aklla Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Jeg driver og ser på boliger for tiden og har funnet en som ser lovende ut. Men, det er ingen garasje på tomten, dette må jeg altså bygge selv. Men, har sett litt på priser, og stort sett er det bare prisen på bygget/materialet til bygget, uten dør, bygging, elektrisk, grunnmur osv. Noen som vet ca pris på hva dette kan komme på, altså, en ferdig garasje? Tenker da på noe slikt, optimalt sett med romslig bodplass til gressklipper, ved osv. Vet det er vanskelig å si noe nøyaktig, men jeg har helt ærlig ikke peiling i det hele tatt Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Avhenger veldig av egeninnsats og kostnader for graving / støp. Monter har en kalkulator for selve garasjen med port og tak, men uten grunnarbeid Endret 27. februar 2016 av Mixy Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Grunnarbeidet kan godt utgjøre hovedkostnaden med en garasje. Selve kassa koster jo ikke så all verden. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2016 Det er flat tomt og garasjen settes rett ved veien tenker jeg. Men litt diffust med "ikke all verden" osv. Fikk høre rundt 200k alt inkl, som ett estimat så klart. Skal sjekke ut monter sin kalkulatur i natt Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Jeg vil si fra 150000,- og oppover. Jo mindre du gjør/kan selv, jo dyrere. En skikkelig port som på bildet der kommer jo fort på 30-40k alene. Endret 27. februar 2016 av xibriz Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2016 Billigere med 2 porter? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Billigere med 2 porter? Nei, det er ikke noe å spare på å ha to porter kontra en stor. Prisen blir ca. det samme. Men personlig ville jeg valgt to porter av andre gunner. EDIT: Hvis du lurer på grunnene: - Hvis man har to biler fordeler man slitasjen på to porter, sett at man kjører ut på forskjelige tidspunkt å kommer hjem forskjellig må en stor port gå opp og ned minst 4 ganger pr. dag. - Hvis man får trøbbel med den ene porten kan man fortsatt komme seg ut, får man trøbbel med en stor blir begge bilene stengt inne. - Det er billigere å skifte en liten port kontra en stor hvis man får trøbbel i senere tid. Endret 27. februar 2016 av xibriz Lenke til kommentar
daruu Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Skal den isoleres? Legg uansett nok isolasjon under såla. Strøm vil koste endel, jeg ville lagt opp mtp elbil og lading for framtiden selv om du kanskje ikke trenger det per nå. Skal du gjøre noe selv? Eller sette bort alt? Jeg har to porter, å ville MYE heller hatt en. Men nå bruker jeg garasjen som verksted også da Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2016 Jeg tenker å sette bort alt av konstruksjonen(reiseverk, tak, gulv, yttervegg(muligens)). legge plater innvendig osv. kan jeg gjøre selv. Jeg er ikke redd for å jobbe litt mer avanserte ting syntes jeg er greit å sette bort. Jeg tenker den skal isoleres og legge gipsplater og varme så det holder seg over 0 grader ihvetfall, men isolering og gips fikser jeg gjerne selv Ang elbil så er dette noe jeg evt. får ta i fremtiden om jeg skaffer meg elbil, men tenker mer på mulighet for spottere, batterilader osv, altså, vanlig forbruk for en garasje. Strøm til elbil må jo uansett ha en egen kurs så prisen blir vel ikke så veldig mye dyrere om jeg tar det når jeg trenger det. Jeg tenker 1 stor port er mer fleksibelt enn 2, for jeg kommer antagelig bruke garasjen dels som verksted også. Jeg vil ihvertfall ha mulighetent til det om det ikke er markant dyrere Har bare en bil og jobber langt ifra hver dag så jeg ser ikke for meg at det blir så stor belastning på porten. f.eks om sommeren kommer jo antagelig bilen til å stå mye ute også, så sette den inn når jeg ikke skal bruke den mer den dagen. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Du sparer ihvertfall mye på å gjøre endel selv. Ang strømmen så er det greit å legge opp overdimensjonert når man først må ta seg bryet med å grave ned ledning uansett, kostnaden blir ikke så veldig mye større. Så sant dette er gjennomførbart i praksis da, mtp åssen strømmen er i huset. Jeg kommer til å legge opp 32A 3fase med tilhørende ledning fra huset, for så å fordele dette ut i ett lite skap i garasjen. Da har man nok strøm til lys, varmepumpe, elbillader, verktøy og 2x motorvarmere. Ville også vurdert om løftebukk er noe som kunne være aktuelt i framtiden, da må du dimensjonere plata for det evt. Garasjer kan vel fortsatt settes opp i flere steg (hvis man får opp porten uten strøm da?). Råbygg som steg 1. Isolasjon steg 2. Strøm steg 3 feks? Hvis økonomien er stram er vel det et greit alternativ, ulempen er at man har lett for å dra garasjen full av drit etter bare kort tid, og må rydde endel før man får gjort noe mer, hehe Endret 27. februar 2016 av daruu Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Økonomien er romslig, men syntes det er unødvendig å leie inn folk til ting jeg lett kan gjøre selv like bra. Løftebukk er absolutt noe som kan være aktuellt i fremtiden, men foreløpig har jeg ikke behov for det, det er mer aktuellt om jeg kjøper en veteranbil eller lignende. Syntes det er greit å ha noe slikt å pusle med også, er ikke bare økonomi som spiller inn. Når man jobber lite er det greit å ha noe å styre med på dagtid Men, ser for meg kanskje en 3-stegs løsning ja. alle porter har vel mulighet for å dra den opp manuellt? Mtp. at jeg nesten 3-dobbler arealet om jeg flytter dit så tror jeg ikke det er noe problem med at garasjen fylles opp, jeg har nok med å fylle opp huset Endret 27. februar 2016 av aklla Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Men, ser for meg kanskje en 3-stegs løsning ja. alle porter har vel mulighet for å dra den opp manuellt? Ja, selv en 5x2,5m port skal kunne betjenes med en hånd dersom den er korrekt montert. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Mtp. at jeg nesten 3-dobbler arealet om jeg flytter dit så tror jeg ikke det er noe problem med at garasjen fylles opp, jeg har nok med å fylle opp huset Det sa vi også da vi flyttet fra leiligheten til huset vårt for 4 år siden. Etter at loft, kjeller og boder har begynt å tyte ut med alskens drit blir det garasjens tur. Får fortsatt begge bilene inn, men det er på håret nå. Tror vi snart må flytte igjen for å få rydda skikkelig 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 Nei, nei, skal ikke rote i garasjen Har bare 1 bil og skal ha 2 garasjeplasser, så skal ha litt plass der, i tillegg til 3 boder i kjelleren, en bod ute, og evt en stor bod i garasjen. Antagelig setter jeg opp en bod til ute også. Er også fire soverom, jeg trenger bare ett Vet hvordan der blir, derfor tenker jeg dobbelgarasje så jeg får plass til bilen min også Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Kom over dette "annonseinnlegget" i nettavisen i dag. Kan jo gi en pekepinn. http://www.garasjer.no/hvor-mye-koster-en-billig-dobbelgarasje/ Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2016 Ser ut som jeg kommer langt med 200k ihvertfall Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2016 Noen som har noen erfaring med disse "billige" garasje-teltene? Ettersom det sikkert ikke blir tidligst før neste sommer tenker jeg det er greit å sette opp noe midligtidig, ihvertfall om vinteren. Type slikt: Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Rubhaller av industrikvalitet holder overaskende bra i vestlandsværet. Må være lukket og festes for at vinden ikke skal få tak. Minus: -Stress med å åpne og lukke når du skal inn og ut. -Ser ikke ut. -Varer ikke evig. Problemstilligen din er at du har et kjøretøy som ikke tåler vann? Kan du ikke bare leie en garasjeplass midlertidig Evt. kan du bygge deg en carport. Det holder det meste av nedbør og is borte. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2016 Bilen tåler jo vann, men syntes den fortjener bedre enn å stå ute i all slags vær, og det er jo greit å slippe å måke snø fra bilen. SLK`n står på gaten nå, så den er får det jo ikke noe værre men kan ikke bygge garasje der jeg bor nå... Ellers er det ikke vestlandsvær, men innlandsvær der det "storm" om søppelkassen velter... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Jeg hadde heller støpt fast noen søylesko, kjøpt trykkinpgregnert og gjennomsiktige takplater og bygget en carport med 2 vegger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå