vujay Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Først av alt, her er specsa mine: * Intel Core i7-5820K - Prosessor * Msi X99A Gaming 7 - HK * Asus R9 390 8GB Strix gaming - Skjermkort * NZXT Kraken X61 - Vannkjøler * Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz 16GB - Ram Det jeg lurer på er at jeg kjører på med 4.5 Ghz på disse innstilingene - Er det noe jeg burde justere på? tenkte å kjøre 4.5 Ghz 5-8 timer pr dag. Kan gå ned til 4 eller 4.2. CPU Settings Simple/advanced - (Simple) CPU Ratio - 45 Adjusted CPU Frequency - 4500 Mhz Enchanced Turbo - (Auto) OC Genie Function control - By BIOS options Ring Ratio - Auto Adjusted ring frequency - 300 Mhz CPU BCLK Settings CPU Base Clock (MHz) - 100 DRAM Settings DRAM Frequency - (DDR4 - 2666 MHz) Adjusted DRAM Frequency - 2666 Mhz Extreme memory profile(XMP) - Disabled Memory Try It - DIsabled DRAM timing mode - auto Advanced DRAM configuration Memory fast boot - Auto Voltage Settings Digital PowerVCCIN Voltage - 1.968V (satt den til 1.950) CPU core voltage - 1.297V (Satt den til 1.350) CPU Ring voltage (auto) CPU SA voltage (auto) CPU VCCIO Voltage - 1.056V Auto DRAM CH_A/B Voltage 1.360V Auto DRAM CH_C/D Voltage 1.344 Auto PCH 1.05 Voltage - Auto PCH 1.5 Voltage - Auto Takk for alle svar Lenke til kommentar
Oxyforthecortex Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Først av alt, her er specsa mine: * Intel Core i7-5820K - Prosessor * Msi X99A Gaming 7 - HK * Asus R9 390 8GB Strix gaming - Skjermkort * NZXT Kraken X61 - Vannkjøler * Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz 16GB - Ram Det jeg lurer på er at jeg kjører på med 4.5 Ghz på disse innstilingene - Er det noe jeg burde justere på? tenkte å kjøre 4.5 Ghz 5-8 timer pr dag. Kan gå ned til 4 eller 4.2. CPU Settings Simple/advanced - (Simple) CPU Ratio - 45 Adjusted CPU Frequency - 4500 Mhz Enchanced Turbo - (Auto) OC Genie Function control - By BIOS options Ring Ratio - Auto Adjusted ring frequency - 300 Mhz CPU BCLK Settings CPU Base Clock (MHz) - 100 DRAM Settings DRAM Frequency - (DDR4 - 2666 MHz) Adjusted DRAM Frequency - 2666 Mhz Extreme memory profile(XMP) - Disabled Memory Try It - DIsabled DRAM timing mode - auto Advanced DRAM configuration Memory fast boot - Auto Voltage Settings Digital Power VCCIN Voltage - 1.968V (satt den til 1.950) CPU core voltage - 1.297V (Satt den til 1.350) CPU Ring voltage (auto) CPU SA voltage (auto) CPU VCCIO Voltage - 1.056V Auto DRAM CH_A/B Voltage 1.360V Auto DRAM CH_C/D Voltage 1.344 Auto PCH 1.05 Voltage - Auto PCH 1.5 Voltage - Auto Takk for alle svar Er ikke veldig erfaren med dette merket men lurer du bare på hvor mye pcen tåler å overclocke så har de "beste" overclocking programmene sensorer for hva pcen tåler. Amd eks de har et program der du får en varsel hvis du går over den anbefalte linja. Beste du kan gjøre er å bruke huet og justere forsiktig. Har ikke overlocking programmet sensorer eller sperrer burde du bare leke deg frem litt og se hvordan pcen reagerer. Blir den veldig varm, ustabil etc. Bruk beste dømmekraft og for gudsskyld ikke overclock for mye! Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Måtte du helt opp til 1,35vcore for å kjøre stabilt? Eller satt du bare noe? På en 5820K vil jeg tippe at du kan klare deg med lavere vcore enn 1,35 for 4,5. CPU input (vccin) kan du nok også droppe ned til 1,9 Syntes det er rart at dram voltage er 1,35 i auto. Det er ingen krise med den spenninga, men syntes det var høyt til å være auto (uten xmp med såpass lav freq). Kjører på 1,35 selv, men har da tighta inn timings Lenke til kommentar
Nvidia Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 For levetiden til CPU'en din sin del, så ville jeg ikke gått over 1.300 Vcore til daglig bruk. Min 5820k for eksempel, trengte heldigvis "bare" 1.290 Vcore før den ble stabil på 4.5 Ghz. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Har du noe dokumentasjon som sier at levetiden reduseres basert på økt vcore? Jeg har klokka cpu'r i mange år og har ikke ødelagt en siden .. tja .. Pentium 2 tror jeg. Der tok hovedkortet fyr og tok med seg cpu. Levetiden på cpu er gjerne mye lenger enn brukstid. Klokk sier nå jeg 1 Lenke til kommentar
vujay Skrevet 27. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2016 Måtte du helt opp til 1,35vcore for å kjøre stabilt? Eller satt du bare noe? På en 5820K vil jeg tippe at du kan klare deg med lavere vcore enn 1,35 for 4,5. CPU input (vccin) kan du nok også droppe ned til 1,9 Syntes det er rart at dram voltage er 1,35 i auto. Det er ingen krise med den spenninga, men syntes det var høyt til å være auto (uten xmp med såpass lav freq). Kjører på 1,35 selv, men har da tighta inn timings Prøvde meg på 1.30 Vcore og kjørte en prime test i ca 6-8 min før jeg fikk bluescreen. Så satt jeg den på 1.35 sånn midlertidig. Vet du sånn ca hvor mye Vcore jeg bør ligge på 4.2 Ghz for eksempel? Skal justere ned Vccin til 1.900 nå Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Det er forskjellig fra cpu til cpu så umulig for meg å si. Det du bør gjøre er å sette alt til stock. Så øker du ratio med 1 om gangen til det blir ustabilt f.eks med cinebench eller real bench. Da må du øke litt på vcore. Sånn tikker du deg oppover. Øke fra 1.3 til 1.35 er stor økning. Endret 27. februar 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
vujay Skrevet 27. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2016 Det er forskjellig fra cpu til cpu så umulig for meg å si. Det du bør gjøre er å sette alt til stock. Så øker du ratio med 1 om gangen til det blir ustabilt f.eks med cinebench eller real bench. Da må du øke litt på vcore. Sånn tikker du deg oppover. Øke fra 1.3 til 1.35 er stor økning. Ok, takker for svar. Kan jeg for eksempel la den ligge på 4.2 Ghz også justere ned Vcore fra 1.330 og ned? til det blir ustabilt? Lenke til kommentar
Nvidia Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Har du noe dokumentasjon som sier at levetiden reduseres basert på økt vcore? Jeg har klokka cpu'r i mange år og har ikke ødelagt en siden .. tja .. Pentium 2 tror jeg. Der tok hovedkortet fyr og tok med seg cpu.Levetiden på cpu er gjerne mye lenger enn brukstid. Klokk sier nå jeg Det var selfølgelig bare en anbefalt trygg Vcore for Haswell-E CPU'er.Man kan godt kjøre på med mer, men det burde ikke være nødvendig for en 5820k.Men det går absolutt ann og ødelege en CPU med for mye Vcore: http://www.overclock.net/t/1561131/5960x-dead/30 Endret 27. februar 2016 av Nvidia Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Det er forskjellig fra cpu til cpu så umulig for meg å si. Det du bør gjøre er å sette alt til stock. Så øker du ratio med 1 om gangen til det blir ustabilt f.eks med cinebench eller real bench. Da må du øke litt på vcore. Sånn tikker du deg oppover. Øke fra 1.3 til 1.35 er stor økning. Ok, takker for svar. Kan jeg for eksempel la den ligge på 4.2 Ghz også justere ned Vcore fra 1.330 og ned? til det blir ustabilt? Jo du kan jo gå den veien også. Har du noe dokumentasjon som sier at levetiden reduseres basert på økt vcore? Jeg har klokka cpu'r i mange år og har ikke ødelagt en siden .. tja .. Pentium 2 tror jeg. Der tok hovedkortet fyr og tok med seg cpu. Levetiden på cpu er gjerne mye lenger enn brukstid. Klokk sier nå jeg Det var selfølgelig bare en anbefalt trygg Vcore for Haswell-E CPU'er. Man kan godt kjøre på med mer, men det burde ikke være nødvendig for en 5820k. Men det går absolutt ann og ødelege en CPU med for mye Vcore: Det er klart. Skal vel klare å ødelegge det meste med for mye spenning. Men 1,35 på en 5820K er ikke så gæli. Lenke til kommentar
JanFrode Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Jeg ligger på rundt 1,28 Vcore tror jeg på min 5820k. Men jeg brukte bare Asrock sin tuning program, tenkte jeg skulle bare teste ut, og den har holdt seg stabil på 4,3 GHz, så jeg er fornøyd. Bruker Noctua NH-D14 til kjøling Lenke til kommentar
vujay Skrevet 28. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2016 Det er forskjellig fra cpu til cpu så umulig for meg å si. Det du bør gjøre er å sette alt til stock. Så øker du ratio med 1 om gangen til det blir ustabilt f.eks med cinebench eller real bench. Da må du øke litt på vcore. Sånn tikker du deg oppover. Øke fra 1.3 til 1.35 er stor økning. Ok, takker for svar. Kan jeg for eksempel la den ligge på 4.2 Ghz også justere ned Vcore fra 1.330 og ned? til det blir ustabilt? Lenke til kommentar
vujay Skrevet 28. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2016 Jeg ligger på rundt 1,28 Vcore tror jeg på min 5820k. Men jeg brukte bare Asrock sin tuning program, tenkte jeg skulle bare teste ut, og den har holdt seg stabil på 4,3 GHz, så jeg er fornøyd. Bruker Noctua NH-D14 til kjøling Kanskje jeg skal prøve den setupen der først. Hva slags test program bruker du? Lenke til kommentar
JanFrode Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Jeg ligger på rundt 1,28 Vcore tror jeg på min 5820k. Men jeg brukte bare Asrock sin tuning program, tenkte jeg skulle bare teste ut, og den har holdt seg stabil på 4,3 GHz, så jeg er fornøyd. Bruker Noctua NH-D14 til kjøling Kanskje jeg skal prøve den setupen der først. Hva slags test program bruker du? Jeg kjører ikke så mange benchmarks, jeg brukte bare auto overclock appen til Asrock, også begynte jeg bare å spille Lenke til kommentar
vujay Skrevet 28. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2016 Jeg ligger på rundt 1,28 Vcore tror jeg på min 5820k. Men jeg brukte bare Asrock sin tuning program, tenkte jeg skulle bare teste ut, og den har holdt seg stabil på 4,3 GHz, så jeg er fornøyd. Bruker Noctua NH-D14 til kjøling Kanskje jeg skal prøve den setupen der først. Hva slags test program bruker du? Jeg kjører ikke så mange benchmarks, jeg brukte bare auto overclock appen til Asrock, også begynte jeg bare å spille det enkleste er ofte det beste ja har du link til appen? Lenke til kommentar
JanFrode Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Jeg ligger på rundt 1,28 Vcore tror jeg på min 5820k. Men jeg brukte bare Asrock sin tuning program, tenkte jeg skulle bare teste ut, og den har holdt seg stabil på 4,3 GHz, så jeg er fornøyd. Bruker Noctua NH-D14 til kjøling Kanskje jeg skal prøve den setupen der først. Hva slags test program bruker du? Jeg kjører ikke så mange benchmarks, jeg brukte bare auto overclock appen til Asrock, også begynte jeg bare å spille det enkleste er ofte det beste ja har du link til appen? Du har ASUS hovedkort, Asrock appen vil sikkert ikke fungere.. men jeg skulle da tro ASUS har noe av det samme Lenke til kommentar
vujay Skrevet 29. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2016 skal se hva jeg finner hehe. takk for svar Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Har du noe dokumentasjon som sier at levetiden reduseres basert på økt vcore? Jeg har klokka cpu'r i mange år og har ikke ødelagt en siden .. tja .. Pentium 2 tror jeg. Der tok hovedkortet fyr og tok med seg cpu. Levetiden på cpu er gjerne mye lenger enn brukstid. Klokk sier nå jeg Men det går absolutt ann og ødelege en CPU med for mye Vcore: http://www.overclock.net/t/1561131/5960x-dead/30 Gikk vel bare slik om en hadde Asus hovedkort? Snakk om hete hovedkort.. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Hvilke temperaturer har du ved 1,35V? Vil ikke si det er så mye sålenge temp er noenlunde bra Lenke til kommentar
vujay Skrevet 3. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2016 Hvilke temperaturer har du ved 1,35V? Vil ikke si det er så mye sålenge temp er noenlunde bra lå på mellom 36 og 40 grader. Nå ligger jeg på 22-25 grader med ny smurt kjølepasta @ 4 Ghz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå