Gå til innhold

Sony PMW-F55

Anbefalte innlegg

C300 MKII er en flopp, så den bør du kunne få billig fra forhandlerne snart. De har demomodeller de snart kan selge deg.

Skal du ha noe i denne klasse, se heller på FS7 eller FS5.

Først og fremst pga lens mount.

Sony E-mount lar deg bruke Metabones speedbooster, så du kan bruke Canon optikk som full format.

DVS med speedbooster oppfører kamera seg som om sensoren er 24x36mm, og du får utnyttet hele de gode Canon-linsene, og ikke bare midten av dem.

Som en bonus vinner du en blender, moe som heller ikke gjør noe.

Om du likevel vil ha c300 mkII, vent i alle fall til NAB messa er i gang i April - mest sannsynlig kommer Canon til å droppe prisene da...

C300 mkii er da ingen flopp; nydelig sensor; høy bitrate og ekstremt bra autofokus.

MEN spesifikasjonene til C300 mk2 burde vært C100 mk2; Canon kjører sin tradisjonelle stil med å kjipe ned ting i software. Leverer man 1080p er uten tvil C100 mk2 et bedre kjøp (koster 1/3).

Tja, C300mkII selger nesten ikke, og det er vel fordi den ikke har tilført noe særlig nytt som markedet er villige til å betale for.

Ja, den har en høyere bitrate enn MKI, men bildekvaliteten har alltid vært bra nok for et kamera i denne klassen. Noen Arri blir den ikke uansett codec.

4k er hyggelig, alle vil helst ha det på et nytt kamera, men få er villige til å gi så mye mer for å få det. Vi ser det som en naturlig evolusjon, og forventer det til samme pris på HD på forrige generasjon.

HighSpeed opptak er flott - det har brukere bedt om lenge. Men da helt ikke bare i en plagsom crop-mode. Det er ille nok at Super35 sensoren bare lar deg bruke litt av glasset i de fine L-linsene fra Canon i utgangspunktet, men om du skal croppe enda mer begynner tilgangen på vidvinkler å bli vanskelig.

...og så C-fast. Sikkert en flott standard for fremtiden, men pr i dag også en kostbar standard.

Om du legger til en ergonomi som en Lecablokk med håndgrep blir det lett å velge bort dette kameraet.

Men - ikke misforstå meg. Det er et veldig bra kamera. Byggekvaliteten er formidabel, bildekvaliteten utmerket, og veldig mye er veldig riktig med dette, unntatt forholdet mellom pris og ytelse sammenlignet med konkurrentene.

Jeg er en av dem som ikke har kjøpt dette, selv om det ville være naturlig for meg å kjøpe 8-10 stk av dem, men jeg har heller satset på FS7 og FS5 denne gangen, og håper Canon kommer med et nytt kamera som virkelig tilfører noe nytt. Jeg tror det må være et kamera i fullformat, siden det er der de taper mot Sonys alternativer. Jeg frykter at det bare er et kamera i 8k de kommer med, og fremdeles i Super35. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er rimelig sikker på at C500 mk2 med potensielt 8K støtte vil være Super35 sensor. Det er av den gode grunnen at Super35 er å regne for standarden innen film. Fullformat hadde vært kult, men det blir veldig kaotisk å henge med på fokus med en så stor sensor for film, det er faktisk problematisk nok med Super35 på f/1.2-f/2.8. 

En ting som er veldig kult med C300 mk2 er at man får assistanse til å fokusere manuelt på en veldig visuell god måte under filming. Her er vel C300 mk2 den eneste. Naturligvis kunne C100 mk2 hadde det samme, men her gjør jo Canon som de alltid pleier; kjiper ned for å prøve å selge dyrere modeller.

Hadde C300 mk2 vært solgt til samme pris som C100 mk2; da ville dette virkelig vært et kamera som hadde solgt i store kvantum.

Autofokus system er ikke nok til å selge lengre (det er mer hva folk forventer), flertallet av C300 kundegruppen kjører 100% manuell fokus. Så det er nok en poeng at Canon har bommet på målgruppen her; til tross for teknisk overlegent fokussystem. Det samme systemet finnes på C100 mk2, men her er det kjipet ned softwaremessig siden Canon er livredd for å konkurrere ut dyrere modeller.

Dette er litt synd; jeg tror Canon kunne gjort det stort på video om de hadde tenkt litt mer fornuftig funksjonsmessig, og ikke minst priset seg litt mer aggresivt vs Sony sine løsninger.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at C500 mk2 med potensielt 8K støtte vil være Super35 sensor. Det er av den gode grunnen at Super35 er å regne for standarden innen film. Fullformat hadde vært kult, men det blir veldig kaotisk å henge med på fokus med en så stor sensor for film, det er faktisk problematisk nok med Super35 på f/1.2-f/2.8. 

Det er, med respekt å melde, en feilslutning: Det er "ekvivalent blender" som teller. Med fullformat kan du blende ned ett trinn og få samme dybdeskarphet, og samtidig øke ISO uten at det betyr øket støy. Sensoren får allikevel like mye lys per piksel, så det går opp i opp. Det du får i tillegg er muligheten til å filme i mindre lys, men da selvsagt med mindre dybdeskarphet, og du får muligheten til å bruke liten dybdeskarphet som kunstnerisk uttrykk. Du mister ingenting, annet enn at du kan ende opp med mer å bære (og noen kroner, da).

Lenke til kommentar

Ikke misforstå; jeg skulle uten tvil hatt fullformat sensor på video; men jeg tror ikke vi får det. 

Faktum er at alle videosystemer kjører maks Super35. Så det vil overraske meg stort om det ble endringer her, og jeg tror ikke det kommer noen endring relatert sensorstørrelser på C500 mk2.

Spørsmålet blir heller om det ender opp i 8k sensor som pusher ut 8K bilde; eller om det blir 8k sensor som pusher ut 4k. Rimelig sikker på at sensor kommer til å være 8k på c500 mk2.

Lenke til kommentar

Jeg skal lede denne diskusjonen i en helt annen retning. Jeg er dog helt enig med avo. Det må skje noe hos Canon nå, for at de skal klare å holde seg relevante.

Uansett, Blackmagic URSA Mini 4,6 får mye skryt nå, og leverer i en prisklasse som er overkommelig for de fleste. Svært spennende kamera.

Lenke til kommentar

Jeg skal lede denne diskusjonen i en helt annen retning. Jeg er dog helt enig med avo. Det må skje noe hos Canon nå, for at de skal klare å holde seg relevante.

Uansett, Blackmagic URSA Mini 4,6 får mye skryt nå, og leverer i en prisklasse som er overkommelig for de fleste. Svært spennende kamera.

Blackmagic har mye spennende, _men_ det er jo übertabbe å ikke ha innebygd ND-filter.

Lenke til kommentar

Blackmagic har mye spennende, _men_ det er jo übertabbe å ikke ha innebygd ND-filter.

Jeg er enig, men det er vel det minste problemet å sette i matteboxen.

Lenke til kommentar

Det er jo det som er hovedproblemet med de fleste løsningene som finnes på markedet; man må hekte på så utrolig mye greier for å komme i mål. C100 mk2 og C300 mk2 er klar for action uten noe ekstra. 

Lenke til kommentar

Det er jo det som er hovedproblemet med de fleste løsningene som finnes på markedet; man må hekte på så utrolig mye greier for å komme i mål. C100 mk2 og C300 mk2 er klar for action uten noe ekstra. 

Ok. Sirkulært Vari-ND da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...