Gå til innhold

Oppgradere til fullformat


Anbefalte innlegg

Skal oppgradere til et fullformat kamera, men klarer ikke bestemme meg.

Det blir enten Nikon D610+Tamron 24-70 2.8, Sony A7ii+28-70 3.5-5.6 OSS eller kanskje et Nikon D750+Sigma 24-70 2.8.

Har ingen fullformat linser i dag og har brukt Nikon tidligere. Lener mest mot Sony pga video, men jeg har aldri prøvd et speilløst kamera eller noen Sony kameraer og har heller ikke mulighet til å prøve før jeg kjøper.

Om noen har prøvd et D610/D750 og et A7ii, hva er positivt og negativt med dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har berre brukt Sony A7ii. Det positive med speilløst kamera er jo elektronisksøker, og fokus peaking som gjer det enklare å fokusere med manuel linser. Det som eg liker med A7ii er bildestabiliseringen som er veldig god, og veldig greit å ha å når filmer video. Den kan også bruke XAVC codec, fordi som liker å justere fargene sjølv i rederigeringsprogram (eg husker ikkje om A7ii bruker Slog 2 eller Slog 3, men det fungerer litt sånn som RAW gjer for foto, med at du trengere å justere litt for å få best bilde). Den andre tingen som er bra med A7ii er muligheten til å bruke forskjellige adapter, du har LA-E3 adapteren for A-mount som gjer at du kan bruke A-mount linser med autofokus, så du kan også bruke Tamron 24-70 2.8 med A7ii. Du kan også adaptere Canon linser, Canon linser etter 2006 vil ha god autofokus (eg trur A7ii er blitt like god etter siste oppdatering som A7Rii. Pluss du har ein haug med manuel fokus linser fra Leica og Legacy som er veldig gode å bruke pågrunn av fokus peakingen. 

 

På den negativ siden så er jo batteri tiden drittdårlig. Det er vel rundt 330 bilder den kan ta før den tømmer batteriet, du kan forlenge det med å putte kamera i airplane mode, men ein DSLR kan bruke batteriet i fleire dager. Viss batteri tid er viktig ikkje velg speiløst. ISOen er også litt dårligere enn D610, det er litt meir støy på høyere ISOer. Autofokusen er ok, men D750 er ein mil unna (så vidt eg har lest og sett tester). D750 har eit rykte på å være eit veldig godt kamera i dårleg lys, og ha eit fantastisk god autofokus. 

 

A7ii er veldig bra for landskap, gate og reisefotografi, og ganske bra på portretter. Men Nikon er mye bedre på autofokus, så viss du skal filme sport/action og dyreliv så er Nikon det du velgjer. 

 

A7ii er eit lettare kamera enn Nikon sine, men ikkje mye. D750 veger 800g, mens A7ii er rundt 600g. Det er ikkje mye forskjell. Eg er personleg veldig fornøyd med A7ii, men det er ikkje det fulle ferdige systemet som Nikon sitt. Viss du sparer og går for A7Rii så er det enn ein annen sak. Det er eit fantastisk kamera med god autofokus og 4k video.

Lenke til kommentar

ISOen er også litt dårligere enn D610, det er litt meir støy på høyere ISOer.

Forskjellen på de tre husene på den fronten er ikke større enn at det ligger innenfor slingringsmonnet for eksemplarvariasjon, så det er neppe noe som merkes i praksis. Men Nikonhusene har ca. ett trinn mer dynamisk omfang enn A7ii, så det er litt forskjell der.

 

Ellers så kommer det mest an på bruksområde og preferanser. Jeg har D750 med Tamron 24-70, og det funker ypperlig til mitt bruk. Men mitt bruk er i all hovedsak stillbildefotografi, gjerne i situasjoner der følgefokus er viktig. Jeg har egentlig ikke brukt videoen nok til at jeg kan uttale meg. Men det skal være noen nyttige forbedringer til kontrollene over tidligere nikonhus, for eksempel mulighet for kontinuerlig kontroll over blenderåpning i stedet for bare trinnvis. Så video er ikke like slapt som før, men det er nok ingen match for hus med større fokus på video. Det har f.eks. ikke focus peaking.

 

Det D750 fortjener litt pepper for i mine øyne er ganske liten buffer (17 bilder i komprimert, 14-bits råformat) og litt for tett samling av fokuspunkter som gjør det litt prakk hvis du vil ha hovedmotivet ut mot siden av rammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...