Gå til innhold

Slørtåken - Veil Nebula


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott å være tilbake på skolebenken, Jan Erik, med deg som lærer. Her er det ukjent farvann, både rommet, og innsikten du har skaffet deg hva fotografering av dette betinger.

Praktfullt bilde, og som jeg sikkert har nevnt tidligere, eksotisk for en med blikket plantet i bakken på vår lille jord.

Spennende å følge med på resultat av ditt arbeide!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker! :)

 

Dette er nytt farvann for meg også med tanke på bildebehandling og bruk av spesialfilter. Merker også at kameraet mitt ikke er egentlig velegnet til dette. Med Ha filter for eks. benyttes kun 1/4 av pikslene mine, i tillegg til at IR filteret til Canon blokkerer ytterligere 75% av lyset som når disse pikslene. Med OIII filter er det litt lettere siden omkring 3/4 piksler blir benyttet, og Canon filteret blokkerer ikke noe av dette lyset. Dog er dette filteret mer utsatt for lydforurensning og månelys.

 

Artig er det i allefall. :)

Lenke til kommentar

Jammenimeg ser det ut som også noen oppi der har behov for fiskekroker.

Rent fotomesig kunne jeg tenkt meg et kutt til venstre og litt mer luft til høyre samt ørlite mer luft nede.

Men dette blir jo ønsketenking for jeg aner jo ikke hvordan det ser ut oppi der utenfor bildet.

Jeg kan jo ikke fri meg for å tenke et tårn med kjempeteleskop etc når jeg ser slikt som dette.

Disse gass greiene du nevner går langt over hodet på meg så jeg forstår liksom ikke hvordan du får til slikt som dette med Canon 550D og hvis jeg forstår det rett en 1000mm. Men siden jeg er fullstendig blank hva disse filtrene dine angår så ligger kanskje noe av forklaringen der.

Jeg hadde en Sigma 300-800mm. som jeg bare måtte la bli igjen i India da jeg dro fordi det ble for mye vekt.

Tviler på jeg ville fått noe slikt som dette om jeg hadde latt kamera gå hele natta med 800mm. ute på balkongen selv med kamera som nok er bedre enn en skærve 550D.

Jeg må jo ikke forstå alt som ligger bak her heller, bare beundre og nyte det du presenterer.

 

Roar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...