Nanek Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Hei, Jeg tenker det er på tide å bygge meg en ny stasjonær PC. Bygget min for sirka 3 år siden, og den fungere enda veldig bra, men tror at jeg må oppgradere for spillene som kommer i 2016. Alt med PC'en fungerer enda veldig bra, og det er derfor mulig å selge den. Spesifikasjoner ( utifra det jeg husker ) Radeon 7970 ghz Edition i5 2500k 3.4 ghz (?) 1 TB 7200 RPM HDD Samsung SSD 120 gb 8 gb 1600 mhz Corsair Vengance RAM MSi Mpower Z77 (?) hovedkort Corsair 750W GOLD PSU CD-Rom Corsair C70 kabinett DVD-rom/spiller Windows 8/10 lisens. Jeg vet ikke hvordan markedet er i dag når det kommer til kjøp av brukte gaming-stasjonærer, men det finnes vel en mulighet til at jeg får solgt den til en grei pris? Hva tipper dere.. mellom 3 og 5 tusen? Anyways, burde jeg selge den slik den er, eller bruke komponenter som f.eks. strømforsyningen og HDD/SSD i min nye rigg? Tar jeg ut strømforsyningen f.eks, så får jeg egentlig bare en boks som ikke kan gjør stort mye.. Men ja, alle tips og innspill blir satt pris på! Takk på forhånd! Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 (endret) hvis du har familiemedlemmer så går gjerne sånt i arv her.. jeg kjøper nytt først så "doneres" det til min far, som driver firma med et par ansatte, noe kan f.eks brukes der. hvis du vil selge får du mer igjen hvis du kjøper eller finner en annen strømforsyning og putter i en eldre brukt harddisk i den du selger. hvis du har interesse for å kjøre servere osv, så kan du jo prøve deg på det.. dvs kjøre pc'en som en "leke/forskningsmaskin" hvor du setter opp FTP, apache, bot etc, eller bruke den som minerig til diverse digitale valutaer.. jeg gidder ikke det, min er hakket eldre og funker fortsatt som min "hoved pc". men 2 pc'er er altids kjekt å ha men hvorfor ikke bare oppgradere komponenter du føler du må bytte? f.eks hovedkort/cpu og skjermkort Endret 28. februar 2016 av marius77 Lenke til kommentar
Nanek Skrevet 28. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2016 hvis du har familiemedlemmer så går gjerne sånt i arv her.. jeg kjøper nytt først så "doneres" det til min far, som driver firma med et par ansatte, noe kan f.eks brukes der. hvis du vil selge får du mer igjen hvis du kjøper eller finner en annen strømforsyning og putter i en eldre brukt harddisk i den du selger. hvis du har interesse for å kjøre servere osv, så kan du jo prøve deg på det.. dvs kjøre pc'en som en "leke/forskningsmaskin" hvor du setter opp FTP, apache, bot etc, eller bruke den som minerig til diverse digitale valutaer.. jeg gidder ikke det, min er hakket eldre og funker fortsatt som min "hoved pc". men 2 pc'er er altids kjekt å ha men hvorfor ikke bare oppgradere komponenter du føler du må bytte? f.eks hovedkort/cpu og skjermkort Takker for et kjapt svar! Jeg har dessverre ingen jeg kan arve Pc'en til. Er en gutt på 17 år så er egentlig ute etter å spare så mye som overhode mulig Hadde vært greit med 2 Pc'er, men problemet er at jeg ikke har plass til det på rommet mitt. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan det funker å ha en PC som server. Vil gå datalinja på universitet så det var slettes ikke en dum ide, så får jeg lært meg litt men tviler på at jeg gjør det da.. som sagt, lite plass og trenger cashcashmoney. Kan som sagt oppgradere den, men da trenger jeg nytt alt. Trenger ny og større SSD, hovedkort/cpu/kjøler/RAM og skjermkort.. Da blir det jo nesten hele PC'en minus PSU. Da er det vel like så greit å bare selge denne jeg har nå og bruke pengene på nyere og bedre komponenter? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Jeg ser virkelig ikke hvorfor du skal oppgradere når du snakker om å spare penger. Jeg sitter selv på en 2500k klokket til 4,8Ghz og ser ingen grunn til å trenge ny enda. GPU'en din er utdatert, men oppgraderer du den og klokker opp CPU med en kjøler er du all-good. Prøver du å selge den der nå tar du et ganske så heftig tap. Hva jeg ville gjort:kjøp et skjermkort med god levetid fremover, og SSD om det er det du trenger. Billig luftkjøler, Noctua Nh-d14 eller EVO 212 og klokk i vei. Litt avhengig av chiplotteriet går 2500k opp til 5Ghz. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 (endret) jeg ville gjort som sampson skriver.. jeg skjønner heller ikke hvorfor du vil bytte en sånn pc når du har trang økonomi. pc'en din er jo langt bedre enn min, og min fungerer greit til alt utenom spilling. Det er en AMD x4 3.2ghz med et ATI 5870 skjermkort fra 2008 elns faktisk.. jeg har truet inn endel romslige harddisker til filmer og musikk som jeg omtrent ikke bruker mer pga netflix og spotify og kjøpte heller playstation 4 til å spille på da jeg foretrekker multiplayer og crackede spill (som somregel er blokkert for multiplayer) ikke er aktuelt. betaler du for spill, er playstation 4 eller en xbox like greit spør du meg og mye billigere. da kan du jo beholde den burken som den er nå, og heller kjøre på med en surface pro 4 eller tilsvarende nytt når den begynner å dra på åra, for jeg regner med æraen for stasjonære snart er over. Endret 28. februar 2016 av marius77 Lenke til kommentar
Nanek Skrevet 28. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2016 Hmm sant det du sier Samspon. Jeg tenker mest på de nye spillene som kommer ut i år som jeg tror PC'en kommer til å slite med. I tillegg har jeg lyst til å prøve ut i7 mtp. streaming og redigering. Kommer det ut noe nytt og spennende dette første halvåret/sommeren ? typ nye skjermkort/CPU? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Kan si det slik det er; du vil ha nytt hardware, mest for å ha nytt hardware Ikke at det er feil, det er dine penger. Tipper du får 4/5k for PC'en du har i dag. Lenke til kommentar
Lixxon Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Prosessoren du har er ganske rimlig enda altså! Det samson sier er nok det lureste valget, hvertfal vis du skal spare penger! Har du overcloket skjermkortet ditt da? Du kan kanskje hente inn litt mer performance der også, vente til nye gpuene som kommer i senere i år Lenke til kommentar
Nanek Skrevet 28. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2016 Kan si det slik det er; du vil ha nytt hardware, mest for å ha nytt hardware Ikke at det er feil, det er dine penger. Tipper du får 4/5k for PC'en du har i dag. Ahahah er vel egentlig mest det ja Forandring fryder! Men jeg skal se nærmere på det med overklokking, så får jeg melka mer ytelse av PC'en fram til neste generasjons skjermkort og cpu kommer ^^ Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 (endret) Spar deg heller til sokkel 2011-3 oppsett i så fall, tror fremtid DX12\Mantle eller Vulcan muligens drar nytte av det i 2017. Skal du være helt up to date, må du over på xeon oppsett med QPI (Flere cpuer) så kanskje du kan vente til 2020 med ny pc. Ellers er nok overklokking og nyere skjermkort til sommeren det som lønner seg. Hvis du ikke vurder crossfire x. Om du får tak i et skjermkort til brukt men du bør nok ha 850 watt PSU eller bedre her for crossfire x. Endret 28. februar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå