Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilvindu - sliter med is som sitter fast


geir__hk

Anbefalte innlegg

Synes som at all is som kommer i kontakt med frontruta mi har en tendens til å sette ekstra fast, dvs ikke mulig for vindusviskerne å flytte isen (eneste måte å få bort nytilkommet is er å gå ut og skrape isen bort).

Problemet er mest påtakelig ved temperaturer under 0 kombinert med snøfall.

 

I tillegg er tendensen ved bruk av vinduspylervæska i minustemperaturer (-4 grader sist jeg prøvde) at istedet for ren rute så blir det et tynt islag og dertil null sikt. Eneste løsning er da å gå ut av bilen og skrape for hånd - noe som virker kun kort tid før det på nytt danner seg et islag på ruta.

 

Hvilket produkt bør jeg blande i spylervæsken eller påføre vindusglasset for å redusere problemet?

 

Problemet er ikke relatert til dugg på innsiden, ei heller dårlig varmeapparat.

Problemet er heller ikke relatert til vindusviskerne, da jeg nettopp har kjøpt nye av merket Bosh. Disse fungerer utmerket i andre værforhold.

 

Ser at tendensen på andre biler gjerne er at isen enten ikke samler seg opp på vinduet og at eventuell ansamling av is enkelt lar seg fjerne vha vindusviskerne, da isen sklir av ruta - dette skjer ikke på min bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Problemet er ofte at frontruten er så varm noen steder at snøen smelter når den treffer der, og fryser til is når den renner til andre steder på ruten som ikke er så varm. Forsøk å kjøre all varme ned til beina og i ventilene for kupeen, og ikke noe til frontruten. Da vil snø som treffer frontruten i noen kuldegrader møte en kald rute, og fyke videre.

Lenke til kommentar

Ikke bruk spylervæske på kald frontrute!!

Kjemikaliene fordamper, og bare vannet blir liggende, og fryser til is som følge av at frostvæsken er borte.

 

La motoren bli varm slik at du får blåst varm luft på frontruta før du spyler.

 

Ellers kan du prøve de-icer fra biltema eller tilsvarende.

http://www.biltema.no/Bilvard/Spolarvatska-och-Glykol/De-icer-2000035475/

 

Det har en tendens til å bli til is det også, men er verdt et forsøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Viskere som er flatbladet kan bli stive i minusgrader, slik at de ikke klarer å bøye seg etter frontrutas kurve. Kan være greit å gå for en leddet om man sliter med at viskeren ikke klarer å forme seg etter ruta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...