Trond-Eirik Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Heisann Svigefar har en Ariens st1232 snøfres som vi bruker sammen. Begynner å dra på årene etterhvert (18 år nå) og det er nå litt "pjusking" med den. Svigerfar har stort sett levert den på service uansett hba det gjelder - noe som jo blir litt dyrt over tid. Nå har startmotoren plutselig blitt helt stille når man vrir om tenningen. Skjer ingenting. Tenkte jeg kunne se litt på hva som er problemet (har litt grunnleggende teknisk kunnskap, og et multimeter ;-) Er også klar over at det er skummelt mange ampeer i batteriet - så ja, jeg er forsiktig. Det jeg har funnet ut er at selve startmotoren er OK. Under batteriet er det noe, tror det er et relee. Plusskabelen fra batteriet går inn/ut her. Om jeg kortslutter inn/ut drar startmotoren rundt - ergo er ikke startmotoren problemet. Jeg tenker at enten så er selve releet gåent (om det er et relee) eller så er det bare kontaktfeil ett sted. Det jeg lurer på er om noen her kan hjelpe meg med hvordan jeg går fram for å feisøke videre. Det jeg har forsøkt er: - bilde 2, kortslutte batterikabel inn/ut, medfører at startmotoren går - bilde 2, kortslutte de to polene med mindre kabler som går inn til den, gul og hvit kabel (med tanke om at det er fra tenningen), gav ingen resultat Lenke til kommentar
Trond-Eirik Skrevet 27. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2016 Flere bilder av den mistenkte synderen: Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Mål om det er brudd mellom de to kontaktene med gul ledning og hvite ledninger. Må spenningen på kontaktene med nøkkelen i alle posisjoner (også i startposisjon). Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Selve startbryteren er gjerne den som er mest eksponert for fukt, så sjekk at kontaktpunktene der er fri for irr. Jordingspunkter (ringene) er også utsatt, så ikke glem å rengjøre og fette de inn etter rengjøring. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Du kan sjekke om startbryteren er Ok ved å ohme den med ett multimeter i "åpen" tilstand å se om du får ett signal da. Delen du har avbildet er denne: http://www.amazon.com/Trombetta-Volt-Plastic-Contactor-892-1251-210/dp/B008DKDY2U Sikkert mulig å finne den på ebay også. Den delen er en "solenoid". Så det er mulig at den kan ha hengt seg opp da eller noe. "solenoid" = magnetbryter og styrer starteren Sjekk alle ledninger for brudd/irr og rengjør. Endret 27. februar 2016 av Rolf_X Lenke til kommentar
Trond-Eirik Skrevet 27. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2016 Mål om det er brudd mellom de to kontaktene med gul ledning og hvite ledninger. Må spenningen på kontaktene med nøkkelen i alle posisjoner (også i startposisjon).Off - 0vOn - 0v Start - 23v (12v batteri, men det gir ut 23v, er bekreftet med å måle mellom polene også) Det betyr vel at det er releet/magnetbryteten som er gåent? Har forresten også renset tenningslåsen, irret og ille. Tror den også er moden for utskifting - men ser altså ikke ut til at det er den det er feil med. Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Mål om det er brudd mellom de to kontaktene med gul ledning og hvite ledninger. Må spenningen på kontaktene med nøkkelen i alle posisjoner (også i startposisjon).Off - 0vOn - 0v Start - 23v (12v batteri, men det gir ut 23v, er bekreftet med å måle mellom polene også) Det betyr vel at det er releet/magnetbryteten som er gåent? Har forresten også renset tenningslåsen, irret og ille. Tror den også er moden for utskifting - men ser altså ikke ut til at det er den det er feil med. Om du måler til chasi, så får du sikkert 12V over ene kontakten i start, men sikkert ikke noe ut. Da er det bare å bestille en ny, eventuelt plukke den fra hverandre og smøre litt, dersom ikke spolen er brent. Du kan Ohme mellom gul og hvit ledning for å se om spolen er brent. Hva mener du med 24V ut fra et 12V batteri? Lenke til kommentar
Trond-Eirik Skrevet 27. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) http://trombetta.com/images/pdfs/dccontactors/plastics/plastics-family-892-xxxx.pdf Delen (lenket til over, og i posten til Rolf x), er helstøpt så den er nok ikke noe å reparere på. Hører med svigerfars faste serviceverksted om de har den eller kan skaffe den over helga. Om de ikke er helt ublu på pris blir den vel bestilt derfra. Med 23v fra er 12v batteri mener jeg at batteriet er et 12v batter (30amp), men at det tydeligvis gir ut 23v - ettersom det er det som vises når jeg måler det med voltmeteret. At et 12v batteri ikke gir nøyaktig 12v er jeg klar over, men synes 23v - altså nesten det dobbelte - var litt mye avvik. Har ikke så mye med dette å gjøre (om det ikke er en medvirkende grunn til at magnetbryteren er gåen - men det tviler jeg på. Endret 27. februar 2016 av Trond-Eirik Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Ohm coilen, se om det er en ren kortslutning eller om du får noe ohmsk ut av den.Koble fra batteriet og prøv igjen, eventuelt prøv med et fra bilen om: Du får noe Ohmsk av coilen. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Orker ikke lese tråden, siden jeg sitter å drikekr tequila. Veldig ofte når jeg har feilsøkt el.feil på snøfreser/trakter(sist gang en gråtass) så har det vært rust i sikringsboksen. Sikringene har også vært byttet ut med en spiker e.l. At det er irr å faenskap en eller annenplass er hvertfall fellesnevneren. Man pleier å se feilen med det blotte øyet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå