Gå til innhold

Nettside uavhengig av mus?

Gjest medlem-401307

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-401307

Jeg får kanskje musesyke om 30 år hvis jeg fortsetter å bruke datamus når jeg surfer i world wide web, he he...

Så, jeg vil teste ut noe, lage en nettsideprototype der jeg kan bruke kun tastatur til å navigere. Oppsettet er lik DOS/Terminal konsoll men at det er en nettleser.

Jeg bare lurer på og vil teste ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-401307

IKT-løsninger og derav også nettsider i Norge skal fra og med 1. juli 2014 være universelt utformet. Ett av kravene er at all funksjonalitet på nettsiden skal være tilgjengelig kun ved bruk av tastatur. Så det er egentlig ikke noen dum idé.

Les mer her: http://uu.difi.no/artikkel/2015/07/tastaturnavigering

Så det er i praksis bruk?

Men det er fremdeles dårlig for f.eks

Hvis jeg vil taste inn brukernavn og velge dialogboks så finnes det ingen hurtigtaster som f.eks jeg taster inn "ernavn" så leter den om den er noe på nettleserskjerm så dukker det opp markør som blinker deretter er jeg klar å taste inn brukernavn dit. Kort sagt, søk funksjon. Men skal teste.

Lenke til kommentar

Mange på jobben som sliter med musearm som er kjempe fornøyd med "RollerMouse". Verdt å sjekke ut ;)

Når det gjelder tastatur navigering, så er det noe blinde og svaksynte gjør på daglig basis. Finnes masse info om hvordan man tilrettelegger nettsider for tastaturbruk på google :)

Edit: Jeg ser noen allerede har postet noen linker.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Gjest medlem-401307

Dette er veldig smart og satse på!

Spesielt med tanke på svaksynte og blinde personer.

Om du trenger hjelp, så kan du ta kontakt med Kristoffer Lium, ansatt hos Blindeforbundet. Veldig dyktig.

Ja, for å la armen og henden hvile.

Jeg er veldig interessert i data men ikke når software er ikke utformet for brukeren for jeg merker jeg orker lite når jeg er nødt til å bruke mus nesten hele tiden.

Det er en grunn til at jeg bygger simpit for å spille sånn at jeg slipper å bruke kun en skjerm, tastatur, mus og joystick. I blant er det stressende å fly underveis under taxi, takeoff, flight, og landing, navigasjon, ATC men i tekst fordi jeg er døv. Jeg vil sitte og konsentrere å fly uten tastatur og mus men med projektor og knapper, toggle switches, etc, UTEN DISTRAKSJONER! Hatt lyst siden ca år 2003 men var intresse som eksalerte 1999 da jeg var i ferie i desember i USA med familie.

Jeg bruker kontrast theme i Windows 10, dvs svart bakgrunn i dialogbokser og hvit tekst. Merker at mine øyne blir bedre. Neste mål er å klare uten tastatur.

Lenke til kommentar
Mange i denne kategorien. Enkelte er også å finne for flere nettlesere.

- Vimperator

- Pentadactyl

- VimFX

- qutebrowser

- dwb

Bruker selv Vimperator til FF. Tidligere Vimium til Chromium. Spørs litt hvor man ønsker å legge lista for kompleksitet og funksjonaltiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...