yosraz Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 (endret) Hei, Jeg har en stasjonær pc med dette hovedkortet: https://www.msi.com/product/motherboard/B75MA-P45.html#hero-overview Skjermkortet er dette: http://international.download.nvidia.com/geforce-com/international/images/nvidia-geforce-gtx-760/nvidia-geforce-gtx-760-asus.png I tillegg hadde jeg dette lydkortet: https://www.komplett.no/product/833255/datautstyr/lydkort/creative-sound-blaster-audigy-rx-lydkort?noredirect=true Det gikk greit en stund før maskinen ble overopphetet, noe som førte til at det hakket i spillingen. Etter å ha sett nærmere etter observerte jeg at skjermkortet og lydkortet var ganske nære hverandre i kabinettet. Det var vel en luke på maks. 2-3 cm mellom dem. Jeg anskaffet meg derfor dette lydkortet: https://www.komplett.no/product/608554/datautstyr/lydkort/asus-xonar-dg-lydkort?noredirect=trueDet endte med at maskinen ikke ble like varm lenger og har siden byttingen av lydkortet ikke slått seg av. Tror dere at grunnen var så enkel som at det første lydkortet sto for nærme skjermkortet? Litt dumt siden lydkortet fra Creative var bra. Jeg husker at da jeg hadde Windows 7 så var ikke dette et problem. Kan det ha noe med Winsows 10 å gjøre?Tekniske data om maskinen:Operating System Windows 10 Home 64-bitCPU Intel Core i5 2320 @ 3.00GHz 42 °C Sandy Bridge 32nm TechnologyRAM 8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)Motherboard MSI B75MA-P45 (MS-7798) (SOCKET 0) 28 °CGraphics G2460 (1920x1080@60Hz) 2047MBNVIDIA GeForce GTX 760 (ASUStek Computer Inc) 36 °CStorage 465GB Seagate ST500DM002-1BD142 (SATA) 34 °C 111GB Corsair Force 3 SSD (SSD) 30 °COptical Drives Optiarc DVD RW AD-5280S Audio ASUS Xonar DG Audio Device Endret 28. februar 2016 av yosraz Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 (endret) Det endte med at maskinen ikke ble like varm lenger og har siden byttingen av lydkortet ikke slått seg av. Tror dere at grunnen var så enkel som at det første lydkortet sto for nærme skjermkortet? Litt dumt siden lydkortet fra Creative var bra. Jeg husker at da jeg hadde Windows 7 så var ikke dette et problem. Kan det ha noe med Winsows 10 å gjøre? Muligens det er litt sent, men det du kan teste ut er viftehasigheten\ tempraturen med de forskjelle lydkortet. Om viftene ikke støyer mere eller høyere turtall, kan det være viften på skjermkortet er satt til manuell hastighet. Du har vel sjekket noen kabler alt fra sata\power cabel ikke blokker viften? Slik at en vifte ikke går rundt? Vet nvidia har blitt vanskeligere å sette viftehastighet\overklokking en det som var tidligere. Må vel bruke evga precision eller MSI afterburner i så fall. Normalsett burde det ikke være noe problem å ha noe under skjermkort så sant skjermkortet ikke overklokkes eller det er dårlig kjøler på skjermkortet. Er først om sommeren hvis romtempraturen er rundt 30 grader eller hvis du har SLI du bør ungå å ha skjermkortene nærme hverandre. Endret 28. februar 2016 av LMH1 1 Lenke til kommentar
yosraz Skrevet 28. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2016 Det endte med at maskinen ikke ble like varm lenger og har siden byttingen av lydkortet ikke slått seg av. Tror dere at grunnen var så enkel som at det første lydkortet sto for nærme skjermkortet? Litt dumt siden lydkortet fra Creative var bra. Jeg husker at da jeg hadde Windows 7 så var ikke dette et problem. Kan det ha noe med Winsows 10 å gjøre? Muligens det er litt sent, men det du kan teste ut er viftehasigheten\ tempraturen med de forskjelle lydkortet. Om viften støyer mere eller høyere turtall, hvis ikke kan det være viften er satt til manuell hastighet. Vet nvidia har blitt vanskeligere å sette viftehastighet\overklokking en det som var tidligere. Må vel bruke evga precision eller MSI afterburner i så fall. Normalsett burde det ikke være noe problem å ha noe under skjermkort så sant skjermkortet ikke overklokkes eller det er dårlig kjøler på skjermkortet. Jeg skal sjekke det senere. Men kan det bli et problem om skjermkortet og lydkortet er så nære hverandre? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Normalsett skal det ikke være stort problem nei, men jeg er ikke ekspert på området, lydkort burde ikke bli særlig varmt, og kjøleren skal vel blåse mot kjøleren ikke mot lydkortet, så har vanskelighet å se dette som årsak til maskinen skal være ustabil. Lenke til kommentar
yosraz Skrevet 28. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2016 Normalsett skal det ikke være stort problem nei, men jeg er ikke ekspert på området, lydkort burde ikke bli særlig varmt, og kjøleren skal vel blåse mot kjøleren ikke mot lydkortet, så har vanskelighet å se dette som årsak til maskinen skal være ustabil. Okei. Vil bare legge til at kjølesiden på skjermkortet ligger under lydkortet. Kan det skape vansker med at skjermkortet ikke kan trekke luft? http://www.tomshardware.co.uk/forum/365500-28-sound-card-close Lenke til kommentar
yosraz Skrevet 28. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2016 Det endte med at maskinen ikke ble like varm lenger og har siden byttingen av lydkortet ikke slått seg av. Tror dere at grunnen var så enkel som at det første lydkortet sto for nærme skjermkortet? Litt dumt siden lydkortet fra Creative var bra. Jeg husker at da jeg hadde Windows 7 så var ikke dette et problem. Kan det ha noe med Winsows 10 å gjøre? Muligens det er litt sent, men det du kan teste ut er viftehasigheten\ tempraturen med de forskjelle lydkortet. Om viftene ikke støyer mere eller høyere turtall, kan det være viften på skjermkortet er satt til manuell hastighet. Du har vel sjekket noen kabler alt fra sata\power cabel ikke blokker viften? Slik at en vifte ikke går rundt? Vet nvidia har blitt vanskeligere å sette viftehastighet\overklokking en det som var tidligere. Må vel bruke evga precision eller MSI afterburner i så fall. Normalsett burde det ikke være noe problem å ha noe under skjermkort så sant skjermkortet ikke overklokkes eller det er dårlig kjøler på skjermkortet. Er først om sommeren hvis romtempraturen er rundt 30 grader eller hvis du har SLI du bør ungå å ha skjermkortene nærme hverandre. Alt funker. Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Det endte med at maskinen ikke ble like varm lenger og har siden byttingen av lydkortet ikke slått seg av. Tror dere at grunnen var så enkel som at det første lydkortet sto for nærme skjermkortet? Litt dumt siden lydkortet fra Creative var bra. Jeg husker at da jeg hadde Windows 7 så var ikke dette et problem. Kan det ha noe med Winsows 10 å gjøre? Muligens det er litt sent, men det du kan teste ut er viftehasigheten\ tempraturen med de forskjelle lydkortet. Om viften støyer mere eller høyere turtall, hvis ikke kan det være viften er satt til manuell hastighet. Vet nvidia har blitt vanskeligere å sette viftehastighet\overklokking en det som var tidligere. Må vel bruke evga precision eller MSI afterburner i så fall. Normalsett burde det ikke være noe problem å ha noe under skjermkort så sant skjermkortet ikke overklokkes eller det er dårlig kjøler på skjermkortet. Jeg skal sjekke det senere. Men kan det bli et problem om skjermkortet og lydkortet er så nære hverandre? Om skjermkortet er av det kraftigere slaget som krever mye kraft, så kan det bli et problem om det ikkje er luft nok rundt det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå