AnonymDiskusjon Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Hei Jeg funderer seriøst på å flytte til Longyearbyen i løpet av våren, i denne sammenheng dukker det opp noen spørsmål jeg sliter med å finne svar på. Får man ikke rentefradrag når man regnes som fastboende på Svalbard? Hvordan er det med eventuelt salg av min bolig på fastlandet om 3 år? Det er en borettslagsleilighet jeg kommer til å leie ut i begynnelsen, men om tre år får jeg jo ikke leie ut lenger så da er det mer aktuelt å selge hvis jeg fortsatt ønsker å bo i Longyearbyen. Vil salget av boligen være skattepliktig på Svalbard eller fastlandet dersom jeg fortsatt er fastboende på Svalbard ved salg? Anonymous poster hash: f769c...19b Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Det følger av svalbardskatteloven §§ 3-1 og 3-2 at man får rentefradrag når man beskattes etter svalbardskatteloven, men rentefradraget er begrenset til og kapitalinntekter. Lønnsinntekter og virksomhetsinntekter beskattes etter § 3-2 med en bruttoskatt. Salg av eiendom beliggende utenfor Svalbard er ikke skattepliktig etter svalbardskattelovens bestemmelser - for slikt salg gjelder de alminnelige reglene i (den norske) skatteloven. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2016 Takk for svar, da må jeg vel finne ut hvordan jeg skal gjøre det med boligen på fastlandet da. Å beholde den tre år slik at jeg må betale svært mye skatt vil jo være en dårlig løsning for meg. Husleieloven åpner vel heller ikke for en ettårskontrakt på utleien? Og salg er ikke saklig grunn for oppsigelse av leietaker? Kan det være gyldig oppsigelsesgrunn at jeg vil benytte leiligheten som bolig et par måneder i sommerferien? Dersom jeg selger leiligheten uten å få fritaket for beskatning på fortjenesten på den vil jeg måtte skatte anslagsvis 400k med dagens boligpriser, det er vel også grunn til å tro at prisene øker noe de neste tre årene og at beskatningen da vil utgjøre enda litt mer penger. Anonymous poster hash: f769c...19b Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Husleieloven § 11-5 åpner for at hele kapittel 9 om tidsbestemt/tidsubestemt leieavtale og oppsigelser fravikes dersom man leier ut bolig man selv har bodd i under midlertidig fravær i inntil fem år. I utgangspunktet må man ha konkret plan om å returnere tilbake i løpet av de fem årene, men regelen gjelder også hvis denne forutsetningen endrer seg under oppholdet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2016 Så rent praktisk kan jeg altså si opp leietaker, og flytte tilbake selv neste sommer for så å etter ferien på fastlandet selge leiligheten før jeg stikker tilbake til Svalbard igjen? Anonymous poster hash: f769c...19b Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Hvorfor skal du absolutt ned igjen på sommeren? Det er veldig fint på Svalbard på sommertida også. Tror du vil trives der oppe. Jeg har hele familien min der, men bor ikke der selv og kan ikke noe om skattelover og slikt. Det er et bra og moderne samfunn med alle fasiliteter du trenger i Longyearbyen. Men du kan ikke bare flytte dit uten å ha jobb først. Da får du aldri leilighet. Det er vel ikke lov heller å bare komme opp for å "søke lykken". Plenty med folk blir returnert på flyplassen fordi de ikke har noe formål med å dra dit. Det er ikke noe sted man drar for å "nave". Endret 1. mars 2016 av Bytex Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 Hvorfor skal du absolutt ned igjen på sommeren? Det er veldig fint på Svalbard på sommertida også. Tror du vil trives der oppe. Jeg har hele familien min der, men bor ikke der selv og kan ikke noe om skattelover og slikt. Det er et bra og moderne samfunn med alle fasiliteter du trenger i Longyearbyen. Men du kan ikke bare flytte dit uten å ha jobb først. Da får du aldri leilighet. Det er vel ikke lov heller å bare komme opp for å "søke lykken". Plenty med folk blir returnert på flyplassen fordi de ikke har noe formål med å dra dit. Det er ikke noe sted man drar for å "nave". Jeg har klarhet i alt jeg trenger klarhet i utover de juridiske spørsmålene jeg har fremmet i denne tråden, det er derfor jeg stiller spørsmål vedrørende disse forholdene. Saken er den at hvis jeg selger leiligheten uten å ha bodd i den minst ett av de siste to år må jeg skatte 27% av fortjenesten ved salget. Det er naturligvis et usikkerhetsmoment ved å flytte til et slikt sted, dette ligger i om man liker det godt nok til å bli der over lengre tid eller ei. På grunn av dette vil jeg altså sjekke ut hvordan det stiller seg rent juridisk og formelt ved sag av boligen på fastlandet. Ved å bo i leiligheten et par måneder på sommeren kan jeg bruke dette som grunnlag for å si opp en leietaker, og deretter initiere et salg uten å måtte skatte for fortjenesten. Siden leiligheten ble kjøpt for ca 1,2 millioner og kan selges for rundt det dobbelte vil dette ha stor økonomisk betydning. Hadde jeg hatt spørsmål rundt jobb og leilighet på Svalbard ville jeg fremmet disse spørsmålene et sted det var naturlig, det er ikke i Juss-delen av forumet. Anonymous poster hash: f769c...19b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå