Gjest Slettet-376f9 Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Jeg har tenkt litt på det med ICE… ICE startet som en leverandør av mobilt bredbånd. Da Tele2 gikk på ryggen og ble kjøpt av Telia, var det en del av dealen at ICE skulle få overta Tele2s ca. 2000 basestasjoner pluss Mobile Norway. Siden da har ICE byttet fra 3G til 4G i basestasjonene sine, og bygget noen få 800 MHz 4G siter. Målet er at de etter hvert skal drive Norges 3dje mobilnett. For å bygge opp en kundemasse, tilbyr de ganske lave priser til nye kunder, som foreløpig henger på NetComs nett. De skal senere flyttes over til ICEs 4G nett. Jeg er fortsatt ikke helt overbevist om at det er plass til et tredje nett. Én ting er at tendensen i det store utland er å slå sammen nett, dessuten er historien om det tredje nett en sørgelig historie som går tjue år tilbake i tiden. Listen over dem som har lusket ut med halen mellom beina er som følger: Telia (1998). Bygde ikke, kjøpte NetCom i stedet. El Tele. (2001). Gikk konkurs før de kom i gang. Tele2. (2001). Bygde 20 basestasjoner, kjøpte seg senere ut av forpliktelsene. Teletopia (2003). Bygde, solgte, gikk på rattata. 3. Gjorde ingenting, kastet inn håndkledet i 2009. Mobile Norway (aka Network Norway). Fikk "heldigvis" ingen frekvenser i 2013 slik at de kunne trekke seg ut med ære. Historien viser altså at det hviler en slags forbannelse over det tredje (og fjerde) nettet. I løpet av de siste tjue årene har historien vist at 6 firmaer har forsøkt seg, og gitt opp. Intet vakkert bakteppe, for å si det sånn. Dessuten står utfordringene i kø. Den mest tydelige, er at ICE kun bygger 4G. Kunder som ønsker å snakke i telefonene sine må han en som støtter VOLTE. Det kan ta noen år… En annen er at ubyggingen ikke ser ut til å gå særlig fort. Jeg har ikke vitenskapelige tall, men foreløpig der det ut som om de har rukket å bygge om eksisterende 450-siter til LTE, og lagt til noen få 800-siter. Hvis du går inn på finnsenderen.no og viser bare LTE-siter, er det langt mellom dem. Med tanke på hva de har skaffet seg av frekvensressurser, og aggressiviteten i Telenors og NetComs utbygging, går det ikke særlig fort. Foreløpig i hvert fall. Den som slo meg er følgende: Hva hvis noen spekulerer i at ICE ikke kommer ordentlig i gang, og velger å kaste inn håndkleet? Kan det tenkes at noen hos NetCom venter på at ICE skal gi seg, slik at de kan overta nettet deres? Kan det også tenkes at de er villige til å starte en liten priskrig for at det skal skje fortere? Jeg er fortsatt ikke overbevist om at vi får et tredje nett, eller at vi behøver det. Anyone? Lenke til kommentar
Zimba Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Du glemte vel MTU? Kan minnes at jeg hadde dekning via Teletopia, kjøpte de ikke opp Teletopia eller tilgang til mastene?Tror det var i 2007 eller 2008 jeg hadde et abonnement hos MTU som hadde noen minutter inkludert for slikk og ingenting.MTU ble vel slått konkurs kort tid etter. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 For konkuransen og prisene sin del så er det jo en fordel med flere nett, men om det faktisk er nok som går over til det vet jeg ikke. Jeg velger de som har best dekning og pris til enhver tid, det har over årene svingt mellom telenor og netcom nett. Nå har jeg ice, men tror ikke de har dekning med sitt eget nett her jeg bor per nå. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 ICE har et eget nett som kun har mobilt bredbånd og routere. Om du har ICE på mobilen, så har du dekning fra Netcom. På sikt klarer de kanskje å kombinere dette, men foreløpig kan ikke ICE-nettet brukes til å ringe, medmindre du bruker Skype eller liknende. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Du glemte vel MTU? Kan minnes at jeg hadde dekning via Teletopia, kjøpte de ikke opp Teletopia eller tilgang til mastene? Tror det var i 2007 eller 2008 jeg hadde et abonnement hos MTU som hadde noen minutter inkludert for slikk og ingenting. MTU ble vel slått konkurs kort tid etter. Jeg er litt usikker på hvordan de to skal telles. Såvidt jeg husker, så solgte Teletopia hele telefonselskapet sitt til MTU, så vi snakker kanskje om to selskaper. Det betyr at det er sju selskaper som har valgt å kaste inn håndkledet. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Jeg har en følelse av at ICE har telefoni biten bare fordi det forventes av dem, men at dette henges hos Netcom/Telia eller Telenor over noen år. Jeg tror kjernevirksomheten til ICE har vært, er og vil forbli kun mobilt bredbånd. Heldigvis for dem så kommer VoLTE som en god nisse på lasset, sånn at dette kan bygges inn. Selv om vi nå er 5.3 mill nordmenn og stadig økende i antall, så er det fortsatt ikke nok folk til at det blir lønnsomt for alle de tre store som på død og liv skal drifte sine egne nettverk. I mitt naive hode syns jeg alle tre operatørene sammen kan opprette et nytt felles selskap som skal få overta all nettverksinfrastrukturen, så ha i oppgave å planlegge, bygge og og drifte all infrastrukturen. Så kan alle selskapene leie trafikk og betale etter antall kunder, og konkurrere på pris. Sånn sett blir det da lettere å gå inn i fremtiden med såkalte 5G og utnytte trafikkveksten med alle de forskjellige frekvensene. I Norge hadde dette fungert kjempebra, fordi det er et lite men mettet og modent marked. Håper noen av direktørene og eierne i de selskapene ser denne tråden og tenker seg om, for da er det ikke nødvendigvis snakk om dekning og signalstyrke lenger, men heller hvilke produkter og tjenester det er som kan bakes inn i all mobilkommunikasjonen fremover. TV, radio osv. Gå vekk fra dagens tankegang og gå inn i fremtiden. 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 (endret) Etter at Telia stakk kjepper i hjulene for Banzai, min nåværende leverandør, er det på tide å restrukturere mine mobilabonnement. Vurderer ICE, men lurer på en ting: Jeg har to telefoner som bør ha samme nummer med tvilling-SIM. Tilbyr ICE tvilling-SIM der SIM2 støtter tale? Det trenger ikke data. SIM1 skal selvsagt ha begge deler, men en liten datakvote holder. Endret 2. april 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Ett svar til en Facebook bruker, under er svaret som Ice har gitt så det blir nok ikke noe nett før i 2017: Vi bruker foreløpig Telia sitt nettverk, men vi vil i 2017 gå over på et topp moderne og nyutviklet nettverk som er Tele 2 sitt gamle nettverk. Våre kunder vil få optimal dekning da de vil kunne bruke vårt nett kombinert med Telia sitt nett. Da vil alle våre kunder oppleve strålende dekning over hele landet med tilgang til to nettverk, samtidig som at vi ønsker å fokusere på bredden. Det betyr at vi går etter arealdekning og ikke kun befolkningsdekning. Vi ønsker å være best på pris, men også innholdet teller. Det å ha lave priser, samt levere varene med dekning og strålende kundeservice er også veldig viktig for oss. Skulle du ønske å bestille et abonnement hos oss, så send oss en personlig melding, så ordner vi et abonnement som passer perfekt for degUttrykksikonet smileMvh Nicolai Liker · Svar · 11. april kl. 20:27 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 (endret) Jeg lurer på hvor god service ICE yter for tiden. Før de oppgraderte nettet sitt hadde de mange svært misfornøyde kunder som knapt klarte å åpne alminnelige nettsider. ICE sin teknologi var gammeldags, og de hadde langt flere kunder enn de hadde kapasitet til å betjene. Hvis disse kundene var "frekke" nok til å kreve penga tilbake eller brudd på bindingstid, var ICE ikke nådige. De kunne henvise til hvor mange kilobytes du hadde klart å bruke opp ved å febrilsk trykke F5 hver gang nettleseren gav opp å laste Dagbladet. Litt databruk "beviser" at tjenesten fungerer utmerket, og kunden har ingen sak. Jeg skal streame HD-video, så dette holder ikke. Det må være raskt og stabilt. Nå har det seg slik at jeg er sterkt kritisk til Telenors og Telias dominerende stilling i det norske telemarkedet. Alle "konkurrentene" eies av dem. Talkmore og Djuice er Telenor i forkledning. Chess og Onecall er Telia. Av reelle, uavhengige teleselskaper kommer jeg bare på Banzai, Hello og ICE. Men Banzai begrenses av Telia, og Hello begrenses av Telenor, da disse småselskapene ikke har egne basestasjoner. ICE har eget nett. Her snakker jeg data, ikke telefon. Vil streame video på hytta. 3G-dekning på hytta med Telenor og Telia fungerer aldeles utmerket. Det er datakvotene og prisene som er problemet, etter at Banzai ikke får lov av Telia til å selge 100GB i samme SIM-kort som jeg ringer med. Jeg har måttet skille datakvoten fra mobilen, og har to ulike abonnement. Hvis jeg først skal ha to ulike abonnement, så vurderer jeg 50 GB fra ICE med egen router på hytta. Men skal jeg dømme etter ICE sin elendige kundeservice i diverse eldre forumtråder, så risikerer jeg å kjøpe katta i sekken. Dekningskartet viser at jeg vil slite med å få signal på ICE sitt nett, men potensiellt kan ta inn tre ulike ICE basestasjoner om jeg får routeren opp i høyden. Hytta har loft. Før jeg prøver, vil jeg være sikker. Jeg kan nok låne router av en slektning for å teste en dag. Men hvordan er servicen deres om jeg skulle bli skikkelig misfornøyd? Jeg er generellt ingen fan av bindingstid, men ICE krever jo at jeg har denne sære routeren deres, i stedet for utstyr jeg har fra før. Endret 18. april 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Du har vel angrerett på data abonomentet så det er jo bare å prøve eller låne fra andre om du ønsker. Selv er jeg kunde på både mobil og data og er ganske fornøyd, men dekningen til ICE er god der andre ofte er dårlig har jeg inntrykk av. Lenke til kommentar
Just2user Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Har ICE, og er fornøyd så langt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Har hatt det ca6mnd. Fungerer fint for meg Lenke til kommentar
Just2user Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Fikk nytt SIM-kort fra ice.net nå, og problemene tårner seg opp. Sms blir ikke sendt, samtaler kommer ikke gjennom og de som kommer gjennom har dårlig kvalitet. Noen forslag til ny billigste mobiloperatør med EU-pakke? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Hsr du bestillt nytt kort? Eller har de sendt nytt til deg pga av oppdatering? Lenke til kommentar
Just2user Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Nytt SIM-kort fordi ice.net begynner med et nytt system, kjenner ikke helt detaljene der men på ice.net sin FB-side er det masse klager på SIM-kortbyttet nå... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 (endret) Da får jeg håpe det er orden på ting når jeg får mitt. Ser på fb at det er litt hissigt Endret 1. juli 2016 av Bruker-405938 Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Ice bytter sim kort på alle kunder for de skal etterhvert flyttes over på eget nett (sannsynligvis til neste år) når de har fått voLTE (tale over 4G) på plass. I utgangspunktet burde det ikke være noe problem og bare bytte sim kort men en må legge inn innstillinger til internett og mms på ganske mange mobiler men i utgangspunktet så går det greiest med Android mobiler som får dette tilsendt automatisk. Iphone må det legges inn manuelt er ganske enkelt og en godbruksanvisning på hjemmesiden under Nytt SIM kort. Lenke til kommentar
Just2user Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Fikk nytt SIM-kort nylig, og det virker som 4G er alltid aktivert selv om jeg er på wifi. Virker også som strømforbruket har økt betraktelig. Så nå ryker Ice så snart en mobilleverandør kommer opp med et abo med lav pris og EU inkludert. Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Fikk nytt SIM-kort nylig, og det virker som 4G er alltid aktivert selv om jeg er på wifi. Virker også som strømforbruket har økt betraktelig. Så nå ryker Ice så snart en mobilleverandør kommer opp med et abo med lav pris og EU inkludert. Det nye simkortet er fortsatt kun knyttet opp til Telia sitt nett, så det skal ikke være forskjell om du er knyttet opp mot 2G, 3G eller 4G med mindre Telia har aktivert 4G der du pleier og være. Det er telefon din som styrer om Wifi skal brukes og ikke simkortet. Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Fikk nytt SIM-kort nylig, og det virker som 4G er alltid aktivert selv om jeg er på wifi. Virker også som strømforbruket har økt betraktelig. Så nå ryker Ice så snart en mobilleverandør kommer opp med et abo med lav pris og EU inkludert. Høres litt rart ut. Telefonene vil jo alltid ha en mobilforbindelse aktiv selv om Wifi er av eller på (med mindre du er koblet over VoWifi), hvis ikke vil du ikke motta SMS-er eller innkommende anrop. Så hva mener du at 4G er på selv om Wifi er aktivt ? Når det gjelder strømforbruk kan det skyldes samme problem som OneCall/NetworkNorway hadde i sin tid. De roamet med Telenor men skulle primært bruke sitt egen nettverk. Dette førte til at så lenge telefonen ikke var koblet mot NetworkNorway (NN) eget nettverk så brukte den ekstra mye batteri på å søke etter eget nett (syntes å huske at NN sine SIM søkte etter eget nettverk hvert 6. minutt.) Nå bruker telefoner med et ICE SIM-kort primært Telia sitt nettverk men ICE ønsker nok å bruke sitt eget nettverk for å minske kostnadene. Det kan være at de nye SIM kortene sørger for oppkobling mot sitt eget nettverk i tillegg til Telia. Det kan være de primært benytter ICE for datatrafikk (surfing, SMS og MMS) men kobler over til Telia for å mottat samtaler. Da vil telefonene bruke mer strøm siden må veksle mellom flere nett. Bare en tanke.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå