Gå til innhold

Kjøling og valg av kabinett med Intel i7 Skylake?

Anbefalte innlegg

Trodde jeg har fått sånn ca oversikt slik at jeg kunne lage ett oppsett helt for meg selv... men var visst litt optimistisk der.

Har valgt meg ut en Intel Core i7 6700 Skylake prosessor og har tenkt å bygge en PC rundt denne. Det hardeste den blir utsatt for er bilderedigering der flere bilder kan bli importert i en fil... mellom 10-20 bilder på det meste.

Tror ikke jeg trenger eksternt grafikkort men vil gjerne ha muligheten til dette senere hvis det skulle vise seg at det trengs.

Vil at denne PC-en skal være veeeeeeeeldig stille og valgene mine vil vel være styrt av dette ønsket.

Kjøling og vifter...

- ser noen kjølere har innebygd vifte, trenger jeg en slik (Intel i7 6700 Skylake 65 W)?

- hvordan styres en kjøler, hvor stor er den manuelle kontrollen man har på en kjøler?

- kabinettvifter, hvordan styres disse?

- er vannavkjøling mer stille, eventuelt hvor mye? Hvor stor er faren for lekkasje?

Valg av kabinett...

Ut i fra det jeg ser er det ATX, Micro ATX og Mini ITX som er de standardene som er mest vanlig. Forskjellene på disse er i hovedsak størrelsen men når størrelsen minker får man så klart plass til mindre og hovedkortene vil jeg tro blir enklere jo mindre de blir, dog er ikke det ett stort problem for meg. Det som betyr noe er plassen.

- vil det være kjølere som rett og slett ikke får plass i noen av små kabinettene?

- hvordan sjekker jeg eventuelt dette på forhånd?

- har materiale på kabinettet mye å si for kjøleeffekt?

- hvor mye har størrelsen på kabinettet å si for kjøleeffekt og støy?

Grafikkort likevel...?

- hvis jeg skulle installere grafikkort senere, får jeg da mange skjermutganger bak PC-en tilknyttet hovedkortet som blir uten funksjon?

- noen tips til billig og bra grafikkort til bilderedigering med DisplayPort?

Vet det ikke er en veldig spennende tråd men håper på noen svar likevel. Alle svar hjelper meg så kan du svare kun på noe er det det også veldig bra. På forhånd takk :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vedr stille maskinvare så ville jeg tatt en titt på Be-Quiet Silent Base 600

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3317301

Ta med en av deres CPU kjølere også og du vil få et ekstremt stille oppsett.

http://www.prisjakt.no/category.php?t=1464&b=v853

Ta en titt på HardwareCanucks (som vel er de beste på review av kabinetter IMO) så får du se selv hva dem mener vedr støy.

Ellers ville jeg tatt 6700K slik at du kan overklokke hvis ønskelig. Det gjør den også enklere å selge i fremtiden.

Tar du en PSU og GPU med no-fan mode så har du så og si et lydløst system.

F.eks EVGA G2 eller Corsair RMx for PSU og Asus Strix for GPU.

Kjøling og vifter...

- ser noen kjølere har innebygd vifte, trenger jeg en slik (Intel i7 6700 Skylake 65 W)?

- hvordan styres en kjøler, hvor stor er den manuelle kontrollen man har på en kjøler?

- kabinettvifter, hvordan styres disse?

- er vannavkjøling mer stille, eventuelt hvor mye? Hvor stor er faren for lekkasje?

- vil det være kjølere som rett og slett ikke får plass i noen av små kabinettene?

- hvordan sjekker jeg eventuelt dette på forhånd?

- har materiale på kabinettet mye å si for kjøleeffekt?

- hvor mye har størrelsen på kabinettet å si for kjøleeffekt og støy?

- Ja jeg anbefaler det

- Vifter kan styres via software eller manuelt vba potensiometer. De fleste klarer seg med kontrollen man har i (enkelte) hovedkort. Noen kabinetter har 3 settings til viftene som også holder for de aller fleste

- Vannkjøling kan være mer stille, men ikke automatisk. Det krever en del invistering. For ditt bruk vil jeg nok ikke anbefale det, det koster en god del. En god luftkjøler er helt topp det.

- Selvsagt

- Les av målene til kjøler og hva kabinettet støtter.

- Nei

- Størrelsen har normalt en del å si for kjøleeffekt - de store kabinettene luftkjøler gjerne bedre. Støy har ingenting med størrelse på kabinett å gjøre.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal du bruke denne pcen til ?

Ønsker du ett lite kabinett ?

Som jeg sa så blir det tyngste bruken tung bilderedigering med flere filer samtidig.

Ellers så blir det Office-programvare, surfing, bilder, video, etc.

​Ønsker ett så lite kabinett som mulig men ikke hvis det skulle gå ut over støyen.

Lenke til kommentar

Sitat...

Takker for godt og utfyllende svar... lærte en god del mer nå. Kabinettet i videoen blir jeg nok ikke å gå for da den fikk en del minus for at den er vanskelig å bygge i. Det er ikke bra for en som ikke kan det i utgangspunktet :)

​Men skjønte jo at det finnes kabinett med lydisolering og fokus på luftgjennomstrømning for at det skal bli så stille som mulig.

Lenke til kommentar

Sitat...

Takker for godt og utfyllende svar... lærte en god del mer nå. Kabinettet i videoen blir jeg nok ikke å gå for da den fikk en del minus for at den er vanskelig å bygge i. Det er ikke bra for en som ikke kan det i utgangspunktet :)

​Men skjønte jo at det finnes kabinett med lydisolering og fokus på luftgjennomstrømning for at det skal bli så stille som mulig.

Ja det får trekk for at det er litt vanskelig å bygge i.

Det jeg tenkte var: Bedre å banne litt når du bygger og være fornøyd resten av tiden, enn å bygge kjempelett og banne resten av tiden fordi det støyer for mye. Det er det stilleste bygget dem har hatt - det sier en del.

Men det er stort. Så vil du ha lite sjekk den andre lenken jeg gav.

Lenke til kommentar

Sjekk ut Define Nano S

https://www.komplett.no/product/872291/datautstyr/kabinetterbarebone/minimicronano-tower/fractal-define-nano-s-black#

ITX bygg.

Så lenge du ikke skal spille så blir det ikke mye støy fra en slik maskin.

Flott kabinett til ok pris...

Sitter her med en ferdig-PC fra Expert og den vet ikke at den skal være stille når man ikke spiller... suser og blåser hele tiden :p

Lenke til kommentar

Legger ut et forslag da.

http://www.prisjakt.no/list.php?l=255728&view=b

Støtte for overklokking og RAID her.

Så får du vurdere om du vil ha det.

Her skal du kunne justere kabinettviftene direkte på HK vba Asus Fan Xpert

Er du ikke happy med det så har man alltids en slik

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3320840

CPU viften tar seg normalt av seg selv.

Viften på GPU og PSU slår seg av ved lav last

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Sjekk ut Define Nano S

https://www.komplett.no/product/872291/datautstyr/kabinetterbarebone/minimicronano-tower/fractal-define-nano-s-black#

ITX bygg.

Så lenge du ikke skal spille så blir det ikke mye støy fra en slik maskin.

Takker så mye for forslaget...

​Kabinett, strømforsyning og minne du anbefaler vil jeg nok trolig gå for. Synd kabinettet ikke er på lager.

Tror ikke jeg trenger grafikkort og hvis jeg skulle trenge det senere blir det nok ikke den prisklassen da det uansett ikke må være så bra. Er jo også en fare for den kan utgjøre noe på støydelen.

​Tviler heller ikke på at "k" versjonen er bedre og har høyere annenhåndsverdi men bruker også nesten 50% mer energi og det synes jeg er for mye til å være 0-8% raskere.... i følge en test jeg googlet frem. Om de 30 wattene egentlig har noe å si for vifteaktiviteten vet jeg ikke men vil i hvert fall føle meg sikrere med den uten k.

Når det gjelder harddisk har jeg en 480 GB SSD fra før som jeg vil bruke.

​Hovedkort virket litt kostbart og siden det tydeligvis er noe gamer utgave tror jeg at en billigere utgave vil gjøre samme nytten for meg.

Lenke til kommentar

Tror du at du aldri skal ha dedikert grafikk kort?

Og trenger du muligheten til flere SSD / HDD? Jeg så jo for meg at siden du skal drive med redigering så ville du ha 1 SSD til å lese fra, 1 SSD til å skrive til og så f.eks et Raid1 array til lagring.

Hvis du ikke skal ha noe av dette, bare en enkel maskin med i7, så kan du jo bygge mindre enn dette.

Men du vil kanskje ha muligheten til å utvide litt?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...