Gå til innhold

Stepping m.m.

mantra17

Anbefalte innlegg

Har lest art. om OC og cacheutvidelse på Duron 1.4ghz her i forumet.

Steppingen er som følger:DHD1400DL1C Z334997240648

MIXIB 0338vpmw

Kan denne CPU'en utvide L2Cachen til (var det 512kb),og vedkommende hadde fått den til å gå rundt 2500MHZ, eller sagt med andre ord:

Er dette den samme som det har vært skrevet så mye om i dette forumet, og hvis ja kan dere henvise til side hvor denne moddingen er beskrevet.

Jeg driver for tiden å sette vannkjøling på PC'en, Whitewater, og da kommer et off topic spørsmål: Hvilken radiator og vanntank bør jeg kjøpe til dette LianLi 60-kabben? Jeg har en 1046 Eheimpumpe og siliconslanger.

Det hele skal monteres på et A7N8Xdl-kort. Kjølinga av GPU ,HD m.m. kommer senere

Håper noen kan hjelpe!

mantra17

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet lite om steppingen din. Jeg har selv tre stk duron1400 (mener steppingen var MIVHB, hvilket _kan_ antyde at du har en nyere stepping) som jeg har modifisert med L2 mod og L5 mod.

Her finnes en side Simen1 tipset meg om. Den sier mye om broene på toppen av prosessoren, og hva de gjør/betyr --> http://fab51.fc2web.com/pc/barton/athlon-e23.html

Her --> http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=169660 begynte jeg å mase om duron modifisering ;-)

Ellers har jeg fått informasjon på #ocshoot og #hardware.no på irc.efnet.no.

Den opprinnelige artikkelen på overclockers.ru (rumensk side...)

http://www.overclockers.ru/news/newsitem.s...2&id=1062976115

Enkelt fortalt trenger du scotch tape, hurtiglim, en skalpell og clas ohlson bakrute-varmetråd-fix (en liten flaske med el-ledende "stoff")

Man legger først et lite lag med hurtiglim nede i hullet mellom L2 broene man skal kortslutte. Dette for at "lederen" man lager ikke skal få kontakt med metallet i bunn av dette lille hullet. Så venter man til det er tørket og skraper av overflødig lim med skalpellen (ta seg goooood tid!!!). Det er også lurt å "friske opp" de to punktene man skal koble sammen ved å skrape litt på dem med skalpellen, dette fordi noen av de nye steppingene av duron har et tynt lakk-lag over prosessoren. Så lager man en "maskering" med scotch-tape (enkelt å bruke og enkelt å få av etterpå) slik at det blir en tynn (ca 1mm) stripe der man kan ta litt bakrutefix oppi. Jeg har med stor success lagt både lim og bakrutefix på med tannpirker. (det er ikke mye som skal til)

Når bakrutefiksen er størknet river man forsiktig av tapen og inspiserer. Ser det bra ut er det bare å sette den i maskinen og prøve.

Dersom L2 moden er funksjonibel blir prosessoren detektert med full L2 cache, og dermed som en xx00+ prosessor. (1600+ dersom det er en duron1400 som moddes) Du har da i praksis en XP.

Jeg gikk et steg lengre med L5 modden, men det er kun hvis du skal bruke et dual hovedkort at det er vits. Eneste forskjellen på selve moddifiseringen er at man ikke skal ha lim i hullet mellom L5 punktene (takk zeitgeist og OCS-Nils!). For å få en "happy L5 mod" skal den siste L5-broen ha kontakt med jord (nede i hullet).

Du nevner whitewater. Whitewater lever best med høy "vannføring", altså trykk. Du bør velge radiator deretter. Husk på at dette er to motsetninger. Radiatorer gjør det best når de får "beholde vannet en stund", mens whitewater blokka gjør det best når det går fort.

For å da velge riktig radiator må du velge (etter min mening) en stor radiator med lite motstand. Da får du egenskapene til en stor radiator (holder vannet lengre) og du får også fordelen av lite motstand -> kjapp vannstrøm gjennom WW blokka. En liten supertrang-effektiv radiator vil virke mot egenskapene til whitewater blokka etter min mening.

De siste to avsnittene får du forske *litt* mere på da dette er antakelser fra min side :-)

DrErling (trøtt, gå å legge seg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...