Gå til innhold

Nytt hovedkort pga. svidd det andre....


Pekka-90

Anbefalte innlegg

Hei,

Må bare spørre før jeg gjør noe dumt.

Har klart og ta kvelden på hovedkortet, så må ha nytt.

Jeg har jo da ikke formatert diskene eller noe,

Når jeg da monterer nytt hovedkort. Hva vil skje da? kommer den til å boote windows eller noe slikt?

Har ikke tenkt til å kjøpe likt hovedkort som jeg hadde.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdyp gjerne hvorfor du mener hovedkortet ditt må byttest :)

Jeg var så dum å koble en kjølevifte på hovedkortet, og så startet ikke viften når jeg stsrtet pcen, så tenkte jeg noe dumt, så koblet jeg i tilegg på ekstra strøm og da kuttet hele greia. Psu er ikke defekt, testet den med multimeter

Lenke til kommentar

Ok, vi har alle hatt uhell i kampens hete :)

 

Men om du har satt "ekstra" strøm på en vifte ser jeg ikke helt hvor gale det kan være.

Hadde du en ekstra psu eller 220v rett fra veggen ? :)

 

hovedkort har ofte en sikkerhetsfunksjon som gjør at de ikke poster om ikke vifte er tilkoblet cpufan header på hk.

Flytt en kabinettvifte til den tilkoblingen eller skru av denne funksjonen i bios.

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Ok, vi har alle hatt uhell i kampens hete :)

 

Men om du har satt "ekstra" strøm på en vifte ser jeg ikke helt hvor gale det kan være.

Hadde du en ekstra psu eller 220v rett fra veggen ? :)

 

hovedkort har ofte en sikkerhetsfunksjon som gjør at de ikke poster om ikke vifte er tilkoblet cpufan header på hk.

Flytt en kabinettvifte til den tilkoblingen eller skru av denne funksjonen i bios.

 

Er null liv i pcen desverre, det absolutt ingenting når jeg trykker "on" eller trykker på "power" knappen på hk. det fulgte med en sånn slags omformer på psu, som gjorde om molex til 4 pins. og når jeg da startet pcen, så fyrte ikke den viften opp. og jeg tok da og satt på 1 molex kabel fra psu på den igjen om du skjønner meg. 

 

 

det er strøm på hovedkortet, da jeg fortsatt kan lade usb mus og tastaturet lyser.. men null liv ellers...

Endret av gunBOB
Lenke til kommentar

Tror du kan ha kortsluttet allt annet enn 24pins.

 

Prøv med annen psu.

 

Dette er ikke min spesialitet og varierer sikkert fra psu etter hvordan kretsene er separert men du har da satt 2 av molex kontaktene sammen gjennom vifteovergangen med han og hun sidene hver for seg.

 

Alternativ 2 om jeg misforstår er at du har hatt en overgang med han og hun 4pins viftekontakt og dobbel molex(en for å hente strøm og en skøyt)

 

Om du har satt hann 4pins viftekontakt på hovedkort og deretter satt molex fra psu på denne kan vi nok avskrive hovedkort ja :p

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Tror du kan ha kortsluttet allt annet enn 24pins.

 

Prøv med annen psu.

 

Dette er ikke min spesialitet og varierer sikkert fra psu etter hvordan kretsene er separert men du har da satt 2 av molex kontaktene sammen gjennom vifteovergangen med han og hun sidene hver for seg.

 

Alternativ 2 om jeg misforstår er at du har hatt en overgang med han og hun 4pins viftekontakt og dobbel molex(en for å hente strøm og en skøyt)

 

Om du har satt han 4pins viftekontakt på hovedkort og deretter satt molex fra psu på denne kan vi nok avskrive hovedkort ja :p

 

Hva mener du med alt annet? tok også den testen her http://www.howtogeek.com/172933/how-can-i-test-my-computers-power-supply/

 

og viften startet da :/

Lenke til kommentar

Tror det beste er å teste med en psu du hvet fungerer :)

Bare for å se om den fungerer når jeg har fikset ny psu. Holder det med bare strøm til cpu og hk? eller må jeg ha på kjøling på cpuen også? 

Takk for hjelpen så langt :) 

 

kommer med oppdatering når jeg får ny og testet, 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...