Gå til innhold

Derfor kan du ikke lade elbilen raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har størrelsen på batteriet ingenting å si. Dersom et batteri på 24kwh kan lades med 50kw bør vel et batteri på 60kwh kunne lades med 125kw?

Klart man får problemer med varme men det har de jo løst hos Tesla allerede. Hvorfor er det så inmari vanskelig for alle de andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neste spørsmål blir jo hvor i all verden man skal hente all effekten fra. Inntakssikringen på de fleste moderne hus tåler 25kW i teorien ved maks belastning (3x63A, 230V). Man får opptil 43kW dersom man er så heldig at man har 400V.

 

I privatboliger blir disse effektene en praktisk umulighet og i industri/offentlig sektor blir det mildt sagt en kapasitetsmessig utfordring.

Lenke til kommentar

Når flåtebilen kjem med batteribyte, og muligens opp mot 50 km rekkevidde vil ikke dette vere noe problem.

 

Å sykle vil da vere å spille hasard med miljøet ad dei ekstra miljøutslepp man da får. Bare et årsforbruk av ekstra transportklær slitasje vil tilsvare 100 000 km, og så kommer dusj og daglig vask og tilsvarer 100 km hver dag. Og glømm ikke mikroplaster som fer ut med vaskevannet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Problemene med lading er ikke ladestrømmen men tilgjengelig på strøm i grisgrendte strøk. Vi har allerede sett at energiverkene kommer med sterke advarsler at nettet i hyttegrender er for svakt og verre vil det bli. Man kan risikere at det blir forbudt å hurtiglade bilen der nettet er svakt.

 

Et annet problem kan være at det vil danne seg køer hvis der kommer inn 10-15 biler innen enn halvtime på en ladestasjon utenom byene. Her har energiverkene og ladestasjonene er utfordring. 10 ladere med 50 kW eller mere vil kreve en forsterkning av nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Arne Knudsen

Her er en kjekk sak fra Honda som er meget godt eignet. Serviceintervall 8000 timer ! Og har 92% effektivitet av brennverdi, og er muligens åt å nerhe seg 500 000 i solgte enheter. Man kan si det slik klarer nettet vinteren, er det bare vinteren som utgjør lastproblemet.

http://world.honda.com/news/2011/p110523Gas-Engine-Cogeneration/index.html

Lenke til kommentar

Problemene med lading er ikke ladestrømmen men tilgjengelig på strøm i grisgrendte strøk. Vi har allerede sett at energiverkene kommer med sterke advarsler at nettet i hyttegrender er for svakt og verre vil det bli. Man kan risikere at det blir forbudt å hurtiglade bilen der nettet er svakt.

 

Det er eit EU-direktiv om utbygging av infrastruktur for elbillading, som seier at tilbydarar av hurtiglading skal kordinere uttak av effekt med netteigaren, for å optimalisere mest mogeleg med omsyn til kapasiteten i området. Det vil seie at ein då vil få litt redusert effekt dersom det er fleire som ladar samstundes enn det det lokale nettet toler på det tidspunktet. Sidan mange av utbyggjarane av hurtigladestasjonar eig nettet i området sjølve, reknar eg med at dei finn optimale plasseringar av desse.
Lenke til kommentar

Neste spørsmål blir jo hvor i all verden man skal hente all effekten fra. Inntakssikringen på de fleste moderne hus tåler 25kW i teorien ved maks belastning (3x63A, 230V). Man får opptil 43kW dersom man er så heldig at man har 400V.

 

I privatboliger blir disse effektene en praktisk umulighet og i industri/offentlig sektor blir det mildt sagt en kapasitetsmessig utfordring.

 

Ein hurtigladar kostar fleire hundre tusen kroner. Har du råd til å installere ein slik heime, har du nok råd til anleggsbidraget for å auke kapasiteten i området òg, eller eit bufferbatteri. Det tek trass alt nokre timar å bruke opp all den straumen att. Hurtiglading har alltid vore meint for lading undervegs, og har aldri vore marknadsført for heimelading.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det burde vært påbudt med hurtigladestasjoner der det er trafoer. En kontakt eller to, som jo er nær "kilden", så effekten ikke er noe problem. Det er trafoer over alt i Norge, og dermed blir det aldri langt til en hurtigladestasjon, heller ikke noe problem med transport av strømmen, behov for lange kabelstrekk osv. Hjemme er ikke hurtiglading et tema, da man fint lader natta over. Det har vist seg at svært få mennesker kjører så langt hver dag, at de må lade raskt hjemme, så 10-12 timers ladetid for fullt batteri er ikke noe problem hjemme, og vil utgjøre det aller meste av ladingen av elbilen, selv om det blir noen "langturer" innimellom.

Lenke til kommentar

Neste spørsmål blir jo hvor i all verden man skal hente all effekten fra. Inntakssikringen på de fleste moderne hus tåler 25kW i teorien ved maks belastning (3x63A, 230V). Man får opptil 43kW dersom man er så heldig at man har 400V.

 

I privatboliger blir disse effektene en praktisk umulighet og i industri/offentlig sektor blir det mildt sagt en kapasitetsmessig utfordring.

 

Ingen som har snakket om å hurtiglade 50kw i hjemmet. Folk må sove, og når de gjør det, så lader bilen, da er en 15amp mer en tilstrekkelig.

Når man en skjelden gang trenger å kjøre mer en 40-50 mil på en dag (kan ikke huske sisst jeg kjørte 50 mil på en dag) tyrenger man å stoppe maks en halvtime for å fylle opptil 30 nye mil. Da er man godt hjulpen, og behovet for utbygging er mikroskopisk sett i forhold til invisteringene som er gjort i forhold til utbygging av benisn og disel pumper rundt om i landet.

Den el-ateismen virker for meg mer som "Anti-EL relgiøs"(?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, var kanskje litt skivebom av meg å se det på et hjemmeperspektiv. Jeg satte simpelthen bare spørsmålstegn ved kapasitetsutfordringen som kommer til å komme, selvfølgelig avhengig av hvor mange slike hurtigladestasjoner som skal lade hvor mange biler samtidig hver seg. Det skal ikke så mange bilene til med 50kW hver seg før man begynner å snakke om betydelige effekter. Men for all del, der det er vilje er det absolutt mulighet. 

 

Og det hadde vært problematisk for meg å være "anti-elektro", grunnet min utdanning og nåværende sysselsetting som elektriker. Kjør på (med strøm) sier nå jeg, mer jobb til meg. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje private hurtigladere burde vært basert på batterier.

 

Man har en batteribank som er tilsvarende den/de elbilen(e) man har. Denne lades med 16A eller 32A og er permanent tilkoblet strømnettet (ev. styrt slik at den ikke er tilkoblet ved belastningstopper i nettet - smart styrt). Når man så kobler bilen til laderen så kan man hurtiglade bilen uten å trekke ekstremt store strømmer direkte fra nettet.

Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at trafoer har begrensninger på kapasitet de også. Kan ikke bare hente ut ubegrenset av det man vil. Så da blir jo spørsmålet; hva skal prioriteres? Reservekapasitet til boliger eller til hurtigladere?

 

Kanskje påbud om at private hurtigladere skulle vært basert på batterier.

 

Man har en batteribank som er tilsvarende den/de elbilen(e) man har. Denne lades med 16A eller 32A og er permanent tilkoblet strømnettet (ev. styrt slik at den ikke er tilkoblet ved belastningstopper i nettet - smart styrt). Når man så kobler bilen til laderen så kan man hurtiglade bilen uten å trekke ekstremt store strømmer direkte fra nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen grunn til at man ikke bruker et "bufferbatteri" ved ladning av elbil batteriet, isteden for å koble seg rett på strømnettet? Har man f. eks et batteri på 50-100kWh, kan dette stå kontinuerlig til ladning på en 10/16A kurs. Når elbilen trenger å lades, kobles den til batteriet og lades fra dette. Fordelen med dette er at strømnettet ikke får unormale belastninger. Er det dårlig nett kan bufferbatteriet lades på tider hvor den vanlige strømbelastningen er lav.

Når det lades fra et batteri bør man kunne trekke 1000A, eller så mye som batteriet i elbilen kan ta i mot uten å ta skade. Ved 400V har vi da en effekt på 400kW. Til sammenligning kan den 12V blyakkumulatoren i min fossile bil levere en strøm på 720A, så regner med at 1000A ikke er så urealistisk. Hvis dette var praktisk mulig ville man kunne lade 20kWh på 3 min.

Strømnettet har ofte mye overlagret støy. Leste at Teslaen fikk problemer pga. av det. Lader man fra et bufferbatteri er ikke dette noe problem.

I tillegg til strømnettet kan bufferbatteri lades fra alternative kilder, f. eks. solcellepanel. Skulle det oppstå et strømbrudd kan man hente strøm fra batteriet til strømmen kommer tilbake. Man kan lade bufferbatteri når strømmen er billig og bruke fra batteriet når strømmen er dyr. Belastningen av strømnettet vil kunne jevnes ut over hele døgnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...