Gå til innhold

stjernehimmel i skogen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, Knut S.

To fine astrobilder, og da kanskje spesielt versjon 1, der det er lett å identifisere flere stjernebilder, - som f. eks. Orion (nederst), Tyren (midtveis oppover mot høyre), og Pleiadene / Syvstjernen (godt oppover mot høyre).

Trærne gir en god pekepinn ang. perspektivet !

Eksponeringstid er velvalgt, - noe som bidrar til at stjerner avtegnes som prikker og ikke streker.

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Hei, Knut S.

To fine astrobilder, og da kanskje spesielt versjon 1, der det er lett å identifisere flere stjernebilder, - som f. eks. Orion (nederst), Tyren (midtveis oppover mot høyre), og Pleiadene / Syvstjernen (godt oppover mot høyre).

Trærne gir en god pekepinn ang. perspektivet !

Eksponeringstid er velvalgt, - noe som bidrar til at stjerner avtegnes som prikker og ikke streker.

M v h

Albert.

Tusen Takk for hyggelig kommentar Albert. Det er første gang jeg prøvde meg på stjernebilder. Trodde ikke jeg hadde utstyr i nærheten engang å få det til.

Ble litt fornøyd da men ser jo en del støy etc i bildet. Men får vel bare prøve mer.

Lenke til kommentar

Kunne også tenkt meg en versjon der du fjerner kanskje 40% av himmelen på V2 også. Selvfølgelig blir det to forskjellige bilder. men beskjæringen ville gi god dybdefølelse i den beskårne.

V2 ville jeg gitt minst et ekstra klikk på skarphet for å kompensere for hva som gikk tapt i croppingen.

Dette er sånt som vi vanlig amatører får til i motsetning til han stjernekikkeren litt lenger oppe på sia her presenterer.

Roar

Lenke til kommentar

Kunne også tenkt meg en versjon der du fjerner kanskje 40% av himmelen på V2 også. Selvfølgelig blir det to forskjellige bilder. men beskjæringen ville gi god dybdefølelse i den beskårne.

V2 ville jeg gitt minst et ekstra klikk på skarphet for å kompensere for hva som gikk tapt i croppingen.

Dette er sånt som vi vanlig amatører får til i motsetning til han stjernekikkeren litt lenger oppe på sia her presenterer.

Roar

Tusen Takk for både positiv tilbakemelding og gode tips atter engang.

Skal prøve tipset når heg kommer tilbake til pc igjen.

Lenke til kommentar

2 fine stjernebilder dette her. :)

Liker verson 1 best pga. ramming og forgrunn. Eksponering og ISO valg er fint da det ikke er synlige stjernespor.

Det ser dessverre ut til at du har bommet litt på fokus?

Fokus på stjernebilder når optikken er vid åpen er nådeløs, å man kan ikke stole på autofokus for dette. Har du live-view anbetaler jeg å bruke denne og fokusere på en stjerne eller Jupiter (kan gi bedre resultat da du vet du har fokus spot-on når månene kommer frem som mikroskopiske stjerner).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...