringskapasitet som avgies saktere. Da vil dette sammens med pipemur avgi varme utover natta. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Høres ut som en skikkelig jalla-løsning men kjør på Ang. materiale så tåler er vel vanlig stål noe å satse på, gjerne litt tykt. Du fyrer ikke så hardt at stål utenfor ovnen smelter. Husk at sirkulasjonen i vannet også vil gjøre at det kjøles ned. Kobber-rør fungerer fint ettersom de ikke er rett ved ovnen. Ellers så stiger så vidt jeg husker varmt vann, hvordan skal dette sirkulere når du fyrer oppe? Tror sirkuleringen uansett vil være minimal med små rør. Husk uansett utblåsningsventil i tilfelle det blir for varmt. Og husk at du en eller annen gang kommer til å få vannlekasje i systemet, ta høyde for det. Sett på en kran nederst for å ha mulighet til å tømme systemet og en åpning øverst for å fylle på. Lykke til, ta gjerne bilder og post her Alltid gøy med kreative løsninger. Lenke til kommentar
PoWerFeeD Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Først bør du sette deg ned å regne litt på hvor mye vann du faktisk trenger for å lagre eller transportere den energien du ønsker. Altså hvor stor varmebank du ønsker. Oppvarming vil gå tregere, siden du går fra å varme opp ett rom til også å måtte varme opp en vannbank. Du må fyre hardere i den etasjen du skal varme opp i for at det ska bli noe "funksjon" i systemet ditt. Og at om du fyrer for hardt så vil vannet lagre varmen, og du ender kanskje opp med å lufte ekstra mye ut. Hvor å holde en behagelig temp. Vannet vil også fungere som ett kuldebatteri, dersom temperaturen synker under ønsket romtemperatur. Men lykke til med prosjektet, bilder og logg er alltid gøy. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Ellers så stiger så vidt jeg husker varmt vann, hvordan skal dette sirkulere når du fyrer oppe? Tror sirkuleringen uansett vil være minimal med små rør. Regner sterkt med at han har tenkt til å bruke en form for sirkulasjonspumpe. Kult prosjekt! Nå vet jeg ikke hva toppforbruket (kW) er i de to etasjene de kaldeste dagene i året, men hvis vi antar 5 kW og at du har en termostat for å unngå koking som slår ut ved 90 grader og en nedre utnyttbar temperatur på 30 grader så trenger du 1,7 tonn vann for å lagre et døgns forbruk. 1 kg vann holder bare på 0,001167 kWh for hver K temperaturdifferanse. Så selv om man kunne utnytte hele vannets flytende temperaturområde hadde man bare fått lagret 0,1167 kWh per kg vann. Faseskift-materialer holder på veldig mye mer varme, men de er gjerne mye vanskeligere å jobbe med fordi konsistensen endrer seg voldsomt. Men får man tak i små lukkede kuler med et egnet faseskiftmateriale som kan flyte med vannstrømmen så kan man øke varmekapasiteten kraftig. 10 ganger eller noe sånt. Lenke til kommentar
caver911 Skrevet 29. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2016 Ja, vi får se. Var bare en idé foreløpig. Man må nok ha minimum 200 300 liter vann for å hindre overoppheting. Hybridløsninger mellom solvarme, ved og andre løsninger har dette. Ref et hytteprosjekt hvor de ikke har strøm. Ja, skulle det vært en fullgod løsning går det med mye vann. Vet at de ofte bruker glycol som varmetransport væske. Generelt må man vel ha et tapperør ned til kjeller helst med detektor basert på nivå, fukt eller annet. 1,5 tonn vann er cirka 1500 liter, bedre å bruke et annet varmebærende system da mhp volum. Vi får se først må huset kjøpes, noe som jeg er i gang med. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Ellers så stiger så vidt jeg husker varmt vann, hvordan skal dette sirkulere når du fyrer oppe?Tror sirkuleringen uansett vil være minimal med små rør. Regner sterkt med at han har tenkt til å bruke en form for sirkulasjonspumpe. Tolket det som om han skulle la vannet sirkulere natturlig, noe det vil pga. varmeforskjeller. Men antagelig minimalt i dette tilfelle. Eller er jo varmtvannstanker en ide å bruke, de gamle uten plast og annet tull utenpå. Han bør så klart ha uten isolasjon også, altså, strippe den til kun innerdelen er igjen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Hvis du har en kjelleretasje med nok takhøyde kan du for eksempel vurdere å legge vannbåren varme i gulvet med uvanlig tykke rør. Bruker du for eksempel 110mm rør som ligger tett i tett i en kjeller med 80 kvadratmeter gulvareal så rommer rørene bortimot 7 kubikkmeter vann. Trekk fra litt for bærende vegger, installasjoner som kommer opp fra gulvet, litt mellomrom mellom rørene osv så er det fortsatt et ganske respektabelt volum ved å heve gulvhøyden 11 cm. Men da må du ikke regne 90 grader topptemperatur.. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Høres ut som en skikkelig jalla-løsning men kjør på Ang. materiale så tåler er vel vanlig stål noe å satse på, gjerne litt tykt. Du fyrer ikke så hardt at stål utenfor ovnen smelter. Husk at sirkulasjonen i vannet også vil gjøre at det kjøles ned. Kobber-rør fungerer fint ettersom de ikke er rett ved ovnen. Ellers så stiger så vidt jeg husker varmt vann, hvordan skal dette sirkulere når du fyrer oppe? Tror sirkuleringen uansett vil være minimal med små rør. Husk uansett utblåsningsventil i tilfelle det blir for varmt. Og husk at du en eller annen gang kommer til å få vannlekasje i systemet, ta høyde for det. Sett på en kran nederst for å ha mulighet til å tømme systemet og en åpning øverst for å fylle på. Lykke til, ta gjerne bilder og post her Alltid gøy med kreative løsninger. Bruk rustfritt stål. Finnes endel mindre fiskebåter som har pipe med tank utenpå. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Morro lesing.. Jeg har ikke noen gode forslag, men gir TS tommel opp for kreativ tankegang og ikke en helt ufornuftig ide I utgangspunkte tenker jeg at du må ha noe overtrykk for å skaffe sirkulasjon, en slags vannbeholder som lett blir varm ved fyring i overetasjen og skaper sirkulasjon, samtidig må du ha en slags overtrykk ventil og stadig tilførsel av vann for å kunne gjøre dette sikrest mulig.. Best tenkelig senariet er at overtrykksventilen drypper da så ned til påfyllingen.. gjerne via ett system som skaper enda mer varme... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Hvorfor må man ha overtrykk for å ha sirkulasjon? Hvorfor i det hele tatt ha trykk i det ut over det trykken sirkulasjonspumpen skaper? Trykk øker bare sjansen for at noe går galt, men sånn jeg ser det skaper det ingen fordeler. 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Så lenge røret er av metall og der er vann i det vil du aldri få det varmt nok til at det er et problem. Koker vannet er det noe annet. Det sagt så høres dette ut som et prosjekt det er like greit å skrinlegge. Jeg klarer ikke å tro på at en ovn som ikke er spesifikt designet for det skal klare å varme opp noe som ligger under. Jeg har selv fyrt ganske hardt i min ovn, med en askesuger med masse plastikk stående rett under uten noen problemer. Det blir rett og slett ikke varmt der. Der finnes ovner å få kjøpt som har oppvarming av vann, og det tror jeg er det eneste reelle alternativet om du på død og liv skal rote med vann. Om du vil ha varme nedenfra og opp, er det bedre med en stålpipe som du ventilerer rundt og ut i rommet oppe. Om du må ha varme ovenfra og ned, kan du gjøre det samme med pipen oppe og ha en kanal ned. Er det varmelagring du vil ha, har jeg mye mer tro på et varmelager i fast form. Stein har gjort jobben i tusenvis av år, men krever fundamentering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå