Gå til innhold

Hva vil mest sansynlig skje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk google og søk på nettet.

 

Ingen her på forumet som er kvalifisert til å svare på sånne spørsmål....

Bare tenk på alle de matematiske formlene man må igjennom for å "se" vannets bane gjennom elektronikken..... :shrug: For ikke å snakke om.... nei dette er for tungt stoff for meg... Sikkert noen professorer som kan svare på dette for deg...

Lenke til kommentar
Herregud JohnnyKnoxwille... vi er kansje ikke kvalifisert, men vet noe: vann kortslutter! det vil si at hvis det begyner å lekke på hovedkortet så er det stoor sansylighet for at noe kortslutter!

 

Jeg er ganske sikker på at knoxville siktet litt ironisk til at dette var et dumt spørsmål.....

 

(underdrivelse - motsatt av den vanligste humoren, gjerne bare for viderekommere.... neida, men les posten igjen, og tenk i disse baner..... gjerne duda forstår)

 

og når det gjelder vann, så leder det, det er overledning som kortslutter, ikke vannet i seg selv. (, men det kan jo også føre til errosjon (<-- staves det slik?) som vil etter tid føre til dårlig kontakt, som også kan kalles kortsluttning)

Lenke til kommentar
og når det gjelder vann, så leder det, det er overledning som kortslutter, ikke vannet i seg selv. (, men det kan jo også føre til errosjon (<-- staves det slik?) som vil etter tid føre til dårlig kontakt, som også kan kalles kortsluttning)

dårlig kontakt kalles ikke kortslutning, kortslutning er når det går for stor strøm og banene/komponentene ryker, ved for dårlig kontakt vil det heller gå for lite strøm :-)

Lenke til kommentar
Brukes destilert vann skjer det faktisk ikkje ein dritt :o

 

Med mindre det e noe annet inni der som ikkje tåle vann av andre grunner enn kortslutining.

*tullogtøv* ser veldig gjerne at du beviser dette med å filme deg selv tømme en liter desilert vann inn i maskinen din, for å så legge ut filmen på nettet etterpå.

Send pm, så skal jeg legge den ut.

 

*tullogtøv slutt*

for all del, ikke prøv. Desilert vann leder like mye strøm som vanlig vann.

ergo kortslutning.

Lenke til kommentar
Brukes destilert vann skjer det faktisk ikkje ein dritt :o

 

Med mindre det e noe annet inni der som ikkje tåle vann av andre grunner enn kortslutining.

*tullogtøv* ser veldig gjerne at du beviser dette med å filme deg selv tømme en liter desilert vann inn i maskinen din, for å så legge ut filmen på nettet etterpå.

Send pm, så skal jeg legge den ut.

 

*tullogtøv slutt*

for all del, ikke prøv. Desilert vann leder like mye strøm som vanlig vann.

ergo kortslutning.

"Rent" vann leder i teorien ikke strøm (I vann er det andre partikler som leder vann (ioner)...), men det som er problemet er at det er omtrent umulig å få til rent vann, så derfor kan det lett oppstå problemer hvis du heller vann (destillert eller ikke) over elektronikk :lol:

Lenke til kommentar
Brukes destilert vann skjer det faktisk ikkje ein dritt :o

 

Med mindre det e noe annet inni der som ikkje tåle vann av andre grunner enn kortslutining.

Helt rent vann leder ikke strøm, det er korrekt, men når dette blandes med de 0,1 millimetrene med støv du har liggende på hovedkortet ditt, leder det som bare juling. Kapoff!

 

Var faktisk på en demonstrasjon hos brannvesenet, der noen brannmenn pøste flere hundre liter vann inn i et sikringsskap med strøm i. Funket fett det, siden de hadde vasket sikringsskapet grundig på forhånd...

Lenke til kommentar
Brukes destilert vann skjer det faktisk ikkje ein dritt :o

 

Med mindre det e noe annet inni der som ikkje tåle vann av andre grunner enn kortslutining.

*tullogtøv* ser veldig gjerne at du beviser dette med å filme deg selv tømme en liter desilert vann inn i maskinen din, for å så legge ut filmen på nettet etterpå.

Send pm, så skal jeg legge den ut.

 

*tullogtøv slutt*

for all del, ikke prøv. Desilert vann leder like mye strøm som vanlig vann.

ergo kortslutning.

Hvem har fortalt deg at destillert vann leder strøm, i såfall. Er vannet helt destillert vil det ikke lede strøm, vannatomet leder ikke strøm, men så er vann det mest brukte og letteste å bruke som løsemiddel der det kan brukes. Så hvis noe løser seg i vann eller det legger seg noe i vann vil det lede strøm, hvis det gjør det. Har du fulgt med i natur fag timene? Neivell, så ta dem på nytt, skolen gir sikkert natur fag timene om igjen hvis du gjorde det for dårlig. Ingen her som pleier å se på "Reality TV"? Der demonstrerte de dette med at vann leder strøm. De kobla et måleinstrument på tuppen på slangen til en brannbil og sprutet på noe som det var strøm i med destillert vann, nesten ikke noe utslag på strøm, men med litt skitt blandet i vannet ble det målt meget mye strøm. Så vann leder vist ikke strøm alikevell! Dette er det jeg har lært gjennom min lange skolegang + litt TV med brus og potetgull.

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

Smart å bruke destillert vann for å unngå oppblomstringa av all slags rare ting i kjølesystemet, _men_ en bør jo ha litt antikorrosjonsmiddel i. Selv bruker jeg frostvæske. Lurer på om det leder strøm? Vet ærlig talt ikke, men tipper ja. Uansett er jo radiator, kjøleblokk++ laget av metall, så når vannet strømmer igjennom vil det dra med seg metall (metallioner?) i vannstrømmen. Dette leder _garantert_ strøm... Så ikke søl kjølevæske...

 

Hvis uhellet er ute tror jeg det er en god ide å skylle med destillert vann over de fuktige komponentene. Ta av strømmen først, ikke bare skru av pc'n! Og sørg for å få fordampet vannet raskt som .... Ellers vil kortet korrodere og en vil få brudd i baner/kontakter. Det er selvsagt lurt om kabinettet er mest mulig rent, så bruk viftefilter!

Lenke til kommentar

Hmm... interessant. Kanskje man kan lage et "lukket" system der hele kabinettet er en schwær vanntank? Det skal vel gå bra hvis destillert vann ikke leder strøm ikke sant?

 

Tenker da på en vannkjølingsguide del 1 dusj-metode, men med denne nyeforbedrede tank-metoden så vil du unngå både søl og kortslutning :D

Lenke til kommentar
Hmm... interessant. Kanskje man kan lage et "lukket" system der hele kabinettet er en schwær vanntank? Det skal vel gå bra hvis destillert vann ikke leder strøm ikke sant?

 

Tenker da på en vannkjølingsguide del 1 dusj-metode, men med denne nyeforbedrede tank-metoden så vil du unngå både søl og kortslutning :D

Problemet med destillert vann er at ennå om du klarer å holde det 100% reint så

har destillert vann den egenskap at det fører til massiv korrosjon av allt metall.

Noe som vil føre til maskinhavari etter en stund.

 

Skal man ha hele maskinen nedsenket i væske må man bruke Flourinert fra 3M,

men det står det mer om i denne artikkelen

her på overklokking.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...