Kontorpult (Øystein) Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Heisann! Skal søke meg på 2. året yrkesfag på VGS neste år, og må til Drammen. Om jeg har forstått rett har jeg krav på rett i overkant av 3700kr i måneden i borteboerstipend? Ifølge kalkulatoren til lånekassa så er det slik. Det er jo tragisk lavt, hybel i Drammen er ikke billig, så noe til overs blir det ikke. Inntekt utenom har jeg da heller ikke mulighet til. Foreldrene mine svømmer ikke akkurat i penger, men nok til at jeg ikke får noe grunnstipend. Lån har jo også blitt begrenset til de over 18 år, så i realiteten kan jeg egentlig bare glemme hele saken, fordi økonomien blir totalt umulig å få til å gå opp. Skole skal være gratis? Og noe fritt skolevalg blir det nesten heller ikke? Hvis jeg har forstått riktig her? Setter pris på innspill (søknadsfristen er jo rett om hjørnet, så litt bekymret her) 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Systemet er nok satt opp slik at du enten må ta opp studielån eller å jobbe ved siden av. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 (endret) Foreldrene dine har forsørgelsesplikt for deg. Avhengig av hvor mye foreldrene dine tjener kan utbetalinger fra lånekassen komme opp i 7273,- kr. i snitt. Barnevernet kan være villig til å gå inn med hjelpetiltak og gi pengestøtte. Endret 29. februar 2016 av Star Fox Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Du er 17 år da eller? Hvis ikke foreldrene dine vil bistå økonomisk må du enten ta en ekstrajobb eller pendle. Og ja stipendet er lavt, men man får det til hvis man vil. Lenke til kommentar
PoWerFeeD Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Det er nok normalt for en borteboer å ta opp lån, enten fra lånekassen eller fra banken. Jeg satt selv med lån på rundt 36.000kr etter jeg tok lærlingtiden som borteboer. Jobbet så mye overtid som var mulig slik at lånet skulle bli minst mulig. Å fikk betalt det raskt ned igjen etter jeg fikk fagbrev. Så det er ikke enden på verden om du må ta opp litt lån. Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 29. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2016 Jeg er 17år ja, bor så langt unna at det blir umulig å pendle. Lån fra Lånekassa er begrenset til at man må være over 18år, ergo kan jeg ikke ta opp lån. Hvem andre tilbyr å låne penger til studenter med utsettelse av nedbetaling? Ekstrajobb er jo ikke noe man får på flekken akkurat, og er man uheldig så får man jo ikke taket på noe jobb. Foreldrene mine tjener så mye at jeg ikke får noe ekstra utover borteboerstipend, men lite nok til at de ikke har mulighet til å støtte meg helt uten videre. Så situasjonen er jo ganske låst. I realiteten står alt på om jeg får noe ekstrajobb, og det er enklere sagt en gjort? Lenke til kommentar
Shi Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Jeg er 17år ja, bor så langt unna at det blir umulig å pendle. Lån fra Lånekassa er begrenset til at man må være over 18år, ergo kan jeg ikke ta opp lån. Hvem andre tilbyr å låne penger til studenter med utsettelse av nedbetaling? Ekstrajobb er jo ikke noe man får på flekken akkurat, og er man uheldig så får man jo ikke taket på noe jobb. Foreldrene mine tjener så mye at jeg ikke får noe ekstra utover borteboerstipend, men lite nok til at de ikke har mulighet til å støtte meg helt uten videre. Så situasjonen er jo ganske låst. I realiteten står alt på om jeg får noe ekstrajobb, og det er enklere sagt en gjort?Kan få lån som bortebane, selv om du er under 18, og går vgs. Gjorde det selv, som var totalt idiotisk da jeg uansett jobbet litt ved siden av. Fikk vel 12 000 i året. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå