Gå til innhold

Utbrenthet

Smygel

Anbefalte innlegg

Hei

Eg går første året på teknisk fagskole nautikk. Har samboer og 2 små barn.

Har følt ting har godt bra fram til noen uker siden. Mistet eg all konsentrasjon på skolen. Orket ikke noe serlig skolearbeid etter ungene er lagt. Føler at eg ikkje strekker til verken på skole eller hjemme. Har noen det liggende? Hva må eg gjøre ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange som har det slik. Jeg tror det beste du kan gjøre er å snakke med samboeren å sette av "tid som er din". Kanskje en time om dagen der du kan slappe av uten å tenke på noenting. Blir nok vanskelig. En annen ting er at folk starter å bekymre seg for hver eneste dag, går å gnager på at tiden ikke strekker til og gruer seg time for time (hvis det gav mening). Altså at man bekymrer seg for morgendagen hver kveld for eksempel og når man sitter i sofaen så klarer man ikke slappe av fordi man tenker på at om X tid så må jeg gjøre X.

Det sitter mye i hodet og en del i aktivitetsnivået. Får du orden på hodet så du sover godt og klarer å få litt avslapping hver dag der du ikke bekymrer deg over hva som skal skje senere så er du langt på vei. Du kan jo ikke ta en lengre pause fra alt heller siden du ikke er alene.

Lenke til kommentar

Problemet er at det omtrent ikke er tid. Dagen begynner mellom 6 og halv 8. Med morgenstel. skole fra 08.30-15.30

Så hver med familien med middag,daglige ting så må gjøres litt lek kvelds og kveldstell og legging av ungar etterfulgt av rydding oppvaskemaskin osv så er det rett i skolearbeid i 8-9 tiå fram til 12 har faktisk sette til kl 2 på det verste. Eg vil ikkje ta ti vekk fra ungene heller.

Så vett eg det blir berre å mer å gjør til neste år. Har mest lyst til å slutte å finne meg 7-15 jobb:(

Lenke til kommentar

Hva driver fruen med på dagtid da? Snakke med henne og si at det hadde vært greit å slappe av og slippe rydding innimellom. Jeg forsto at lite tid var problemet, er ofte det som er fellesnevneren når det kommer til utbrenthet. Hvis du fortsetter i det løpet så blir det "full stopp" som er mye verre enn det er nå, noe du sikkert vet.

Redudanse ser jeg https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1711848&do=findComment&comment=23104602

Lenke til kommentar

Hun er i full jobb selv som pedagog i barnehage. Så hun er ganske skutt hu og når dagen er omme så trenge tiå på kvelden til forskjellig planlegging. Så har lange dager begge to

(var ikke sikker på kor eg skulle poste innlegge)

Endret av Smygel
Lenke til kommentar

Vel, jeg kan ikke akkurat komme med råd angående hvor mange timer du kan bruke på ditten og datten i døgnet. Høres ut som om det er hektisk for deg, for fruen også regner jeg med.

Det er jo ofte det mentale som er det verste når det gjelder utbrenthet så en psykolog er å anbefale, selv om du ikke føler du trenger det nå så kommer du dit hvis alt blir full stopp. Bedre føre var, så skader det ikke å få snakket ut litt selv om det ikke har noe med problemene å gjøre, er mange som får mye ut av å snakke med en person uten tilknytning til livet ellers. Det er jo det mange bruker dette forumet til.

Håper du får noen gode råd her. Ønsker deg lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...