Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Flyttet til ny by og trenger venner som "voksen"

Anbefalte innlegg

Hei dere. Jeg er 27 år og flyttet for rundt ett år siden til ny by. Egentlig var ikke dette frivillig, men det var enten å flytte eller å gå arbeidsledig uten jobberfaring, mot en godt betalt jobb i en by jeg ikke kjenner noen.

Så, nå har jeg flyttet til ny by og bodd her, men finner ut at veldig få på jobben er i min situasjon enten er det litt eldre, og er travelt opptatt med sine barn og nærmeste familie. Tingen er vel egentlig at stort sett de fleste har familie som tar veldig mye tid, og de har den sosial omgangskretsen de trenger. I tillegg pendler mange ett godt stykke til jobb, slik at det ikke blir noen "geografisk forankring". Poenget er at jeg ikke har greid å finne noen venner der.

Tidligere har jeg alltid funnet venner lett. Fra ungdomsskolen til universitet har jeg hatt over gjennomsnittlig med venner. Jeg husker godt at telefonen til tider ringte hele tiden mens jeg satt i timene på forelesning, at meldingene på facebook tikket inn og at det stadig kom invitasjoner til fester. Nå er situasjonen snudd på hodet, og det er snarere et problem at det er så mange timer i døgnet istedenfor for få.

Jeg trenger rett og slett å finne noen nye venner, men ser ikke helt hvilke arenaer dette skulle være på. Noen som har vært i samme situasjon selv og kan fortelle om hvordan de gikk fram?  

Anonymous poster hash: 3a82f...bd1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kunne gi tips om spesifike arenaer så må man nesten vite interessene dine, eventuellt også byen for å kunne lete seg frem til diverse tilbud.

De generelle tipsene går på å bli medlem i et idrettslag eller en forening.

Grunnen til at man får seg venner på skole (og noen ganger jobb) er fordi det er folk der man får kontakt med fordi man er sammen halve dagen uansett. Man har ofte felles interesser med de som tar samme fagene og det er ikke nødvendig med "isbrytere man utfører selv" hvis man går på byen alene for eksempel. Det er automatikk i det rett og slett.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Interesser har det dessverre blitt tynnere og tynnere med, så det er nok litt av problemet. Jeg liker å løfte vekter, men det er ikke den mest sosiale hobbyen. Jeg har dermed alltid  likt å sykle, så lurer på om jeg ikke skal melde meg inn i den lokale sykkelklubben.

Byen er Sandnes :)

Anonymous poster hash: d831c...71c
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Støtter det med å bli medlem i organisasjoner og foreninger. Det er en god plass å stifte nye bekjentskap. Er du religiøst er kirka eller tilsvarende et godt sted å treffe mennesker. Er du ikke det, kan du vurdere å melde deg inn i human etisk forbund. De arrangerer treff på pub, en gang i måneden, i byen jeg bor i. Og Sandnes/Stavanger er et større område. Politisk parti, forskjellige idrett og sportsklubber. Jeg meldte meg for eksempel inn i den lokale skyteklubben. Men du har andre klubber som dykkerklubber, jaktlag o.s.v. Tipper den norske turistforeningen er aktiv i Rogaland med den nydelige naturen der. Kort sagt, har du få interesser, få deg flere. Felles interesser er en kjempegod måte å få nye venner på.

Her er det forskjellige turlag du kan melde deg opp i

https://www.stf.no/aktiviteter-turer/

https://www.stf.no/turlag/

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Interesser har det dessverre blitt tynnere og tynnere med, så det er nok litt av problemet. Jeg liker å løfte vekter, men det er ikke den mest sosiale hobbyen. Jeg har dermed alltid  likt å sykle, så lurer på om jeg ikke skal melde meg inn i den lokale sykkelklubben.

Byen er Sandnes :)

Anonymous poster hash: d831c...71c

Det er da sosialt å trene sammen? Har til og med hørt om folk som ikke har kjent hverandre og kom i prat over noe teknikktips og blitt best of friends. Litt "ønskedrøm" akkurat det, men å annonsere etter treningspartner er jo ikke dumt. Sikkert mange som gjerne vil ha noen tips eller bare en avtale å dra til (da det er vanskeligere å droppe treninga når man har noen som venter på en) ;-)

Lenke til kommentar

Hei dere. Jeg er 27 år og flyttet for rundt ett år siden til ny by. Egentlig var ikke dette frivillig, men det var enten å flytte eller å gå arbeidsledig uten jobberfaring, mot en godt betalt jobb i en by jeg ikke kjenner noen.

Så, nå har jeg flyttet til ny by og bodd her, men finner ut at veldig få på jobben er i min situasjon enten er det litt eldre, og er travelt opptatt med sine barn og nærmeste familie. Tingen er vel egentlig at stort sett de fleste har familie som tar veldig mye tid, og de har den sosial omgangskretsen de trenger. I tillegg pendler mange ett godt stykke til jobb, slik at det ikke blir noen "geografisk forankring". Poenget er at jeg ikke har greid å finne noen venner der.

Tidligere har jeg alltid funnet venner lett. Fra ungdomsskolen til universitet har jeg hatt over gjennomsnittlig med venner. Jeg husker godt at telefonen til tider ringte hele tiden mens jeg satt i timene på forelesning, at meldingene på facebook tikket inn og at det stadig kom invitasjoner til fester. Nå er situasjonen snudd på hodet, og det er snarere et problem at det er så mange timer i døgnet istedenfor for få.

Jeg trenger rett og slett å finne noen nye venner, men ser ikke helt hvilke arenaer dette skulle være på. Noen som har vært i samme situasjon selv og kan fortelle om hvordan de gikk fram?  

Anonymous poster hash: 3a82f...bd1

Du kan finne venner via nettet, eller melde deg inn i et eller annet. Idrettslag eller noe annet? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...